TonÄringar iFokus

TonÄringar

Etikett: mat-och-dryck
LĂ€st 956 ggr
My Morin
0

Enegidricka eller inte?

Hej alla folk. đŸ˜‰

Jag gillar energidricka! (det har ni kanske fattat pĂ„ rubriken) Men mina kompisar hatar de och tycker att jag Ă€r dum som hĂ„ller pĂ„ med sĂ„nt. Jag ville köpa det en gĂ„ng och dom behandlade mig som om jag var deras barn och hĂ„ll pĂ„ och berĂ€ttade följderna och vad som hĂ€nder i kroppen osv. Jag tycker att jag fĂ„r vĂ€l hĂ„lla pĂ„ med det om jag vill men jag vill inte göra mina kompisar ledsna.  Vad tycker ni? 

Tack för svar// My â€ïž

*~HamsterHamster~*
3

Visst fÄr du göra vad du vill det Àr din kropp, men dina kompisar har givetvis rÀtt med attd et Àr skadligt.

Om du vill dricka det, drick det om du inte vill dricka det drick det inte. Det Ă€r ditt val inte dina kompisars. 

Skulle dock lyssna pÄ dina kompisar =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv gÄr ut pÄ djurskydd.

[cookies]
7

Ujuj, sĂ„ mycket hat, sĂ„ lite kunskap. SjĂ€lv sĂ„ har jag samlat pĂ„ energidrycker sedan 2011, och haft intresse för det innan. Vet inte din Ă„lder, men har du i alla fall fyllt 15 sĂ„ Ă€r det nog inga problem. NĂ€stan alla verkar ju vilja hata (vuxna/media) energidryckor, och dĂ„ Ă€r det klart att man försöker fĂ„ fram prover och liknande som visar det. 

Forskning (Kanada) har nu visat, att för en fullt normal tonÄring/vuxen sÄ Àr energidryck inget farligt, men dock Àr man gravid, har hjÀrtproblem eller Àr kÀnslig mot koffein med mera (som det Àven stÄr pÄ alla burkar) sÄ ska man avhÄlla sig. KÀlla har du hÀr: Kanadensisk rapport

Om man vill lÀsa samma sak i aftonbladet för mer: "DÀremot sÀger de att 250 milliliter om dagen Àr okej för en frisk tonÄring."

Hade alkohol varit nytt hade det varit precis samma sak, typ som det Àr med spice nu. SÄ om 40 Är Àr det ingen som kommer bry sig, men som sagt, för mycket Àr inte bra dÄ det har med hjÀrtfrekvens och liknande att göra.

Drink responsibly.

fsigge
0

Gör exakt vad du vill. Drick gÀrna energidryck framför deras ögon. ;-)

Frida

[rumelle]
1

BÀttre Àn alkohol iaf. SÄ lÀnge du dricker med mÄtta.

[MikeW]
3

Meh, tycker alla överdriver lite med energi dricka faktiskt. SÄ jÀvla farligt Àr det faktiskt inte. Iaf inte sÄ mycket som alla sÀger.

[Outlawly]
0

Det mesta jag hör Àr att man inte ska blanda med alkohol. Vilket mÄnga gör och det Àr inte bra. Men drick du om du vill. Om nÄgon i ditt gÀng röker kan du ju gnÀlla tillbaka pÄ det, eller förklara för dem varför du vill dricka det.

Fridaaaa
0

Inte bra att dricka mycket eller ofta.
Men enstaka Àr ingen fara. Men drick om du kÀnner för det

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

[Nelley]
3

#2 Use spice responsibly.

catcult
1

Tramsiga kompisar du har. SjÀlvklart Àr det inte farligt att dricka en energidricka dÄ och dÄ! Du skulle till och med kunna dricka en burk om dagen med gott samvete (förutsatt att du inte har nÄgra hjÀrtproblem), dÀremot Àr det sjÀlvklart inte bra att dricka kopiösa mÀngder.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Kadoor
0

Energidricka Àr ju inte farligt om en dricker det ansvarsfullt. Inte för mycket, alltsÄ. Jag dricker det sjÀlv dÄ och dÄ, ibland tvÄ/vecka(pÄ helgen, fre eller lö). Har klarat mig fint hittills sÄ. :P
En fÄr dricka det om en vill, finns sÄklart risker men sÄ Àr det med mycket. Du kan vara lugn. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC Àr bÀst -

My Morin
0

Tack för alla smarta svar!❀

Calcifer
0

Precis som folk redan sagt sÄ Àr det att dricka med mÄtta. AlltsÄ, 20 burkar om dagen Àr ju ganska dumt, men det sÀger ju sig sjÀlv. Och det stÀmmer för övrigt med de flesta vÀtskor.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"