Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 1333 ggr
Eioo
0

Potentiellt F i idrott...

Jättekul är världen.

Vi ska simma i skolan. Förra gången kom jag undan med det för jag hade mens, men imorgon kommer det vara tvång.

Vi är 7 pers i klassen, som en liten familj. Jag är den ända överviktiga i klassen, och har INTE lust att spatsera runt och visa mitt fett för folk man är såpass nära med.

"Ha en t-shirt och shorts" säger min vän. Sist jag checkade så la sig tyg platt mot kroppen när det blev blött. En tshirt skulle inte hjälpa alls, det skulle bara få mig att se dum ut.

"Gå ned i polen innan klassen då" säger läraren. Jo tack, låt mig bli mobbad föralltid.

Jag älskar idrott, och har inget imot att springa runt och göra allt annat skit, men detta vill jag helt enkelt inte. Finns en kille i klassen som känner precis samma sak.

Läraren säger att vi kommer få underkänt om vi inte gör det…

Så 1. Jag visar min kropp för hela klassen, och skämms sedan såpass att allt det sociala jag byggt upp försvinner.

2. Jag har kläder på mig och ligger i polen när klassen kommer in, så dom tittar snett på mig resten av tiden i gymnasiet.

3. Jag får underkänt och kan inte ta studenten.

HJÄLP.

ElinvBorg
1

Förklara för din lärare hur situationen ser ut. Sedan står det inte specifikt i kunskapskraven att man måste simma för att bli godkänd utan det står "Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan" vilket betyder bara en variation av olika aktiviteter = inga bestämda

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Melbun]
0

Det är inga problem att ta studenten med ett ig dock även om det inte ser så kul ut. Annars är frågan om du inte kan få be om att göra det på fritiden utöver skolan? Det brukar räcka med att få ett intyg på att aktiviteten är gjord. Är problemet att simma öht så verkar det vara mycket upp till läraren men där skulle du ju kunna prata med rektorn. (Fick g i en kurs som läraren tänkte ge mig ig i men pratade med rektorn)

Jazmin1e
0

Jag var knappt med på någon simlektion när jag gick i gymnasiet och fick ändå bra betyg. Tycker du ska prata med läraren igen eller  någon annan om läraren inte lyssnar.

teddykaniner
6

Jag har varit med om precis samma sak. Mitt tips är, vik inte ner dig! Du klarar det här och tänk på hur stolt du kommer vara när du fixat det och egoboosten alltså… Jag har alltid använt en kolsvart simdräkt och det rekommenderar jag verkligen, då syns inte tex valkar och magfett lika bra. Jag kan lova dig att nästan alla i klassen har komplex över att visa sig själv i simkläder, vare sig underviktig, normalviktig och överviktig. Ni är alla jätteviktiga :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

hannaj98
1

För det första, ett F i idrott gör inte att du inte kan ta studenten, man måste inte vara godkänd i allt, men jag förstår att det fortfarande suger att få F i en kurs man är bra på. 

Men man ska få åka till simhuset själv en annan dag om man vill och göra simtestet och be en badvakt skriva under att man gjort det. Det finns alltid folk som av t.ex religiösa själ inte vill/kan simma med klassen, därför ska detta alternativet finnas. Om du verkligen inte vill simma med din klass tycker jag att du ska föreslå detta för din lärare.

smellcaramell
0

#2 och #5 på min gymnasieskola sa de att om man har F/inget betyg i idrott så får man inget slutbetyg så jo tror man måste ha minst E i idrott.

TS: Vi hade aldrig simning under de åren jag gick i gymnasiet, tog studenten i sommras, så tror inte det är ett obligatoriskt moment så man bör kunna få betyg ändå. Alternativt kan man be om att få ett intyg från typ simlärare på badhuset om man går dit och gör det som ska göras efter skolan. Tror dock som sagt inte att det är något mål att kunna simma på gymnasiet.. Själv var jag inte ens med på badet på högstadiet då jag alltid hade mens två gånger när det var bad och sjuk tredje då mensen gav mig järnbrist så blev alltid sjuk när den tog slut.. Tror jag var med på badet typ 2 gånger på 4 år och fick bra betyg ändå :)

Moalinn
0

Har man F eller streck i något ämne får man ett studiebevis och inte gymnasieexamen (om jag inte minns helt fel med namnen). Detta innebär dock inte att man inte får ta studenten, däremot så kan det vara så att man (beroende på om man vill läsa vidare, ibland vill även arbetsgivare att man har gymnasieexamen) behöver läsa upp dessa ämnen efter gymnasiet. Idrott har väl däremot aldrig haft någon stor vikt, men det beror som sagt helt på vad du ska göra efter gymnasiet.

Jag var knappt med på idrotten alls under de åren vi hade det och fick E utan problem. Simningen var obligatorisk men jag snackade med läraren och vi kom fram till en bra deal. Så prata med din lärare, det är den enda utvägen! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

NoEnd
0

Jag gick ut med ett F och fick ändå gymnasieexamen, så ett F är ingenting som förstör för dig. 🙂

smellcaramell
0

Detta är kopierat från skolverkets hemsida för betyget E i idrott och hälsa 1:
"Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligtaktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kanmed viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan i samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.
Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.
När eleven samråder med handledare kan hon eller han med viss säkerhet bedöma den egna förmågan och situationens krav." (http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/idr?tos=gy&subjectCode=IDR&lang=sv&courseCode=IDRIDR01#anchor_IDRIDR01)
Det står absolut ingenting om att man måste kunna simma och därmed behöver man inte simma för att få E, däremot ska man kunna genomföra en bredd av aktiviteter, vilket blir en tolkningsfråga, men det finns ju jätte många aktiviteter, t.ex. springa, cykla, vara med på bollsporter, styrketräna,simma och hålla på med friluftsliv, man måste ju inte klara av alla för att nå målet, räcker med att man klarar av många :)

[134643]
0

Alltså, det är ju inte obligatoriskt på gymnasiet vad jag vet. På vår skola får alla som har problem med att simma/inte vill/liknande simma upp ensam med läraren. Fråga om det finns något liknande du kan göra :)

Ravynsfair
0

Var inte med på en enda simlektion i gymnasiet under 3år. 
Fick godkänt 👍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol