Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 745 ggr
flaska
0

Känner inte mig själv

Jag har försökt allt för att få en pojkvän eller vänner över huvud taget men jag lyckas inte med något. Mitt problem är när folk frågar mig och vad jag tycker om att göra så har jag inget svar. Jag vet inte vad mitt favoritband, favoritmat eller min hobby. Jag vet ingenting om mig själv. Jag har haft detta problem så länge jag kan minnas. När jag gick i skolan och man skulle berätta vad man gillar att göra blev jag alltid så frustrerad så jag nästan började gråta och gick därifrån. Jag ljög alltid på dessa uppgifter och skrev saker som normala folk skulle skriva men själv så visste jag inte vad jag skulle svara ärligt. Vad är det för fel på mig? Jag önskar jag kunde svara ärligt på sådana frågor men jag vet inte vad jag ska svara.

Hoseok
2

Det är inget fel på dig. Jag tror bara att du behöver någon att prata med, t.ex. en kurator eller psykolog.

flaska
1

På vilket sätt skulle det hjälpa mig menar du?

Hoseok
0

Det kan hjälpa dig genom att du har någon att prata med på en professionell nivå. Det är inte skamligt eller fel att gå till kurator eller psykolog, tvärt om så borde alla göra det någon gång i sitt liv. 

Ett annat alternativ är att prata med dina nära och kära om det och fråga dom hur de skulle beskriva dig, till exempel. Sen fundera på om det dom säger stämmer in på dig.

Hogwarts
0

Börja lyssna på olika band och känn efter vad du gillar, gör olika saker så hittar du din hobby. Egentligen är det inte så viktigt att ha favoritband, mat, intressen osv. Du är ju ändå du.

Unibrow
0

Jag är otroligt dåligt på att säga vad jag har för favoriter. Jag  har jättemånga intressen men vet inte ens om det jag valt att läsa på universitetet om 1 månad är rätt, men prova kan man ju. Det är inget fel med att inte veta vad du gillar bäst, ta bara ett exempel på något av det och berätta varför. Folk är inte enkla och det går inte att någon ska veta allt om en annan direkt, det måste ju ändå ta tid då det är invecklat. Så om det tar lite längre innan andra vet sådana saker om dig gör ju inte särskilt mycket. 

Huvudsaken tycker jag att du försöker. Man går inte ihop med alla, och jag fick inte "sanna vänner" innan jag gick på gymnasiet. Det bara hände då vi pratade med varandra om var vi kom ifrån. Lika spontant har det varit när jag skaffat pojkvänner. Jag skulle inte vara orolig om det inte är så att du faktiskt mår dåligt över det.

[Tuulikki]
0

Jag vet inte så många favoriter jag har heller. Inget som helst fel på mig. Jag har klarat mig i snart 20 år ;) Bor hemifrån, har sambo, djur, får in pengar varje månad, har några få men bra vänner. Det löser sig! Ge det lite tid.

[Raubtier]
0

Jag är 21 år, bor med min sambo, har en hund och en lägenhet osv. Jag har alltid känt precis som du, att jag inte vet vem jag själv är riktigt och försökt passa in bland alla andra. Och tro mig jag känner exakt likadant nu. Det tar tid det där med att veta vem man själv är, inget att stressa över och du är absolut inte själv om det.

Elinmatsdotter
0

Jag känner som dig också! Har många intressen men inget jag riktigt brinner för brukar känna mig lat i själen om du förstår hur jag menar. Jag själv ser mig som lat otillräcklig och väldigt introvert och socialt inkompetent men alla jag pratar med i min omgivning säger jag e tvärt om social tar för mig osv. Känner inte igen den människan som alla beskriver. Jag har övervägt psykolog men vad ska man säga, Hej jag har rätt bild av mig men den funkar inte med världens bild av mig? Hm något tipps har jag tyvärr inte, man växer kanske i sig själv så småningom?

Elinmatsdotter
0

Kan tilläggas jag e 21,sambo, jobb och div djur. Ett fungerande liv helt enkelt så du e inte utdömd för man inte känner sig själv 😜

Cazzos
1

Det är inte viktigt att ha favoriter av något, så bli inte frustrerad! Om nån frågar, säg att du är öppen!

Om du verkligen är på jakt efter dina favoriter i livet så är mitt enda tips att du prövar dig fram! Gå på olika aktiviteter, träffa olika människor, läs historia, upplev olika kulturer, lyssna på olika musikstilar… Listan kan göras lång :)

Denna kommentar har tagits bort.