Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettundersökningar
Läst 5371 ggr
powerade
2015-12-06 18:30
0

köttindustrin?

är ni för eller mot köttindustrin? varför? varför inte? ( vi ska göra en argumentation och har 0 ideer på vad man kan ta upp så därför frågar jag er för att få ideerna:)) Har ni någon fakta? vart kan jag hitta den?:)

Fridaaaa
2015-12-06 18:33
1

Jag är inte emot det då jag har hundar & katter: De måste ha kött.
Sedan jag själv kan inte leva utan det (spelar ingen roll vad andra säger, känner mig själv och min egna kropp!)

Däremot! Försöker jag äta mycket vilt. Köper aldrig utländskt kött. Köper helst närproducerat, tex från slakteriet en bit bort osv. Ägg enbart från höns går ute frigående t.ex :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Outlawly]
2015-12-06 18:33
1

Emot vissa delar.

Du kan ta upp det här med antibiotika till djur som kan skapa resistenta bakterier hos människor  🙂

http://www.dn.se/nyheter/sverige/antibiotika-till-djur-hotar-var-halsa/

powerade
2015-12-06 18:37
0

#1 ja jo, djuren behöver det ju såklart när dom är köttätare och kan bli sjuk om dom t ex äter för mycket torrfoder o s v. :)

Fridaaaa
2015-12-06 18:38
1

#3 Ja  även i torrfoder behövs köttet. Och katter är renodlade köttätare så måste ha det. Men barf och färskfoder t.ex är det bästa, dvs kött.

Hoseok
2015-12-06 18:58
7

Emot. Men till husdjur som behöver kött ser jag annorlunda på.

Vi använder fortfarande inhumana sätt att ta kål på djur. T.ex. gasning med koldioxid (Främst grisar). Tänk dig att trängas in i små stall med andra människor och sakta kvävas ihjäl.

ljungensjenka
2015-12-06 19:11
5

Emot. Äter inte kött sen ca 6 månader tillbaka just pga köttindustrin. Då jag inte har djur som kräver animalisk föda så är jag emot det på den fronten också. Självklart att t.ex. hundar ska få kött och inte något "grönsakstjafs" men tycker sättet man "framstället" köttet på är vidrigt…

missan´s
2015-12-06 19:46
5

Tyvärr ja, då jag själv äter kött. (Skulle önska jag kunde svara nej egentligen då jag i själva verket tycker den är fruktansvärd, hemsk, vidrig osv. ) 

Äter vegetariskt i skolan, äter väldigt mycket vegetariskt hemma, dels för att både min syster och bror är vegetarianer, men framförallt för miljöns och djurens skull. När vi väl äter kött försöker vi att köpa ekologiskt, ALLTID svenskt (annars köper vi inte alls), gärna närproducerat helst från små gårdar som vi känner till och där djuren t.ex får gå ute på bete. 

Anledningen till att jag inte är vegetarian är att jag inte gillar bönor, linser och sånt som ersätter köttets viktiga vitaminer och allt vad det är och heter, särskilt mycket. Tycker också det skulle bli bökigt när jag åt hos andra om dom måste laga extra åt mig. Sen älskar jag kött vilket jag kan tycka är en väldigt egoistisk ursäkt egentligen, men samtidigt förståelig. 

Men jag hoppas på att bli vegetarian inom en snar framtid då jag börjar inse hur vidrig denna hemska industri är och hur mycket lidande djuren faktiskt utsätts för.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Elinmatsdotter
2015-12-06 20:00
1

