Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: kropp-och-själ
Läst 1716 ggr
Majsor01
0

Obehagligt läkarbesök :(

Hej! Det är så att jag va hos läkaren idag för att kolla upp min långvariga feber och ta lite prover . Jag fick en manlig läkare, har bara haft kvinnliga som undersökt mig förut. Och det började med att han bara gjorde en vanlig undersökning och lyssnade på mina lungor och hjärta och så. Sen fick jag lägga mig på britsen för han skulle känna lite på min mage. Och det är ju helt normalt. Men sen drog han upp min tröja och sa att jag skulle ta av mig min bh, och sen började han känna och klämma på mina bröst. Jag fattar inte varför? Är det normalt eller för det har aldrig någon kvinnlig läkare gjort på mig vid en vanlig undersökning och jag fattar inte varför han behövde klämma på mina bröst? Sen bad han mig att ta av mig byxorna också undersökte han mina ben, och han började typ smeka dem! Hela läkarbesöket kändes bara väldigt obehagligt! Är det bara jag som överreagerar eller är det verkligen nödvändigt att en läkare gör såhär på en vanlig undersökning bara? För det har aldrig hänt förut när jag haft kvinnliga läkare. Känner mig ganska äcklad , och jag ska tillbaka till honom nästa vecka :/

Persifone
12

Berätta för dina föräldrar, det ska verkligen inte få gå till så och han borde bli anmäld!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Uppkatten
6

Nej, det låter inte normalt. Gå inte tillbaka dit. Berätta för dina föräldrar så de kan ta kontakt med ansvarig chef samt göra en anmälan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tjeja
5

Anmäl läkaren!

Det kanske inte händer så mycket på bara en anmälan, men ju fler som anmäler när dem råkar ut för den där doktorn ju svårare kommer det bli för han. Förr eller senare åker han fast!

Så vad du gör anmäl! Om du inte gör det kommer han kunna fortsätta på samma sätt längre än om du anmäler nu. 

Och nej. en läkare har ingen anledning att klämma på dina bröst annat än om han är plastikkirurg som du anlitat för att han ska operera om dina bröst på något vis.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

axa
2

Låter verkligen inte normalt! Be om en kvinnlig läkare, det hade jag gjort och gör alltid om jag tycker det känns bäst (beror på vad som ska göras).

Ravynsfair
5

Anmäl, anmäl, anmäl!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[postmortum91]
4

Vilken grisläkare!
Fy fasiken vad arg jag blir när de utnyttjar situationen på det viset. Anmäl honom och prata med dina föräldrar. Be om en kvinnlig läkare.

Majsor01
2

vågar inte berätta för mina föräldrar, för det känns som att dem kommer säga att jag överreagerar och inbillar mig och massa sånt 😕 

hur anmäler man en läkare? ringer man polisen då eller hur gör man? tänk om han blir arg då och söker upp mig eller något 😕

Rita-S
9

Vänta.. vad?! Jag har endast behövt ta av mig BH när jag skall kolla brösten med mammografi. Ett vanligt läkarbesök har jag aldrig nånsinne blivit frågat om att ta av mig BH, utan läkarn har lite ursäktande frågat om det är okej att han lyfter min t-tröja för att lyssna på lungerna utan t-tröjan mellan! Detta är absolut ingen överreaktion, detta skulle även jag tagit som en gorv sexuell kränkning jag skulle anmäldt på röda sekunden! 

Du kan anmäla denna läkaren vid att skriva en skriven klage på hur denna betedde sig mot dig och lämna inn till överläkarn vid sjukhuset, eller du kan anmäla till

IVO

, eller även till pasientnämden. Patientnämden finns i varje län och är frittstående från hälso/sjukvården, googla fram patientnämden för ditt län så hittar du nog mail och telefon. 

Jag tycker absolut du skall berätta detta. Läkarn har inte lov att söka upp dig, även om han skulle känna sig arg över detta, det skulle leda till även mer problem för honom. Du kan även be om att patientnämden/IVO/Överläkare undanhåller ditt namn från läkarn. 

. Hur läkarn behöver kolla och smeka dina ben för att kolla feber fattar jag inte ens meningen med. Att man kan behöva ta av tröja för att lyssna på hjärta och lungar må så vara, men som sagt har jag aldrig blivit ombedt att ta av BH, utan läkarn har frågar om jag är okej med att ta av eller lyfta upp tröjan, eller om jag vill behålla den på även. Det du beskriver är vidrigt och en kränkning. Du överreagerar inte alls!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Tjeja
1

