Hållas kvar efter skoltid?
Hej, Min klass hade simning förra veckan och jag var tyvärr inte med, hade badkläderna hos mamma som jag av olika anledningar inte bodde hos just då. Nu vill läraren (manlig) att jag ska stanna kvar efter skolan för att han och jag ska fara själva till badhuset så att han kan se att jag är simkunnig. Jag känner mig väldigt obekväm i detta. Jag vet sedan tidigare att han inte gillar mig då jag gärna säger till när han gör fel vilket han inte tycker om. Han vet gott och väl att jag kan simma då jag simmat 6-8 utan problem (går 9 nu) samt att vi för några veckor sedan var på badhuset med större delar av skolan där han också såg mig simma. Jag är alltså inte rädd för vatten eller något sådant utan jag känner mig bara obekväm i detta då det är en såpass avklädd situation. Kan en lärare "tvinga" en elev att stanna kvar efter skolan på detta sättet? Flyttas inte betygen över från tidigare år om man inte är med? Kan jag fara och simma själv och ta ett sim-märke och bara visa upp detta? ~ Visste inte vilken grupp jag skulle lägga detta i någon får gärna ändra om det blir fel. ~
Nej men så tror jag absolut inte att han kan göra! tycker att du ska prata med dina föräldrar om detta.
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Jag tycker inte alls det låter rätt! Prata med dina föräldrar och din mentor om det
Du har rätt att gå till en simhall på din fritid och be en badvakt kolla så att du är simkunning, bara att be läraren om en lapp som badvakten som hen kan fylla i. Du behöver inte ens göra det på skoltid.
Tycker inte ni ska göra sån stor sak av att han är just man. I den finska läroplanen för att gå ut nian (bor i Finland) är det viktigt att man simmat var det kanske 250m eller något inför läraren. Alltid om våren sätter gympa läraren upp en anmälningslista(för niorna) för de som missade skolsimningen och man åker i mindre grupper, och det är obligatoriskt. Nu vet jag inte hur läroplanen ser ut i Sverige. Men somsagt tycker jag det helt enkelt är bäst att bara gå, han kommer ju inte komma in i omklädningsrummet med dig och i simbassängen kommer det finnas andra män också. Dessutom känner elever ofta att en lärare inte gillar dem, även om det inte alltid är sant. Vet det av egen erfarenhet.
Med vänlig hälsning,
Jenny
#4 jag reagerade inte så mycket på att det var en man utan mer att han skulle tvinga med en elev. Då han har sett TS simma inann. Sen blir det en väldigt obekväm situation. Och då om Ts är tjej och läraren är man kan det bli mer spänt o obekvämt.
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#4 Jag förstår ju att han inte kommer komma in i omklädningsrummet eller så men jag känner mig ändå obekväm i situationen. Han har gjort det väldigt klart att han tycker illa om mig på många olika sätt, mer än så tänker jag dock ej säga.
Jag var inte med på simningen i skolan på högstadiet(?). Var inga problem med det då jag kunde få intyg av föräldrar eller liknande att jag kunde simma utan problem. Låter verkligen konstigt att han vill tvinga dig till badhuset efter skoltid. 🤔
Prata med rektorn. Det låter inte alls ok i mina ögon! Jag hade inte velat heller, oberoende av lärarens kön
Medarbetare på Skor iFokus
Nej det är inte OK; inte utan dina föräldrars och ditt godkännande i alla fall..
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 i dagens samhälle är det mycket mer än okej att avstå från sådant när det är en manlig lärare av just den orsaken som vi alla vet mycket om.
#10 men jag tycker inte det är okej att anta att han skulle göra något sådant, långt ifrån alla män är så! Bara för att de är olika kön behöver det ju inte betyda något? Om vi någonsin ska komma ur "dagens samhälle" som du säger, måste vi ju sluta med att rymma ifrån sånahär situationer samt att använda ursäkten att männen kan göra oss kvinnor illa osv. Och till ts, om det verkligen får dig att må dåligt kanske du borde ta upp det med dina föräldrar, men ofta inser man efter att man gjort sådana här saker att oj vet var ju ingeting att oroa sig över. Men somsagt tycker jag inte du ska avstå för att han är manlig lärare och du tjej:)
Med vänlig hälsning,
Jenny
#11 Om ts inte är bekväm med att visa upp sig i badkläder inför en manlig lärare - då har ts rätt att avstå. Jag har inte sett någon anta att ts lärare skulle göra något fel, utan jag har bara läst att ts tycker att det är obehagligt, av vilken anledning vet vi inte. Självklart är inte alla män dåliga. Alla fästingar bär inte på sjukdomar heller, men vi ska ändå försöka undvika alla fästingar. Och om jag ger dig en skål med godisar och säger att 10% är giftiga, skulle du verkligen våga äta då? Inte alla, men vissa, och det räcker gott och nog för att vi kvinnor ska få vara misstänksamma. Men i det här fallet tycker inte jag att det hör till ämnet. Ts vill inte, det är allt som spelar roll
Skulle nog aldrig våga simma själv inför en man. Speciellt inte när jag vet att han hatar mig. Då hade jag försökt ha med en vän.