Både för och emot. Belastningen på miljö och djur genom den stora industrin är jag emot. Ska jag köpa kött köper jag endast svenskt, dock gillar jag inte riktigt kravs regler när det kommer till vissa djursorter och undviker att köpa det i vissa fall. Hellst äter jag kött från djuren som vi själv i familjen fött upp för då vet jag att dom har gått fritt ute och fått mycket kärlek och kel och när det e dax för slakt väljer vi noga ut slakteriet så personalen e snäll och djuren slipper stress. Men när någon har fått åka är det inte utan att man blir ledsen och saknar dom, men för mig e detta helt normalt iochmed att jag e uppväxt med denna djurhållning. Dock kan jag sakna individerna och alla djuren på vår gård har namn. Jag Har även jobbat i stora grisstall och kan komma på mig själv med att kunna sakna vissa av suggorna jag jobba med så att vissa tror att personal inte bryr sig om djuren i storstall är en orättvis slutsats, alla personer jag jobbat med brinner för djuren och har ofta någon favorit bland djuren ^^

[Tuulikki]
2015-12-06 20:10
4

Jag själv äter inte kött och är emot köttindustrin. Men jag har djur som behöver köttet så jag måste ju ge dem det.

smellcaramell
2015-12-06 23:04
1

Jag har inget emot en köttindustri, däremot har jag massor emot hur dagens köttindustri drivs idag där djur inte tillåts vara djur alls, suggor sätts fast för att minska dödligheten bland kultingar, kor som inte får vara ute, djur som medicineras, konstgjord mat, sönderavlade djur o.s.v.

I en drömvärld skulle alla "köttdjur" få gå i stora inhägnader med så naturlig utfodring som möjligt, betäckas naturligt och medicinering skulle endast ske om djuret faktiskt var sjukt. Dock är det lång väg innan vi når dit..

Turast
2015-12-06 23:37
0

Pescetarian (+ lakto ovo, äter sällan mejeriprodukter och om jag äter ägg är det från egna, frigående höns) sedan 6 år tillbaka. Har dock 2 hundar som får färskfoder/barf. Får kött ifrån folk som har djuren på ett väldigt naturligt sätt. Köttet i färskfodret är ju en annan 5a dock.. 

Att jag äter fisk och skaldjur är av helt egoistiska själ.. :( 

Jag är emot köttindustrin i tanken men tyvärr måste jag stödja den till viss det iom hundarna. Vill dock jobba för bättre djurhållning inom matindustrin!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[EllenAlicia]
2015-12-07 13:57
0

är i mitten.

många säger dem är imot men kan ni säga några bra argument för?  ja har oxå detta i skolan men de finns inte många bra argument:/

powerade
2015-12-07 14:36
0

det som är bra med köttet är ju proteinet som finns där, dock går det få tag i det på annat sätt. Egentligen finns det inget bra med köttindustrin idag, inte vad jag kan komma på?:o Själv äter jag väldigt lite kött.. mest kyckling vilket inte är något bättre, nästan värre. Helst äter man ju vilt, då vet man iallafall att dom fått leva ett rättvist liv och tar vi inte bort vi säger älgar kommer dom tillsist vara jäätteemånga :| Inget emot att äta kött men emot att man föder upp för att slakta. . ingen skulle göra så med t ex en katt/hund i sverige, vet inte ens om det är lagligt??? men däremot kaninen får man och folk gör det

Fridaaaa
2015-12-07 14:41
0

#13 KAniner räknas som produktionsdjur och sällskapsdjur
Hund & katt är enbart sällskapsdjur i Sverige. Därav skillnaden.

[Lollo 97]
2015-12-07 17:32
1

Jag är emot köttindustrin. Äter inte kött sen ca 3 månader tillbaka för att jag tycker verkligen den industrin är hemsk. Jag förstår inte hur människor kan föda upp djur för att sen massproducera dessa djur för att vi ska få mat, det finns andra sätt. T.ex  kultingar/grisar föds upp, lever i små trånga utrymmen (Inte på alla ställen men det finns), kan utveckla störda beteenden som att bita på varandra, får sår och bölder osv. Dom grisarna lever just för att vi ska ha något att äta, och under dom förhållandena tycker jag inte det är okej. Allt inom kött industrin är hemskt, tycker jag.

