Hjälp med matte
Halloj! Jag håller på och övar till ett prov och jag har fastnat helt. Jag har absolut ingen aning om hur jag ska tänka, eller göra. Antar att man ska räkna ut det med en ekvation, men det hjälper inte mig så mycket. Om det kommer någon liknande fråga på provet måste jag veta hur man ska göra haha. I en butik kan man köpa socker av två olika märken: A och B. Man vet att paket A är 20% dyrare än paket B, och att paket B är 20% lättare än paket A. Vilket märke bör man köpa om man ser till kilopris? Skulle vara assnällt om någon kan förklara hur man gör c:
Är det inte samma kilopris? Om ena paketet är 20% lättare och det andra 20% dyrare?

Frågan är en aning kryptiskt formulerad, och faktiskt fel uttryckt, eftersom ett högre pris på mer vara inte behöver innebära dyrare, bara att just den förpackningsstorleken kostar mer.
Men om du utgår ifrån att det är bara ett semantiskt fel, så betyder 20 % mer att paket A kostar 120 % av priset på paket B.
Om paket B är tjugo procent lättare än paket A, så innehåller det fyra femtedelar av mängden i paket A. Fem fjärdedelar, 125 %, av innehållet i paket B är alltså samma mängd som innehållet i paket A.
Sammantaget ser vi att paket A innehåller 5/4, dvs 125 % av innehållet i paket B, och vi vet redan att dess pris är 120 % av priset på B.
#1 Tror tyvärr inte att vi hade fått frågan då :3 #2 Okej, så då är alltså A smartast att köpa. Jag fattar din uträkning, tack så mycket! Du har ingen fin ekvation eller uppställning eller så?

Jag tänkte mig att uppgiften var att förstå problemet, och när man har förstått det så står det ju redan klart.
Och jag ser det som missvisande att använda termen dyrare när man menar högre pris för större mängd, när varan i själva verket är billigare.
Om du vill ställa upp det som ett räkneexempel måste det formuleras om, och när man gör det, kommer bitarna att trilla på plats i stort sett av sig själva, precis som jag skrev det i #2.
En överskådlig uppställning kan man göra genom att rita av de två paketen med sina viktförhållanden, alltså en stapel av fem rutor för det större och en stapel av fyra lika stora rutor för det mindre med ett mellanrum mellan staplarna. I mellanrummet drar man jämte staplarna linjer för priset, som för det mindre paketet är lika lång som den stapeln, och för det större paketet är en femtedel (20 %) längre än den första linjen. Här ser man att linjen för det större paketets pris inte når upp till den högre stapeln, som ju är en ruta, dvs en fjärdedel, eller 25 % större än den lägre stapeln, vilket ger svaret på frågan.
Jag tycker att den grafiska förklaringen är enklare än att ställa upp exemplet med siffror. Den viktigaste biten är att förstå det.
#4 Jo, visst ska man förstå talet så att om det kommer ett liknande ska man kunna räkna ut det. Men eftersom kapitlet vi jobbat med är att räkna procent med ekvationer, känns det som att man borde kunna ställa up en ekvation också. Här i skolan vill man lära sig formler, inte logiskt tänkande ;) Hur ska talet formuleras om då? De menar ju helt enkelt dyrare som i mer pengar att betala för paketet. Att det är billigare kilopris var ju det man skulle ta reda på?
#5 Jag tror att denna mattematiken stämmer: A är 20% dyrare än B. A pris = 1.20 × Bp B pris = Bp B är 20% lättare än A A vikt = Av B vikt = 0.80 × Av A pris/kg = 1.20Bp / Av --> 1.20 Bp/Av B pris/kg = Bp / 0.80Av --> 1.25 Bp/Av Jag tror att detta borde stämma och låter vettigt. Prova med att sätta in lite olika pris och viktvärden på A och B som stämmer med kraven i din uppgiftsbeskrivning :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jag tror du halkade lite fel på tangenterna där:
A pris/kg = 1,20Bp / Av --> 1,20 Bp/Av
B pris/kg = Bp / 0,80Av --> 1,25 Bp/Av (1/0,8=1,25)
I övrigt är det rätt.
Tack så hemskt mycket för hjälpen båda två, jag har förstått! ^_^
#7 Yes! Har fixat till det i inlägget nu. Vad bra att du upptäckte det! #8 Så lite så! :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se