Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1541 ggr
[unicarl]
0

Musikklasser?

Är set någon hör som går/ gått musikklass? Själv har jag precis börjat 6:an i musikklass(det var någon slags extraintagning) och jag trivs jättebra i klassen och med att ha så mycket musik. Om det är någon där ute som gått musikklass och skulle vilja berätta om sina erfarenheter i den. Trivdes du? Var det bra sammanhållning? Jag vill veta allt!

• Redigerat 2022-09-14 23:11 av vendelay
itusenbitar
0

Jag har gått i sollentuna musikklasser i sex år och nu har jag valt ewn linje som heter sam/musik på gymnasiet så har en del erfarenheter. Men ja jag tyckte det va riktigt bra, särskilt sista året med klassen då vi alla fick bättre sammanhållning enligt mig. Sen så jobbade min skola ganska mycket med sammanhållning i klasserna överlag :)

Carrosh
0

Jag gick på Adolf Fredriks Musikklasser årskurs 4-9. Trivdes väldigt bra, faktiskt! Få ha musiklektioner varje dag, vi hade Lucia i Globen och en massa andra konserter. Sjöng samtidigt i kör i kyrkan också, och var där med på både konserter, julshower och annat skoj.

Klassen var både sammanhållen och splittrad. I det vardagliga skollivet så var det ju det här vanliga med indelning i olika grupperingar; modemedvetna, nördar osv. Men samtidigt höll vi ihop rätt bra och hela klassen kunde vara med när vi spelade King på gården (andra klasser också för den delen), eller hittade på olika lekar vi körde på rasterna. Grupperingarna visade sig tydligare i högstadiet (kanske inte så konstigt med tonåren och allt), och jag kom i luven ett par gånger med några klasskamrater som pratade väldigt mycket skit bakom ryggen på andra.

Lärarna var fantastiskt roliga! Vi hade en fysik-lärare som vi ibland undrade om han inte var musiklärare. Han spelade en del instrument under våra lektioner, i undervisningssyfte och när någon fyllde år. Vi hade en tekniklärare som alla tjejer var kära i, en matematiklärare som alltid drog upp samma exempel med "tänk att ni ska köpa apelsiner och tvål.." och helt fantastiska musiklärare!

Vårfest och dans på gården var stora inslag också under året. Dans på gården var ett tillfälle när alla årskurser lärde sig varsin dans, vilken man visade upp inför hela skolan. Sedan fick man uppträda utöver det också, och hela vår klass gjorde en dans till en Backstreet Boys-låt :P

Vårfesten var också för hela skolan, då elever och deras familjer och andra närstående fick komma och vi sålde kakor och grejer vi gjort själva, det var uppträdanden, tävlingar och en massa annat skoj. Robert Wells (som själv gått på skolan) var där ett år och spelade.

Saknar lite grann tiden där, faktiskt. Och det känns väldigt kul att man fått vara med om så mycket häftigt just under tiden i den skolan! Det är minnen jag ser tillbaka på med stor glädje!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

itusenbitar
1

Jo en av fördelarna med musikklasser är ju att man får vara med om väldigt mycket kul tillsammans som tex. Musiktävlingar,spela in skivor,årliga jul/vårkonserter osv. Sen fick man ju också ha turen att uppträda med en och annan artist emellanåt!

Carrosh
0

#3 Precis. Sen är det ju en del från musikklasser/-skolor som blir artister längre fram. Jag gick i skolan (t.o.m. samma i samma klass) som flertalet svenska artister, både stora och små, och det är lite spännande att följa hur det går för de som lyckas. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!