Stor finne?
Hej! Min finne har blivit väldigt stort, inte jätte då med större än en vanlig finne. Jag har klämt den och då kommer det var och blod, den sitter precis vid näsan. Jag är jätterädd, jag har inte finnar ofta. Skräm mig inte med något är ni snälla! :P men har ni haft något liknande? Ska jag låta det vara, så det går över av sig själv? Och kan man sminka över det eftersom jag skamha fotboll sen och vill inte gå med den tydligt.
Det heter "stor finne". Inte stort.
Är svårt att ge dig svar. För det som är stort för dig kanske inte är det för någon annan.
Men finnar kan bli stora och vara och blöda. Pilla inte på den. Kläm inte. Sminkar du dig så se till att tvätta bort sminket.
Förstår dock inte varför man sminkar sig innan träning.
Det är säkert en vanlig finne och dem ska man låta bli att klämma. Jag vet att det är svårt, minns såväl min egen tonårstid. Du riskerar att få ärr i ansiktet i stället och till skillnad från finnar så stannar ärren kvar hela livet.
Varför sminka dig om du ska idrotta? Det verkar onödigt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag sminkar mig vardags också, men jag tog inte så mycket på finnen imorse men jag vill ta mer smink på finnen, bara lite concealer så att den inte syns! #1 #2 Okej, men jag rengör ansiktet med clearasil på kvällen! Okej, då ska jag inte klämma finnen. Men kan den inte större om jag inte klämmer den? #1 #2
Pilla inte på den! Det låter som en helt vanlig finne faktiskt, inget att oroa sig över Nästan alla får sånna någon gång
Du kan köpa något medel för att torka ut den, det kan påskynda processen. Borde finnas på apoteket (jag använder en från the body shop dock, men alla kan/vill kanske inte handla därifrån av någon anledning)
Medarbetare på Skor iFokus
Ta minttandkräm på den när du ska sova. Det torkar ut den.
har hört att det kan bli värre och istället förvärra finnen.. #5 Där jag bor har vi the body shop, och alla kan handla där. Men tack för tipset, vet du vad den krämen heter på Apoteket? #4
#6 har ingen aning, har inte köp sånt där på länge… men fråga dem!
#6 Jag har haft finnar hela livet och dom har försvunnit snabbare med tandkräm.
Oj, såg nu att titeln va "stort finne" självklart så var tanken att skriva "stor finne" :P #5
#6 det beror på vad för tandkräm. Vissa irriterar finnen och förvärrar. Andra gör så att rödheten inte är lika illa.
Det är rödheten som är det jobbiga.. :P skulle gärna vilja ha ett bra tips för det, har googlat med det kommer inte upp så mycket alternativ #10
Jag har bara smink runt ögonen och tvättar bort det för träningar. Resultatet? Inte en enda fine, och om jag ser att det börjar växa en så har jag på tandkräm så är de borta på en dag eller två. Så inge smink och tandkräm, det hjälper ska du se!
// Birkis
Det finns ju såna "finnar" som sitter djupt i huden och inte går att klämma (då kommer det väl bara blod i princip). Du kan täcka den med concealer och se till att hålla ansiktet rent. Tvätta om morgon och kväll varje dag - pilla inte!
Tack för tipset #12 Ja, den är väldigt hård och går inte att klämma, även fast den är mogen. Dock har jag pillat upp den två gånger och tryckt ut var, det gör väldigt ont! Men vad kan jag tvätta ansiktet med? Har hört att man kan ta tvål o vatten på finnen. #13
Förresten, finnen har blivit lite svart längst upp, antagligen en skorpa och lite gult under det svarta.. Dags o klämma eller vad tycker ni? Usch, jag gillar verkligen inte sånthär :P
#15 nej, du ska inte klämma den alls. Låt den vara!
Okej, :) men min mamma säger att jag ska klämma den eftersom den är "mogen". #16
#17 man bör nästan aldrig klämma en finne, det irriterar bara den och det tar mycket längre tid att bli av med den
Okej, då låter jag den vara. Stör mig bara på att den gör lite ont runtom också ): #18 Förresten tack med tipset, det med den krämen! Imorgon ska jag till Apoteket och kolla efter en bra.
#19 jag får också sånna finnar som gör ont och lita på mig- det blir värre för varje gång man klämt! Har också svårt att hålla fingrarna borta nämligen… Gör det! Det har hjälpt mig en hel del! Om inte annat för att låta bli att pilla, för jag vill se hur fort finnen försvinner :)
Okej, jag ska sluta pilla. Den kom i lördags och har inte Förvunnit än men nu ska jag hålla fingrarna borta så blir det nog bättre e #20
#21 ja, mina finnar vara myyyycket längre om jag klämmer, de får liksom aldrig läka då
#12 Vill bara förtydliga, att vara utan smink och tandkräm inte kommer hålla finnar borta för alla. Grattis till dig som har fin hy, men alla är inte lika lyckligt lottade. Många får finnar i tonåren som beror på hormoner, och då kvittar det om man aldrig har använt smink tidigare eller sminkat sig varje dag i flera år - det har ingenting med det att göra.
Johanna - Instagram
Jag har en acnelösning från apoteket, finns även i gelform. Man KAN klämma på finnar - så länge man vet vad man gör. dvs att finnen är "mogen", tvätta ansiktet med rengöring - ta toalettpapper runt fingrarna eller använd tops för att klämma finnen genom att trycka i en neråt-utåt rörelse ifrån finnen, på så sätt får man ut allt som finns i poren. Sedan tvätta igen med kallt vatten och inte smörja något över finnen på minst 1 timma. 😃
Strong people don't put others down, they lift them up.
Jag klämde den faktiskt igår, det blev mycket bättre. Jag klämde absolut inte allt utan bara lite men det var fortfarande en stor finne. Så jag tog sprit över finnen, hela natten och nu på morgonen är det jätte fint! :) #24