Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 1426 ggr
[Smålandsbrud]
0

Vad ska jag dra gränsen ?

Min mor vet hur jobbigt jag har det med min sambo. Han sätter gränser som får mej att må dåligt. Att jag dricker ett glas och inte frågar han är väl ok sköter mej prima med alkohol trots minderårig för vin tex.  Men nu ska han börja styra mej att jag inte ens får ta ett glas själv utan att fråga han. Plus att han snokar i min mobil då min mors sms till mej tex om att jag inte snart klarar detta mer då jag mår allt sämre. Mina känslor finns knappt kvar för han men känner mej tvugen att bo här pga annars får han självmordstankar och försöker ta livet av sig. Sen säger han spydigt ja du tar saker förgivet. Vilket jag inte alls gör sen när jag ber han tex städa köket gör han inte det medans jag städar nu jämt typ  för att jag får ångest av detta hem. Sen klagar han på att jag inte går i skolan när han vet varför jag inte klarar det pga min skolångest som ökar.  Ska jag lämna han eller tvinga mej att stanna och må sämre? Sen får jag inte ens röka längre utan måste snusa fajn kan snusa mesta dels men inte hela tiden då jag gillar att röka och får ju även köpa ut är ju 18 år så inget olaglit ju 😕 Jag har ett hem så utan blir jag inte då mamma öppnar dörren hem till dom igen ❤️

[Smålandsbrud]
0

Han blir även sur och förbannad ofta så blir mycket gråt från min sida. Sen känner jag att han vill dra i från mej från min familj då min älskade bror och mor som betyder otroligt mycket för mej båda två. Sen hotar han tex att han ska sälja våra djur och ta livet av sig om jag flyttar.  Men jag kan ju inte tvinga mej så här längre när jag inte orkar mer samtidit får jag väl skylla mej själv eller? Det ser bra ut på ytan men värre och värre under min yta 😭

Hoseok
18

Det är klart du ska lämna honom. Stanna inte hos en människa som hotar med att ta livet av sig om du lämnar: Det är bara giftigt och man ska aldrig ha kvar människor i sitt liv som hotar med livet om man inte stannar kvar hos dem. Jag tycker du måste lämna honom innan han tar över dig och ditt liv och kanske gör ännu värre saker mot dig. Det är NU du ska dra gränsen.

Fridaaaa
6

En stor anledning till att inte skaffa barn.
Jag hade ställt krav: antingen slutar han eller flyttar du. Du ska inte bo kvar och må dåligt pga att han säger att han tänker ta livet av sig, han behöver uppenbarligen hjälp med sina tankar.  Förstår att det är jobbigt när han säger så att han tänker ta livet av sig om du flyttar men du ska inte må dåligt pga han

Djuren är väl dina? Han har inte rätt att sälja dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
4

Ditt inlägg passar kanske egentligen bättre på Relationer iFokus, där du troligen kan få stöd. Det du beskriver innehåller väldigt många bottnar, men det verkar som om relationen gnisslar riktigt rejält. Du har inte något ansvar för vad han kommer att göra om du bestämmer dig för att bryta upp, vilket jag tycker att du borde göra.

Du borde också ta kontakt med ungdomsmottagning och försöka bena ut hur du ska lösa det som du har framför dig. Man kan kanske hoppas att din kille mognar, men det är inte rimligt att du ska behöva dras med honom under tiden. Antagligen nöter ni båda på varann, så också han kan behöva koppla av från det.

Hur det sedan blir längre fram kan väl stå öppet, men du ska inte behöva ta ansvar för honom i något avseende. Han måste lösa sina problem på sitt håll, och om han tar livet av sig, så är det hans sak. Att han hotar med det är en allvarlig varningssignal, och jag tycker att du ska lämna det förhållandet innan det urartar till någonting som är ännu värre.

[rore]
1

Det är inte det allra lättaste att sätta sina gränser och det är till en början inte självklart att veta var gränsen skall dras.

Om "man" inte är medveten om: När man själv tycker att det är nog!

Ansvars frågan: Är jag ansvarig för en annan människas liv, leverne och känslor?

Hur han eller hon mår?

Eller Är Jag Ansvarig för mitt eget välmående?

När jag var i din ålder så var mitt eget välmående inte min första prioritet. Utan alla andra fick den platsen.

Det var först när jag blev mycket äldre som jag insåg att jag levde mitt liv som ett offer för omständigheter som jag inte kunde styra över. Trodde jag.

Om du känner att du är olycklig, att du inte lever Ditt Liv så som DU önskar. Så Är det upp till Dig att ta hand om Dig och göra det som Du känner att Du vill Med Ditt Liv!

Visst är det obehagligt när andra uttrycker att de tar livet av sig om inte,,,,,, bla bla.

Men i grund och botten så är det ett känslomässigt utpressnings system som används och binder upp människor till varandra och det har ingenting med kärlek att göra.

Det Är Medberoende i sin allra vanligaste form.

Med andra ord. Så betyder det att jag anser att Du behöver vara snäll mot dig själv ❤️och lämna denna man.

[Smålandsbrud]
4

Tack för allt stöd ❤️ Min mamma finns alltid där med öppna armar och söka vidare till ett eget kan jag göra sen när jag är redo. Tyr mej allt mer till dom jag verkligen älskar min kära ( plast) bror men är som en äkta bror som finns där så ofta han kan.  Min mamma ser tydliga likheter mellan min sambo och min far exakt samma sätt och det var nära att han fick ett grep om min mamma. Känns som att det ända som får mej att stanna är mina marsvin som det är i grunden. Alla fyra underbar marsvin ska hem till min familj litar inte ett dug på min sambo som inte är det nu mera känns bara som en sten. Har nu bestämt mej att lämna för att nu när jag ser det i vit ögat även som ung så ser jag att det håller på gå åt fanders  för snart mister jag min familj och mammas kaniner. Ska ringa min mamma och fråga om min bror hoppas kan hämta mej och djuren sen i efter middag ska lämna sen får han göra vad f..n han vill 🥵

[Tilde]
3

#6 Jättebra beslut! Önskar dig lycka till och hoppas att allt löser sig!

[Smålandsbrud]
0

Tack ❤️

[Nelley]
0

Berätta gärna vad som händer :-)

claravincent
1

Hur gick det?

Fridaaaa
1

#10 TS är inte kvar.

Men de bodde ihop fortfarande och skaffade ny kanin för inte ens en vecka sedan :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

claravincent
0

Okej, det låter ju inte så bra :/

jagvarkreativ
0

Hopps…