Du kan börja med att prata och berätta det som hänt för någon vuxen i din närhet som du känner förtroende för. En lärare, kurator eller någon annan vuxen på skolan kanske? Dem kommer ta dig på allvar och hjälpa dig med kontakter och anmälan och grejer. Du kanske inte ens behöver anmäla själv utan om du har tur kan skolan göra en anmälan åt dig. Du har inget att vara rädd för från läkaren utan tvärt om han är räddare för dig! Han kan på sin höjd försöka skrämma dig för att försöka få dig tyst. För han vet att om du säger som det är, då får han problem. Han kommer vara rädd för att träffa dig igen istället. Så låt honom inte skrämma dig för han kan inte göra något emot dig så länge du säger sanningen. I så fall tar polisen honom direkt om han försöker kontakta dig efter du cjort en anmälan.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[Hästhoven]
0

har aldrig varit med om ett sådant läkarbesök, vanligen när jag varit är att läkarn kollat puls, blodtryck & reflexer, samt fick jag göra balansövningar, typ hoppa på ett ben. Äcklig människa! du måste säga det till någon, har du någon du verkligen har förtroende till som du kan prata med?

Uppkatten
0

Det är viktigt att berätta så att inte fler unga tjejer/killar utsätts för samma sak, eller för ännu värre saker.

Som flera har skrivit så kan man berätta för t ex skolsköterskan/ skolkuratorn/någon lärare eller någon annan vuxen som kan hjälpa till att anmäla, ge råd och stöd etc. 

Man kan också ringa till landstingets patientnämnd/patientombudsman och be om råd och hjälp, eller själv skriva en anmälan till IVO (då skriver du bara precis som här och berättar vad som har hänt, samt vilken läkare/vårdcentral det gäller).

Det är också bra att kontakta chefen på vårdcentralen (gissar att du var på en vårdcentral?) och berätta vad som har hänt.

Eller om du får tid hos en kvinnlig läkare för uppföljning nästa vecka - då kan du berätta för henne vad som har hänt, berätta att du upplevde det som mycket obehagligt och få stöd/råd/hjälp av den läkaren.

Kanske har du någon annan släkting som kan hjälpa dig?

En läkare som beter sig på det sättet måste stoppas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IceTee
0

Om han skulle undersöka brösten hade han sagt det först och frågat om det vore okej, så nej. Det är inte normalt! Jag tycker också att du ska kontakta någon vuxen som kan hjälpa dig att anmäla honom

Medarbetare på Skor iFokus

Rheen
0

Jag lovar dig att dina föräldrar inte kommer tro att du 'överreagerar'. Jag är väldans säker på att man inte går och struntar i om ens dotter blivit tafsad på av en vuxen. (Kanske fel ordval, men det är så jag tycker och tänker när jag läser det du skrivit TS) Om inget händer, tycker jag allt du ska ta med dig en förälder nästa läkarbesök - får se om läkaren är lika iver om att 'undersöka' dig då på samma sätt då? Gör som de andra säger, anmäl! Kram!

~ Rheen.

[Tilde]
5

Har endast fått ta av bh eller byxor när de har kollat min rygg och rörlighet i höft. Låter absolut inte normalt att bara känna på brösten?! Kan förstå om han ville känna efter lymfkörtlar när man har haft feber länge, men det gör man ju inte PÅ brösten!

Dina föräldrar skulle absolut förstå, trust me.

Nian97
0

Har själv varit med om något liknande. Var typ 13 år gammal (men hade en kropp som en vuxen kvinna med bl.a. 65F i BH och breda höfter!) och hade sökt hjälp för en utdragen influensa. Mamma var dessutom med i rummet då, hon är sjuksköterska också, kan tilläggas.

Först gjorde han allt det vanliga, som att titta i halsen, lyssna på hjärta/andning och så. Letade även efter lymfkörtlar. Helt okej. Men så bad han mig att lägga mig på britsen, ta av alla kläder och BHn. Så kände han först igenom mina bröst (alltså inte efter lymfkörtlar, det hade han redan gjort!), sen drog han ner mina trosor, och "undersökte" mig noga där nere. Har efter det undvikit att gå till läkaren, även om jag varit sjuk/skadad. Tyvärr blev vi båda för "chockade" för att anmäla 😕

Nian97
3

Men du ska givetvis anmäla din upplevelse till IVO; Inspektionen för Vård och Omsorg!!

[Tilde]
8

#15 Om jag hade varit din mamma hade jag slagit honom på käften och sprungit därifrån med dig! Usch jag bli så himla arg på folk som utnyttjar barn! 😡

Linneahorse12
2

Som alla sagt, Anmäl! Detta är inte okej någonstans. Och om du tycker det är jobbigt att berätta för dina föräldrar face to face så kan du tillexempel skicka ett sms eller en lapp. Jag lovar dig att de inte tror du överreagerar! Och kräv en kvinnlig läkare nästa läkarbesök. Du borde ha rätt till det! Lycka till!

Whippetgerbilen
1

Usch! Vilken äcklig idiot! Som alla säger så ska du absolut anmäla!!!

Dogs is my world ♥