Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 850 ggr
Molekylflickan
2015-04-18 13:04
0

Ehhh

Från januari 2014 till januari 2015 växte jag 7 cm. Om jag växer 7 cm varje år i 2 år blir det 14 cm. Då är jag 173. Hur stor är chansen att jag slutar växa inom 2 år? Min pubertet har inte ens börjat än. Min mamma var kort fram tills 8:an och pappa med. De är idag 175 och 190 cm långa. Båda var sent utvecklade, precis som jag är idag. 173 cm hinner jag bli inom 2 år UTAN en tillväxtspurt som kommer med puberteten. Fortsätter jag i min takt i 2 år hinner jag bli hela 173 cm lång. Klart jag hinner det, liksom. Jag är platt, inga tecken på mens… jag tror jag hinner växa i 2 år till. Angående mina platta bröst. Min mamma hade nästan inga bröst alls fram tills hon var 18. Efter det växte de till att bli storlek F på bara ett år. Jag må vara liten och nätt och platt nu, men jag tycker i alla fall att jag har en chans att bli lång och få lite bröst i alla fall. Jag tänker inte lyssna på min syster som tror sig känna min kropp bättre än jag själv, som tycker att jag kommer bli en nätt och småbröstad tjej. Vilket jag är i dagsläget. Nätt och HELT platt. För att jag inte kommit in i puberteten. Även utan pubertet kommer jag hinna bli 173 cm. Med tanke på att puberteten är sen tror jag inte att jag slutar växa inom 2 år. Men ja, vem vet. Ville bara skriva av mig :) Och ja, jag vet att det är komplex jag har över min längd och att det är helt okej att vara kort. Men det hjälper inte. Folk har skojat om min längd hela mitt liv och jag blir ständigt påmind, när jag sträcker mig efter något och någon undrar om jag vill ha hjälp, när jag blir ihjältrampad i matkön när långa och hungriga killar inte ser mig, när vi ska ordna oss i storleksordning i klassrummet… och varje gång jag träffar någon ny person i min egna ålder undrar de över min längd. Min brorsa är stolt över att vara lika lång som jag även om han är 12 och min syster växer om mig, använder BH m.m. även om jag är äldre. Det är ett komplex jag inte kan eller vill släppa. Men blir jag kort, ja, då får det väl vara. Då är det jag helt enkelt, och jag vill vara jag. Men jag hoppas att jag blir lång. För just nu är jag kortast i 8:an och dessutom plattbröstad och lika kurvig som en maskinsågad bräda. Jag vill inte ha åtsittande kläder eftersom att jag känner mig förskräckligt LITEN jämfört med alla andra. Liten.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

[EllenAlicia]
2015-04-18 15:13
0

min kusin växte tidigt och sluta tidigt, alla tyckte hon va lång och nu så är hon bara några cm längre än mig (1 års skillnad). Vi båda är inte alls långa nu, jag är 163cm  (är 16). Det är så olika från person till person så det är svårt och säga men antagligen kommer du bli som din släkt/familj är.

[Tilde]
2015-04-18 21:13
0

Omöjligt att säga, men självklart finns det en chans att du fortfarande har många centimeter kvar att växa 🙂

Molekylflickan
2015-04-19 12:03
0

Det kan ju gå lite hur som helst, det vet jag. Men med tanke på mina föräldrar och så, så hoppas jag att det finns en chans att jag blir lite längre. Jag tror inte att jag slutar växa ännu…. men man vet aldrig :| :) Vet inte riktigt varför jag postade en tråd, men jag ville liksom bara då skriva av mig det… typ.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner