Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 695 ggr
kokoskakan02
2015-06-26 02:14
0

Behöver råd!

Jag vet inte riktigt vad jag skriver, men jag behöver råd, ledsen om det blir lite osammanhängande.

Jag har/hade en bästa vän och har haft sen tvåan (ska börja 7:an i höst) hon bodde i USA i tre år, under den tiden hade jag inte jättemycket kompisar osv. Vi höll kontakten och var bästa kompisar under hela den tiden, förra sommaren flyttade hon hem igen och vi båda hade sett fram emot det. Vi valde skola baserat på huruvida vi skulle kunna gå i samma klass eller inte. Ska tillägga att vi alltid varit de konstiga typerna. Medans hon bodde i USA satt vi och skrattade åt hur löjliga de ”populära” var, gjorde narr av ”coola” saker, planerade att typ sy våra egna kläder när hon flyttade hem och ha på oss i skolan osv. vi började i en annan skola än de flesta andra från min gamla klass. Det var en annan tjej som också började där, hon och min bästis gick på samma dagis och var bästisar då men har inte varit kompisar alls sen dess. Under året som gått har min bästis börjat svika mig för den andra tjejen och börjat bry sig om vilka kläder hon har på sig och har fått nått typ av ”allt som inte är märkeskläder eller Östermalm är töntigt” fix i hjärnan, precis som den andra tjejen som alltid varit så. Från att hon varit en omtänksam tjej som brydde sig om allt och alla och aldrig ville göra något dumt mot någon, oavsett vad den gjort, till att bara bry sig om sig själv, ha som hobby att snacka skit om sina vänner etc. Jag var försökt prata med henne många gånger om hur jag känner och hon intygar att vi är bästa vänner osv men det blir ingen förändring i hennes beteende alls.  Den andra tjejen är helt fake rak igenom, hon försöker intyga att vi är vänner men lägger in små taskiga komentarer som ingen annan märker, t.ex. pratade vi om anorexi en gång och någon missuppfattade nått jag sa och frågade om jag hade haft det var på den här tjejen svarade ”Neej, det skulle hon aldrig kunna ha” vilket i omskrivning betyder typ ”du är tjock”, det finns fler liknande situationer där hon sätter in små pikar. Dessutom försöker hon stöta bort alla vänner till min bästis på olika sätt och hon lyckas eftersom hon är jävligt fake-trevlig.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag försöker umgås med andra så mycket som möjligt men vi är något typ av (numera väldigt splittrat) kompisgäng och alla jag umgås med är med där och är mer eller mindre manipulerade av den här tjejen. Jag vill egentligen bara ha ett ärligt svar från min bästis, om hon bara kunde säga att vi inte längre var vänner så hade jag kunnat gå vidare, nu går jag bara runt som någon slags reservvän (som förövrigt kommer på typ femte plats). Våra familjer känner varandra och mina föräldrar har pratat med hennes och de har pratat med min bästis men det ger ju inte heller nått resultat.

Vad ska jag göra? Prata med henne? Gå vidare? Vad ska jag göra åt den andra tjejen?

IceTee
2015-06-26 03:20
3

Står du ut med hur din bästis är nu? Om inte- släpp henne! Du kan inte ändra på någon, så försök hitta någon annan. Hon kommer växa upp och antagligen inse hur dum den här fasen var, och då kan du ju finnas där. Men tills dess- var dig själv med någon som passar dig! Jag ville alltid vara den där "populära" tjejen, och jag hade vänner som antagligen inte följt med mig om jag fuck möjlighet att bli det, men med tiden insåg jag att jag är populär, bara inte bland människorna jag "såg upp till" när jag var 13! Så låt henne ha sin "populäritetsresa" och fortsätt du på din väg. Du behöver ju inte direkt bryta kontakten, men du kan ju också försöka hitta nya vänner? Man behöver faktiskt inte göra sig av med de gamla bara för att man för nya

Medarbetare på Skor iFokus

fsigge
2015-06-26 07:59
0

Ärligt talat kan jag se mig själv som den "fake-kompisen" faktiskt… Fast det är inte riktigt så att jag vill bli populär, få många vänner pågrund av märkeskläder och hur man ser ut, nej. Men jag har vart vän me mina "vänner" från typ 4:an, ska börja i 8:an till hösten. Det känns som att jag har växt upp och blivit mognare med att dom har stannat kvar i utvecklingen, mentalt då. Det låter jättetaskigt, jag vet. Jag tycker att jag är långt ifrån en söt och trevlig tjej, kan säga en hel del dumma saker. Bara för att jag säger exakt vad jag tycker. Jag förstör en del vänskap, men jag är väldigt annorlunda om man gämför men mina kompisar som verkar likna dina en del. Vad mina kompisar gjorde var att lämna mig, försöka sakta med säkert ta bort mig. Det krossade mitt hjärta totalt. Nu, så är jag inte ett dugg ledsen eller arg som jag mest blev då. Så jag berättade exakt för dom vad jag tyckte om dom. Vi bar inte pratat sen sommarlovs-starten. De bad om förlåtelse, men jag kunde inte riktigt ta emot det. :( Nu har jag inga vänner i skolan. Mitt tips till dig är att släppa henne! Hon kommer bli väldigt ledsen som jag blev, men det var mest för att de gjorde det i smyg. Så berätta för henne vad du tänker. Om hon forfarande vill vara populär och så, så får du låta henne bli det. :)

Frida

jossan...
2015-06-26 09:17
0

jag skulle gå vidare:/ någon som gör så mot en vän är ingen bra vän asså:/

Gud vad bra jag stavar…