Om du vill ha reda på fakta med mera kan du säkert hitta något på http://www.djurensratt.se/

[kanskemenbarakanske]
2015-12-07 18:43
7

Emot köttindustrin! Är vegan och avskyr massuppfödningen av dessa stackars djur som får bo i ett helvete, växa sig för stora utan att skelettet hänger med + offra sitt liv för att vi ska kunna äta. Jag är SÅ emot denna massuppfödning. Att jaga känns mer naturligt. Är emot det också och känns som ett big NO NO att säga att det "känns bättre". Men dessa djur har iaf haft det bättre. Men är som sagt emot detta också då vi ej behöver kött för att överleva, så varför ska djuren behöva dö i onödan.  Varför tror vi att vi sitter vi på makten att kunna ta någons liv ifrån någon som inte vill dö?

Adirfen
2015-12-08 10:25
0

#1 har samma tankar som jag.

Vovisch nr2
2015-12-08 17:46
6

Är självklart emot! Till er som har annan åsikt, öppna länken så förstår ni kankse varför, http://djurfabriken.se/

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Turast
2015-12-08 18:59
0

Tycker det är rätt jobbigt att inte kunna säga att jag är helt emot. Men eftersom jag valt att ha ett köttätande djur som livskamrater så får jag stå mitt kast! 

I förrgår var jag dock och hämtade köttben från grannarna, en bagge som jag haft betande på min gård. Känns mycket bättre att ge djur, man vet har haft det bra (och även haft en mycket lugnare slakt utan transport än de flesta andra), till hundarna!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saaara
2015-12-09 19:06
3

Är varken för eller emot. Jag tycker att det borde vara som förr i tiden att vi som vill äta kött föder upp våra egna djur eller köper kött från en lokal bonde som har en småskalig uppfödning där djuren fått leva ett bra liv och fått en snabb död på hemmaplan. Ogillar starkt att det idag ska likna en industri där man föder upp tusentals djur på en sån liten yta som möjligt, många får aldrig komma ut, dom proppar in en massa stressade djur i en lastbil och åker iväg långt utan varken mat eller vatten. Svårt att förstå er som vill att man ska sluta föda upp djur för köttets skull? Skulle man sluta med det skulle våra katter å hundar gå en plågsam död tillmötes.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[mariehel99]
2015-12-09 19:41
0

Är själv vegetarian, och är emot köttindustrin då förståss. Inte bara slakten, utan hur djuren lever före deras död, ett liv inte värt att leva, fastän det står att de från frigående höns trängs de ihjäl och har mycket lite utrymme, nu hör ju just detta inte till köttindustrin men tkr det ändå är så pass viktigt. Och jag skulle aldrig säga att köttätare är dåliga eller hemska människor, men JAG personligen tkr att man är egoistisk då man utsätter andra för så pass mycket lidande genom hela ens liv bara för ens egens njutnings skull, för att man inte kan lämna bort sin köttbit från tallriken. DET, det tkr jag är egoistiskt tänkande. Men jag förstår ju att djuren inte klarar sig utan kött, men tkr det är bättre att ge djur kött från vilt, som åtminnstone fått leva före döden.

[Stockholmsbruden]
2015-12-11 16:41
5

Personligen, till alla som säger "jag köper bara ekologiskt och bra kött". Finns inget bra kött. Alla djur på slakterier oavsätt hur bra liv de haft - Slutar med mord. Ät inget du inte är redo att döda själv, oavsätt om du hade haft et bra liv - Hade du ine villja blivit dödad sen!

missan´s
2015-12-11 17:06
2

#22 Så du menar att jag likagärna kunde köpa kött från t.ex USA då? 

Jag skriver valet av kött för att jag är ändå mån om vilket kött jag väljer att köpa, eftersom jag i nuläget faktiskt äter kött. Då väljer jag ju såklart ekologiskt och svenskt, framför utländskt och oekologiskt. Som du säger, det finns inget djurvänligt kött och det är nog de flesta medvetna om, men man kan ändå välja att äta ett någorlunda bättre kött än att sluta bry sig överhuvudtaget.

