Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 714 ggr
elfa
0

Byta linje och skaffa kompisar

Hej! Jag går i ettan och har bestämt mig för att försöka byta från natur till samhälle. Jag känner inte att jag trivs med ämnena och har inte heller kommit bra in i klassen. Jag ska alltså gå kvar på samma skola, men byta linje. Jag har skuggat samhälle och fick inget speciellt intryck av  klasskamraterna. Jag vet inte hur jag ska gå till väga för att komma in i klassen om/när jag väl börjar där. De har ju redan gått nästan en hel termin. Det jobbiga är att jag redan vet halvt vilka vissa är OCH stel-känner vissa eftersom vi går på samma skola. Jag tror att det kan göra att det inte är lika intresserade av att lära känna mig som de hade varit ifall en helt ny elev hade börjat.  Jag är  rädd att jag kommer bli utanför igen som var i min förra klass. Dessvärre har jag ett, inte så stort, men fortfarande ett, negativt rykte på skolan som möjligtvis kan påverka folks första intryck av mig.  Jag vet inte hur jag ska göra… :/

komigentammie
0

Jag tror att enda sättet du kan veta säkert är att byta linje & ta det som det kommer.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Rainee
2

Säker på att du inte vill byta skola då? Det kan hjälpa att inte vet vem någon är så man får en helt ny start. Jag gjorde precis som dig, bytte linje i samma skola och efter ett tag bytte jag skola helt och det var först då jag trivdes och hittade bra kompisar! Självklart betyder inte det att du kommer eller inte kommer träffa kompisar med hur du nu vill göra ;) Men som sagt, kan vara bra att få starta om på nytt :)

qline
2

Du borde testa ett så kallat "testbyte", jag har själv gjort det och det hjälper väldigt mycket.