Hade det varit en kvinna hade det inte gjort nåt, oavsett vad hon tyckte om mig. Men hade nog hellre haft med en vän oavsett.
Känns som att flertalet här har fördomar om män på något sätt?
#14 man behöver inte ha fördomar för att känna sig obekväm i närheten av en främmande man när man är ensam och väldigt lättklädd. Jag hade inte varit rädd för våldtäkt, men frågan vad han tänker på hade stört mig
#14 Inte mitt fel att Sverige är det land med mest våldtäkter i Europa.
#11 Men snälla du, är en inte bekväm runt män nästintill naken så är det fucking okej att avstå, du är väl en man du själv som känner dig högst kränkt pga du faktiskt ej våldtar!!!! Vill du ha pokal eller? Ärligt talat är du rätt så vidrig som endast tänker på dig själv.
"Om vi någonsin ska komma ur "dagens samhälle" som du säger, måste vi ju sluta med att rymma ifrån sånahär situationer samt att använda ursäkten att männen kan göra oss kvinnor illa osv."
Är du helt go i huvudet? Ska vi komma ut ur dagens samhälle är det dags för en del män att sluta bete sig som djur, sluta sätt krav på offer sätt krav på felen i samhället.
Till dig och resten av tråden rekommenderar jag att lyssna på denna video.
#15 Det sa jag inte heller.
#16 Inte bara män som våldtar även fast det är främst män som gör det. Sverige är ett av de med mest ja, dessvärre, många vill dock inte inse varför det är så.
#18 Vad är anledningen till våldtäkterna då? Håller tummarna för att du inte shamear offrena nu.
#17 nej, är en 19 årig kvinna så är varken man eller känner mig kränkt. Så går det när man antar en massa. Så du tycker att det enda rätta för oss kvinnor är att gömma oss för män pga att de kan våldta oss? Och hur sätter jag krav på offren, hålla, du får ju det att låta som om han redan gjort något åt henne? Hon är inget offer. Sluta få oss kvinnor att framstå som offer, både män och kvinnor våldtar. Tycker också du borde sluta läsa in i mäns beteende att de är ute efter oss kvinnor hela tiden, långt ifrån alla män vill oss något illa! Tycker nästan det är att bidra till våldtäktskulturen att vara så fördomsfulla mot män och deras avsikter. Innan du börjar säga att jag shamear offer; man är inte offer innan man blivit rånad, dödad eller våldtagen.
Med vänlig hälsning,
Jenny
#20 Nej men att tvinga ut en stackars tjej som är OBEKVÄM runt en mans sällskap vilket e fullt förståeligt herregud det är som att gå runt i underkläder framför sin idrottslärare, hade själv avstått. Känner att du endast tänker från ditt eget perspektiv när du sitter och berättar hur hon ska visa sig nästintill naken när hon känner sig obekväm, du är förfan inte hennes ålder?
Offer av samhället, har du hört det förut? Probably not, dina förhastade slutsatser har fått nog.
shamear offer? Det skrev jag inte till dig, använde inte ens # med ditt nummer omg.
#18 jag upplever att det var orecis vad du sa? Då får du utveckla
#20 Fast du kan ju bara lägga ner detta "både män och kvinnor våldtar" det är sant, men vilka leder, väldigt väldigt stort, det racet? Om kvinnor inte skulle vara kritiska och försiktiga kring okända män så skulle jag lova dig att siffrorna över antal våldtäkter per år skulle ha ökat radikalt. Finns det inga förövare finns det inga offer.
Nu tror jag faktiskt inte att TS idrottslärare skulle våldta henne i ett badhus, men vad är det som är så fruktansvärt fel med att vara kritisk och obekväm med det? Läser du aldrig tidningarna, hur många unga tjejer som PER DAG blir våldtagna? Det är inte bara i Sverige, utan även överallt över hela världen.
Jag hatar inte män, absolut inte. Men jag ser inget fel med att vara rädd och obekväm, det skulle jag också varit.
we're always chasing that paradise
#22 Då tolkade du det hela fel för det har jag inte skrivit/menat
. Tycker att många kommentarer talar sitt tydliga språk.
#24 som sagt, utveckla vad du menade
Fick mig att tänka på:
"En del lever i en annan tidsålder, eller?" Sannerligen - de finns överallt:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.