Om man ska köpa apelsiner till exempel, och så finns det två alternativ. Apelsiner från Spanien eller apelsiner från Brasilien. Vad hade du valt? Oavsett vad man köper har det ju fraktats långt, men det är ju ändå något bättre att köpa de från Spanien eftersom det är närmare Sverige, än dom från Brasilien som får fraktas ännu längre. Det är i princip samma sak med kött, oavsett kött så är det ju inte djurvänligt - mer eller mindre. Därför väljer jag ut det kött som har minst negativ effekt för djuren. (Och ja, jag vet om att det här med svenskt kött är ett dåligt exempel då det förekommer och har förekommit väldigt mycket vanvård osv)

Men hoppas du förstår min tanke 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Halvdansken
2015-12-12 13:54
5

#20. "Jag tycker att det borde vara som förr i tiden att vi som vill äta kött föder upp våra egna djur eller köper kött från en lokal bonde som har en småskalig uppfödning där djuren fått leva ett bra liv och fått en snabb död på hemmaplan."

Det är ju inte så enkelt om man bor i en stad. Hur många lokala bönder med småskalig uppfödning känner du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TheCottonCandy
2015-12-12 15:57
4

Jag är emot vilket är varför jag är jag vegan. Där finns inget bra argument för att hålla igång en så hemsk industri som köttindustrin då det inte finns fördelar varken för djuren, för hälsan eller för miljön. 

Kolla in dessa sidor:  

http://djurfabriken.se/index                                    

http://www.onegreenplanet.org/lifestyle/excuses-for-not-eating-vegan-and-my-responses/

https://www.vegansociety.com/try-vegan/why-go-vegan

ManU77
2015-12-13 17:58
1

Jag är emot de industriella uppfödningsmetoderna, men är inte emot all form av köttproduktion.

De industriella metoderna innebär en massa onödigt lidande för djuren. De hålls inte på ett värdigt sätt. Metoderna är inte heller hållbara för miljön. Dessutom tror jag inte slutprodukten är särskilt hälsosam att äta.

Alternativa metoder däremot, tror jag kan vara både miljömässigt hållbara samt väldigt hälsosamt att äta. T ex när kossor eller andra djur får gå ute på beten och utöva sina naturliga beteenden. Det är bra för djuren som håller sig friska och krya, och köttet blir hälsosamt att äta.

Många förvirrade människor tror på fullaste allvar att kossan (eller andra idisslare) är en stor klimatbov. Det är hon såklart inte. Det är sättet vi människor behandlar henne på som avgör om hon blir en klimatbov eller inte. En idisslare skött på rätt sätt är faktiskt positiv för klimatet.

När man väljer bort att äta kött för att man inte vill delta i ett sammanhang där djur dödas, medan  man med gott samvete stoppar i sig t ex spannmål, anser jag att man är ute på hal is. Det finns inte mycket som är mer likt total förintelse av liv än ett fält där man odlar spannmål.

Det finns även en viktig solidaritetsfråga i sammanhanget. En del vill gärna slänga ur sig termer som att köttätare är mördare och annat svammel. Jag kan ju tycka det är riktigt ignorant eftersom om man äter något alls kommer någon form av dödande alltid finnas närvarande. Men det viktigaste i frågan är nog vad de människor ska göra, som bor på sådana platser där det enda alternativ de har är att låta djur beta gräset på markerna och sedan äta djuren. Vi människor är inte särskilt väl lämpade att beta gräs… inte än i alla fall. Kanske någon fanatisk vegan kommer  lyckas i framtiden, men än så länge verkar det som att det inte riktigt fungerar.

Vovisch nr2
2015-12-13 23:27
1

#26 På vilket sätt kan en kossa vara positiv för klimatet? Har aldrig hört det förut.

ManU77
2015-12-14 00:52
1

#27 Genom att stimulera fotosyntesen i det gräs kossan betar kan gräset överleva ett tag till. Ett gräs dör nämligen tillslut om det inte betas. Om gräset tillåts dö kommer det oxidera och därmed släppa ut både koldioxid och metangas i atmosfären.

