Idrott utan att tävla
Hejsan :)
Jag håller mycket på med hästar och rider två gånger i veckan men jag skulle vilja träna mer. Gym/träna hemma osv. är så himla tråkigt så det är inte ett alternativ.
Det som är ett litet problem är att jag inte gillar att tävla och vill helst inte hålla på med det. Jag är 16 år och vill gärna idrotta med andra i min ålder. Jag har tränat Ki-Aikido vilket är riktigt kul, tyvärr så är jag för duktig för ungdoms gruppen och i vuxen gruppen är de så aggressiva så man får ju ont :P, dessutom vill jag inte träna med massa vuxna.
Finns det någon annan vanlig sport som inte är så extremt inriktat på att tävla?
Taekwondo är ju en annan slags kampsport :) en snällare sådan skulle jag vilja säga. Min farbror har svart bälte men har aldrig tävlat så det behövs inte. Taekwondo är inte heller så mycket inriktat på sparring (fight då) och man tränar hela kroppen. Dock är inte taekwondo en av de vanligaste sporterna :/
Frida
Jag skulle inte säga att taekwondo är särskilt snällt om man jämför med aikido. men jag ska nog kolla upp vad de finns för kamsporter häromkring :)
Btw, aikido går inte att tävla i eftersom att det bara är självförsvar och går lite ut på att oskadliggöra "the bad guy" på ett harmoniskt och "mjukt"sätt så att ingen blir skadad.
Nu vart jag sugen på att börja träna akido igen xD. Ska kolla med klubben i grannstaden vad de har för utbud 😃
thaiboxning tyckte jag var superroligt, det spelar ingen större roll om man vill tävla eller inte, är ju kul om man blir duktig å så ändå och det är rätt bra träning :)
Du kan väl träna vad som helst men låta bli att tävla? ;)
Man kan köra vad man vill utan att tävla, ingen kan kräva att du ska tävla oavsett vad du väljer att köra på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är klart att ingen kan kräva. Men jag tror inte att det är så uppskattat att man går med i ett fotbollslag men vägrar vara med på matcherna. I många sporter är tävlingar ett naturligt inslag. Jag vill gärna träna i någon idrott där det är helt normalt att inte tävla, men jag vill idrotta med seriösa människor som vill bli bättre på idrotten. Än så länge så har jag typ bara kommit på olika former av kampsporter, men det kanske finns fler?
Jag simmar som träning, men jag gör ju inte det i någon specifik grupp eller lag vilket såklart gör att jag slipper tävlingsbiten också. Jag föredrar att simma själv.
Men jag har sett andra på simhallen som är en liten grupp som åker vissa dagar och simmar tillsammans. Då kan man peppa varandra och hjälpa varandra att bli bättre, men det är inte samma tävlingspress som det blir i lag/liknande.
Då måste man ju dock själv hitta personer att träna med.
//Jessie
#6 Det bör vara enklare att inte spela/träna någon lagsport. Jag spelade badminton och det tog ett par år innan jag åkte på min första tävling, och den var helt frivillig, så det är något jag kan rekommendera! Jag rider också vilket du självklart inte behöver tävla i, men då behövs intresset och pengarna :)
tennis? pingis? friidrott av nått slag?
Parkour! ( Endel säger freerunning) Normalt sätt tävlar man inte men självklart går det ju. Men tävlingarna är mer som träffar, där folk som älskar parkour ses och tränar ihop. Blir ingen press heller då man tränar för sin egen skull i sin egen takt. Och vilken frihetskänsla det ger! Kolla upp om det finns någon förening i närheten som lär ut. Eller hitta en kompis, kolla lite youtubevideos och ut o prova själv!
#10 o de verkar riktigt coolt. Jag måste kolla upp det och försöka
Tack alla andra för jättebra tips :)
Fäktning ;-)