Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 714 ggr
[cameradetails]
0

Vad ska jag göra?

Okej detta kommer bli ett ganska långt inlägg, så ber om ursäkt i förväg! Nu är det såhär att jag och min bästa vän har bråkat. Jag menar inte bråka, utan bråka så att jag inte ens klarar att kolla på henne längre för jag är så äcklad utav hennes beteende. Det började väl kanske i ungefär början av februari eller så, när jag & en vän som min bästavän och jag har gemensamt var på stan, och hon frågade om hon visste att min bästa vän var tillsammans med A (vi kallar honom så), Jag svarade nej för jag hade absolut ingen idé om vad hon snackade om. Hon förklarade och sa att ja, dem har ju varit tillsammans i några veckor. Hade legat hemma på hennes säng bredvid henne och grovhånglat, gett varandra sugmärken osv. Jag blev extremt sårad såklart. Jag var hennes bästa vän, vi var som systrar, varför hade hon inte berättat för mig? Efter ett tag så konfronterade jag henne. Fick inte mycket till svar, utan hon ville veta vem som hade berättat för mig och att hon förtjänade att veta. Det var allt jag fick utav henne, absolut ingenting alls. Ingen ursäkt eller någonting alls. Sedan började skolan igen efter helgen, hon var där en dag sen var hon sjuk i två veckor. Efter en vecka började det verkligen kännas som mitt fel även om jag inte gjort något fel. Hon har inte pratat med mig sedan dess, inte ens bett om ursäkt. Inte ens försökt liksom. Känner hennes blick på mig ibland men inget annat. Hon går bara förbi mig osv. Behöver verkligen hjälp, det är en sån knivig situation. Man tycker ju att hon vore mognare för en 16åring liksom, men nej tydligen inte. Vad ska jag göra? Ta första steget? Hon har även snackat skit om mig bakom min rygg i april 2014 och fick ingen ursäkt där heller. Vill rädda vänskapen men jag kan inte lite på henne.

Scorpio97
1

Själv hade jag inte tagit illa upp om en kompis inte berättade att hon har träffat någon. Det är självklart roligt att få veta något, men man får ha hemligheter även för vänner. Och ibland känns det helt enkelt inte som rätt tid att berätta något, hon hade kanske tänkt berätta senare. 

Men om det är viktigt för dig, så ska du såklart handla efter det. Reagerar lite på din sista mening, varför vill du vara vän med någon som du inte litar på? Och som dessutom verkar strunta i dig och som du upplever som omogen? Det kanske bara är bättre att låta det vara och försöka umgås med andra istället. Speciellt om hon snackat bakom din rygg tidigare (det skulle jag aldrig kunna förlåta).

//Jessie

Sugar Mist
5

Vem är det som säger att man måste berätta ALLT för sin bästa vän?
Hon har inte gjort något fel.

-

[cameradetails]
0

Nej nej, kanske formulerade mig lite fel. Det var inte det att hon höll det ifrån mig som sårade mig, såklart att det sårade mig lite eftersom jag frågat några gånger om hon har känslor för honom och så, men mest att jag fick reda på det från någon annan. Annars hade jag väl inte brytt mig särskilt mycket direkt. Mest för att jag känner mig så komfortabel med henne. Passar inte in bland dom flesta och blir ofta utanför, men vi klickade som vänner liksom.

Sugar Mist
1

Men vad är problemet då?

Att hon höll det ifrån dig? Har du verkligen behovet av att veta allt som händer i hennes liv?

Vill du verkligen slänga bort en vänskap för att du inte får veta vad som händer i hennes liv?

-

[cameradetails]
0

Jag sa ju precis att problemet inte var det? Utan att jag fick reda på det från någon annan, och att hon ljugit för mig i ett x antal veckor om det, när det redan hänt förut osv. Jag bryr mig inte om vad som händer i hennes liv. Men att hon "puttar" bort mig och litar på andra som hon knappt känner mer osv sårar mig. Känns liksom inte som att hon litar på mig.

[134643]
2

Jag tycker inte heller att det låter nå konstigt alls att din kompis inte berättade det för dig, och inte heller att du fick höra det av någon annan först. Jag berättar verkligen inte allt för mina kompisar, men det betyder inte att jag inte älskar och uppskattar dem som mina vänner. Men om du känner dig stött så får du väl helt enkelt prata med henne och förklara läget. Frågan är väl ifall du vill vara vän med henne eller inte egentligen, sen får du ta det därifrån.

[cameradetails]
1

#6 tack! Uppskattar rådet. Ska verkligen göra det :)