Ett gräs som blir betat kommer genom fotosyntesen verka för kolinlagring i markerna. Det går grovt och förenklat till på följande sätt:

Fotosyntesen drar ner koldioxid från atmosfären, splittar molekylen, släpper ut syre igen och lagrar kolet i form av kolhydrater i främst rötterna. När gräset betats drar gräset upp energin i form av kolhydrater som finns lagrade i rötterna för att den gröna massan ska kunna växa till sig så att den effektivt kan verka som en slags solfångare igen. När detta sker kommer gräset "stöta bort" en del av rötterna för att inte behöva underhålla så stor "kropp". Den bortstötta biten blir mat till mikroorganismer i jorden och bryts ner till ny matjord och biomassa. Genom denna process kan kol bindas i marken under ytan.

Kossan har därmed genom sitt betande verkat för att dra ner koldioxid ur atmosfären och binda det nere i jorden i form av kol. Ett gräs kan därmed betas om och om igen utan att dö och för varje gång lagras lite mer kol i markerna igen.

Halvdansken
2015-12-14 08:49
2

Kor ger också gödning till marken, och det gynnar biodiversiteten. Åkrar är en monomiljö som utarmar jordarna och som kräver mängder av konstgödning för att ge skörd.

Vovisch nr2
2015-12-14 14:26
2

#28 Är kor den enda lösningen på problemet som kan uppstå? Det finns väll ändå andra djur (som inte släpper ut lika mycket koldioxid) som kan beta ner gräset. Vad släpper ut mest, miljontals med kossor eller lite gräsfläckar som dör? Tror även att de gräsfläckar som inte används som betesmarker kommer användas till annat som tex spannmål och grönsaksodling, bostäder osv.  Med tanke på hur mycket koldioxid kor släpper ut tror jag inte att det med gräset skulle bli ett så stort problem. Om alla fortsätter äta så mycket kött som de flesta gör i dagens samhälle tror iaf jag att vi kommer få större konsekvenser av de vi får av dött gräs.

ManU77
2015-12-14 15:26
2

#30 Kossor släpper inte ut mer än gräset skulle göra om det dog. Det skapas inget nytt kol i kossor, utan det de släpper ut är vad de tar in och bryter ner i vommen.

Spannmålsodlingar är nåt av det mest nedsmutsande för miljön man kan hålla på med. För att man ska kunna odla spannmål på en plätt mark måste man ofta skövla (dvs näst intill allt liv måste utrotas), plöjas (vilket släpper ut koldioxid som tidigare lagrats i jorden), man måste så, och till slut skörda. Allt detta görs idag med dieseldrivna fordon, med allt vad det innebär när det kommer till miljöpåverkan. Nästa år börjar man om med plöjning, sådd och skörd.

Till slut har man utarmat jorden så pass att man måste gödsla för att det ska finnas tillräckligt med näring att kunna fortsätta. Ofta är det konstgödsel som används, vilka tillverkas av fossila bränslen. Konstgödsling funkar lite på samma sätt som en drog, dvs man måste öka dosen år efter år för att få samma effekt. När det inte funkar längre skövlas ett nytt område och processen börjar om.

Som om inte allt detta vore nog måste man försöka ta död på allt som stör spannmålet. Kemikaliska insektsmedel och ogräsmedel, ofta väldigt giftiga saker, används och sprutas ut över markerna vilket har till följd att intilliggande marker, luft och vattendrag förgiftas. Detta leder till ytterligare offer i form av djur, växter och mikrober. Man har skapat en ekologisk öken där endast spannmål tillåts leva.

Det finns mycket naturmarker som är direkt olämpliga att använda till odling. Dessa marker fungerar dock utmärkt som naturliga beten för idisslare och andra betesdjur.

