Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 813 ggr
Ellys
0

Djuraffärer och gymnasium

Jag vet inte om detta är rätt ifokussajt att skriva på men jag vänder mig till er eftersom många här på iFokus har samma åsikter om djur från djuraffärer /grossister, precis som jag. Det är nämligen så att profilen jag valt på gymnasiumet ingår det en kurs om djur från djuraffärer. Jag är som sagt emot hur djuren på djuraffärer har det och tycker att det kanske inte ens borde finnas levande djur i affärer. Jag orolig för att folk ska tycka att min åsikt är konstig och jobbig. Men framförallt att man måste stå där och hålla med allt "positiva" tankar om djuraffärer. Jag undrar om det finns någon där ute som faktiskt har samma åsikt och går på denna djurvårdsutbildning? Tycker ni att jag till och med ska välja om? :(

Rumblebee
0

Jag tror inte att folk kommer tycka du är konstig för att du anser stt djuraffärer är dåliga. Det är en hel del som ander att djur inte bör säljas i butik. Fördelen med den kursen är att du kan förmedla dina åsikter och varför det är olämpligt att sälja djur i butik. Så tycker inte att du behöver låtsas som att allt är positivt. Gör det du måste för att du vill det bästa för djuren. Jag har aldrig gått en sådan kurs men vill du verkligen inte då tycker jag du ska prata med tex din rektor i h fråga om det finns någon annan kurs du kan gå.

Scorpio97
1

Jag går inte/har inga planer på att gå den utbildningen, men jag skulle inte låta en enda kurs göra så att jag väljer bort en utbildning jag vill ha.

Och om ingen vågar säga något negativt om djuraffärer, så kommer det aldrig ändras, eller hur? Så länge man har en bra anledning och starka argument så brukar det inte vara något problem att man har annorlunda åsikter än lärare/klasskamrater (du vet ju dessutom inte om dom är negativt eller positivt inställda till djuraffärer). Om någon har annorlunda åsikt än dig, så kanske du kan få dom att ändra sig?
Och bara för att du ska gå en kurs där du får lära dig om djuraffärer, så betyder det inte att du måste vara tyst och hålla med om allt (negativt eller positivt) som sägs om djuraffärer. Hur vet du förresten att det bara är positiva grejer som kommer tas upp? 

Jag tror du oroar dig i onödan (:

//Jessie

Ellys
0

Det är också det att dem har en annorlunda syn på djur, i alla fall på en annan skola jag besökte på öppet hus. Jag och min pappa stod vid en av hamsterburarna. Så kommer det fram en elev som helt öppet säger till mig; man ska strunta i lagarna om att hålla dvärgar tillsammans, jag fattar inte varför man har en sådan lag, hamstarna skadar bara varandra så vi struntar i det (??). Sedan när vi satt i klassrummet sa en av lärarna att det finns många bra djurjobb därute, som tex ta hand om försöksdjur.

Natalie97
0

Jag går en sådan linje och går nog den kursen. Jag gillar inte djur som man har i burar i djuraffärer som man sedan rear ut för att ingen vill köpa dem. Jag säger att jag inte gillar det öppet och vissa accepterar de. De som inte gör de bryr jag mig inte om och jag tycker att djuren ska komma först inte att tjäna pengar.