Försenad mens
Har haft min mens i 3 år ungefär och den har alltid varit oregelbunden, fram tills i somras då den var regelbunden. Men nu har jag inte fått den sedan i augusti. Förra månaden hade jag rosaaktiga flytningar, men det var inte blod liksom. Vet inte om jag borde oroa mig? Är inte gravid, men har varit väldigt stressad sedan skolan började m det kan bero på det. Förrförra året hade jag inte mens på flera månader, sedan när jag fick den varade den i 1 månad (!!!) Så jag hoppas verkligen att det inte blir så igen..
Be the best version of you.
- Zoella
#1 Vad kan det vara med dem? :o
- Zoella
Om den bara har varit regelbunden från i somras till i augusti så kan det ju inte räknas som att den har varit regelbunden alls…
Det är normalt att mensen är oregelbunden första åren.
Undrar precis som #3, hur du menar att den var regelbunden i somras men du inte haft den sen augusti? Den måste vara regelbunden åtminstone några månader i sträck, för att räknas som regelbunden.
Men stress kan också ställa till med mycket, det är vanligt att man tappar mensen helt eller att den blir oregelbunden om man är väldigt stressad.
Är du orolig eller vill ha hjälp med att få mensen mer regelbunden, rekommenderar jag att du går till gyn/UMO
//Jessie
Mycket händer i kroppen som tonåring och ens mens kan vara oregelbunden ett bra tag. jag utgår ifrån att din oro inte grundar sig att du tror dig vara gravid.
Är du orolig ta kontakt med din UMO, skadar aldrig att fråga- Även om de flestas kvinnors menscykel genom livet har sina "hick-ups"… det är inget konstigt i sig.
#3 Menar våras! Från maj. :) #4 Så det kan bero på stress? Isåfall är det förmodligen det.. Kan man ringa till ungdomsmottagningen och prata utan att åka dit? #5 Som jag skrev till #4, kan man ringa och prata i telefon med dem? :) Eller tycker ni jag ska vänta? Är inte direkt orolig, men vill verkligen inte att det ska bli som förrförra året när jag hade mens i en hel månad, ska åka utomlands i december också så det vore ganska så hemskt.
- Zoella
#6 Japp, det kan helt klart bero på stress. Och ja, du kan ringa till UMO och prata om du vill, men har man mycket funderingar brukar dom vilja att man bokar en tid och kommer in.
//Jessie
# 6 ring och prata med dem.. Har vi inte alla varit oroade och förvirrade i våra unga år som kvinnor? Dem finns där för din skull.
Låter lite som att hormonbalansen är rubbad på något sätt, svårt att säga vad eftersom att jag inte är gyn så Ungdomsmottagningen eller en gynekolog via Vårdcentralen skulle vara säkraste kortet.
Du har inte tränat väldigt mycket eller gått ner i vikt eller något sådant? Var dum och experimenterade mycket med kroppen tidigt själv så vet hur svårt att det kan vara att få tillbaka den.
Jag ringer nog och pratar med dem imorgon då! :) #10 Träna har jag börjat göra, men inte ofta och inte hårt. Har även gått upp lite i vikt!
- Zoella