Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1150 ggr
[EllenAlicia]
3

få föräldrar att lyssna

Jag behöver hjälp men mina föräldrar bryr sig typ inte. jag har skrivit om detta några gånger på iFokus men nu blir de lite annorlunda. hur ska ja få mina föräldrar eller nån att hjälpa mig? har sagt till dom så många gånger om. har lixom börjat få ont i ryggen när jag gick i 4:an eller nåt och jag går nu i 1:an. jag har fått mer ont och på fler ställen. Kan typ inte jobba i skolan då min handled gör ont när jag är på datorn och ännu värre med penna. jag börja använda min vänstra hand men han skit ont i ryggen ofta på vänster sida och på min finger. jag tycker redan skolan är jobbit och nu är de lixom dubbelt så jobbigt. och de är inte allt, har oxå ont på nacken ibland och är typ allergisk mot nickel på mina fingertoppar och de finns i laptopens touchpad. asså förstår ni hur jobbigt detta är? :( jag vill gå till nån som hjälper mig men vet ej hur. har varit till tre läkare under hela tiden jag har haft ont men dom gör inget!!

Lorinta
0

Har du varit hos sjukgymnast?

[EllenAlicia]
0

#1 nej. har sagt de till dom men dom gör inget :c

Lorinta
0

#2 vem gör inget? Dina föräldrar? Du kan ringa själv till sjukgymnast för att boka tid.

[EllenAlicia]
0

#3 mina föräldrar ja. jag vet ej hur man gör. kostar de inte pengar?

Lorinta
0

#4 Ring till sjukgymnasten och fråga, jag tror det skiljer sig mellan olika landsting. Sen är ju dina föräldrar skyldiga till att betala vård för dig om du behöver det, om du är under 18

[EllenAlicia]
0

#5 vart kan man hitta nummer och sånt?

claravincent
1

Om sjukvården inte gör något när du går till läkaren/ringer dit, åk till akuten. Mig har dom alltid tagit på allvar där, man får liksom inte åka där ifrån om dom inte hittar vad det är :). Att dina föräldrar inte lyssnar, konstigt. Kan tyvärr inte ge dig något tips för det. Lycka till!

[EllenAlicia]
0

#7 tack!

claravincent
0

Så lite så. Hoppas du får den hjälp du behöver! Låter inte kul :/

Lorinta
0

#6 nummer hittar du nog lättast genom att googla.  Så enkelt som "sjukgymnast, ort" så kommer det nog direkt upp nummer

[EllenAlicia]
0

dom ringde nån och de fortfarande säger de finns inget att göra utom att träna upp det men jag vet ej hur ja ska göra och har inte mycket tid när jag har skola och läxor hela tiden. som tur va har vi lov snart men de kommer ju bli samma sak till våren etc.

Det kommer bara bli värre när man sitter ner och de är de enda man typ gör i skolan ju i typ 8 timmar!!

[Lollo 97]
0

#11 Om du går till sjukgymnast kommer du troligtvis att få ett träningsprogram för att bygga upp musklerna i ryggen, beror på vilket sätt du har ont.

Har du fått värk/ont på fler ställen bör du nog gå till läkare och kolla upp det, man vet ju aldrig om det kan vara något reumatiskt, det är bättre att kolla än att inte göra det.

[EllenAlicia]
0

#12 vad är reumatiskt?

Adirfen
0

#13 Googla reumatism så får du nog upp bra info.

Zpookey
0

Har du kollat med skolsköterskan? (Eller det finns kanske inte sånt längre?) De kan ju säkert skicka dig vidare till läkare för att kolla upp det hela. Sjukgymnast bör man inte gå till innan man fått reda på vad det är som orsakar smärtan.

[EllenAlicia]
1

#14gjorde de men förstod inte..

#!5 jag gick till henne jag jag hade ont i handleden men hon sa att hon inte visste nåt om de.

[Lollo 97]
0

Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad en reumatisk sjukdom är så länkar detta istället https://reumatikerforbundet.org/reumatism/generell-information-om-reumatism/

Man kanske kan få någon överblick över det i alla fall. Annars är det bara att fråga igen om du inte förstår :)

Halvdansken
0

En kiroptraktor kan också hjälpa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ElsaN.01
0

Testa kiropraktor🙂