Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1551 ggr
[EllenAlicia]
0

ont i ryggen

jag har haft problem med min rygg sen jag gick på mellanstadiet och nu kommer jag börja på gymnasiet och har fortfarande ont. min rygg knäcker jätte mycket och har ofta ont i den. det är mest runt nacken som jag har ont. det är sökert för jag inte rör mig mycket längre. men jag brukade gå till skolan 10 min dit och 10 min hem (och det kommer bli samma till gymnasiet) men det är inte så mycket kanske. de 3 senaste dagarna ja har vaknat upp och haft ont som jag alldrig har förut. jag gör vissa övningar som ska hjälpa ibland men inte så ofta.

iaf hur kan jag sluta ha ont :(? mitt jobb i framtiden kommer va ett sittande jobb (eller stående) och inte röra sig mycket alls… och kan verkligen inte ha ont 24(7

Lexie82
0

Har du varit till en läkare som tagit reda på VARFÖR du har ont i ryggen? Det är nog steg ett, att ta reda på orsaken.

[EllenAlicia]
0

#1 jag gjorde de för några år sen och han sa bara att de var för jag växte och min rygg hann inte med. Mamma ska beställa nån tid oxå nu.

[Lollo 97]
1

Jag skulle gått till läkaren  igen :)

[EllenAlicia]
0

idag var jag hos en läkare, hon sa bara att jag ska stärka musklerna. men det kommer ju inte hända direkt och har så ont i ryggen och kan bara ligga ner i sängen typ :(

Lexie82
0

#4 Stärka musklerna är väl säkert bra, men sa det HUR du ska göra det? Det kan ju vara en idé att få komma till en sjukgymnast.

[EllenAlicia]
0

#5 nej de sa hon ej. eller hon sa att man kan springa och gå.

Lexie82
0

Fast springa och/eller gå är inte alltid det bästa för ryggen. Jag har diskbråck, och när det var som värst sa läkaren åt mig att INTE springa. Lättare promenader kunde jag ta, men inte mer. Däremot kunde jag simma eller cykla, och sen fick jag övningar för att stärka magmusklerna, som är grunden för att hjälpa ryggen.

hannaj98
0

Jag har själv väldigt ont i nacke och även lite i ryggen. Sjukgymnast är bra, även massage kan hjälpa. (Massage är förövrigt svin dyrt…) Men det viktigaste är faktiskt att man rör på sig! Det är det enda som hjälper i längden. Jag har fått ett program för att stärka min nacke och rygg. Det tar 1 timme varje dag…. Men visst det hjälper, men utan vardaglig motion och konditions träning så hjälper det knappt tyvärr. 

Även om du måste sitta stilla i skolan och i framtiden även på jobbet, så finns det tid på fritiden. Det är självklart bra med riktig konditions träning, men jag vet själv att jag tycker det är sjuukt tråkigt och då blir det inte av att man gör det. Det viktigaste är att man rör på sig på något sätt. Jag har börjat att gå sista biten till skolan istället för att ta spårvagnen till skolan ibland, går ut på promenader med min hund och rider en del. 

Försök hitta något du tycker är hyfsat kul att göra då du rör på dig. Det är sånt som är hållbart. Jag fick för mig att jag skulle ut och jogga 3 gånger i veckan, det höll knappt en vecka 😉 för jag tycker det är tråkigt.  

Även om det kan kännas jobbigt och göra ont så är det viktigt att göra röra på sig! Det gör det bättre! 

Kan även rekommendera magnesium. Har man magnesium brist kan musklerna ha svårt att slappna av och då gör det mer ont. Det tipset fick jag av min massör och det hjälpte faktiskt en del. Tar det varje kväll innan jag ska sova.

[EllenAlicia]
0

#8 ja kommer nog åka på min nickelboard (som en mini long board) och träna boxning.

ElsaN.01
0

Jag lever i en familj som har haft oerhört mycket problem med rygg, nacke, bäcken mm. Min mor fick bla. diskbråck och behandlades av läkare och sjukgymnaster i tre år utan att det hjälpte. Enligt min (och min familjs) erfarenhet har läkare ganska svårt att diagnostisera och behandla denna sorts problem. Det som har löst alla problem är att gå till en kiropraktor. Nu vet jag inte var du bor men om du har möjlighet, sök upp Sven Malmborg i Halmstad, han är oerhört duktig och det är helt magiskt. Han har tagit bort både migrän och magont hos mina vänner och fixat min rygg otaliga gånger. Men hur som haver, sök upp en kiropraktor, det lär hjälpa. :)