Man får inte glömma bort att de oändliga gräsmarker världen haft en gång i tiden (tydliga exempel är amerikanska prärien och de enorma afrikanska gräsmarkerna som båda försåg miljontals gräsbetande djur med föda, men som nu i stort sett bara är öken kvar av) utvecklats tillsammans med dessa gräsbetande djur sedan tidernas begynnelse. De är ömsesidigt beroende av varandra och samarbetar i en vacker symbios.

Vovisch nr2
2015-12-14 16:03
1

#32 Visst är det inte det bästa att odla spannmål men vad äter boskapsdjuren? Jo, mest soja som är odlade på mark där man huggit ner regnskog som förstör ekosystemet där nere, plus transporten som inte heller är bra.  När sojan kommit till Sverige ska den  transporteras till gårdar i landet. Dessutom kräver köttindustrin mycket mer dricksvatten än vad odlingar av tex spannmål gör.

Om jag nu ska välja mellan närodlad vegetabilisk kost och kött (plågade djur som inte fått en chans att utöva sina naturliga betéenden för att sedan bli slaktade på brutala sätt) så skulle jag absolut välja det förstnämnda. 

Nu vet jag inte om meningen var att diskutera global påverkan om man tar bort all slags djurindustri men en vegansk dag i veckan dör ingen av. 🙂

ManU77
2015-12-14 16:33
2

#32 Vi är så otroligt överens om att kossor och andra idisslare inte ska äta soja och spannmål. Jag drar dock inte all köttproduktion över samma kam, utan jag ser fördelar med den typ av djuruppfödning som jag tidigare berättat om, där djuren fått gå på naturbeten utomhus.

Man får heller inte glömma bort att den regnskog du pratar om också skövlas för att producera spannmål till människor, vilket jag tycker är minst lika illa.

Det är en oerhört stor myt att köttproduktion kräver mer vatten än spannmålsodling. Återigen måste man skilja på olika produktionsmetoder. Det industriella sättet, som vi är rörande överens om är en styggelse, kräver massor med vatten, men inte den modell jag föreslår som alternativ.

Sen är det aningen svårt att slakta utan innehåll av död och ett visst mått av brutalitet, beroende på hur man ser det, men man får göra så gott man kan.

Nej, ingen dör av en vegansk dag i veckan, men ingen dör av att äta kött alla dagar i veckan heller, så länge det producerats på ett rätt och riktigt sätt. 🙂

Halvdansken
2015-12-14 19:10
0

#30. Titta på  denna föreläsningen.

Halvdansken
2015-12-14 19:19
1

Dessutom släpper kor och andra idisslare mest ut metan.  För att inte tala om hur mycket metan rismarkerna släpper ut.  Dessutom dör det en hel del djur när det skördas, som bor i åkrarna. Så tro inte att lantbruket är så miljövänligt.
Den sk algblommningen uppkommer varje år kommer pga kväveöverskottet som åker ut i havet, och det är konstgödningen som används på åkrarna som är upphovet.

Tokyo
2015-12-14 19:36
0

Jag är absolut emot köttindustrin, på grund av anledningar som har nämnts om och om igen i den här tråden. Kommer garanterat bli vegetarian någon gång under mitt liv, däremot kan jag tycka att det är väldigt onödigt nu eftersom jag bor hemma och inte själv betalar för maten, vilket alltså innebär att oavsett om jag inte äter kött kommer mina föräldrar köpa det. Det skulle inte göra någon skillnad med andra ord. Däremot undviker jag själv att köpa kött om jag till exempel är på restaurang, och i min familj köper vi aldrig "rent kött" (dvs att vi ibland köper pålägg som till exempel leverpastej eller liknande, men inte annat kött) eftersom pappa själv slaktar djur på gårdar i närheten som han vet har haft ett bra liv. Det kan jag äta med gott samvete.

När jag flyttar hemifrån och själv börjar betala maten kommer jag inte köpa kött, däremot vet jag inte om jag kommer fortsätta äta maten som pappa tar hem.

[klarabastin]
2015-12-14 20:59
9

Jag kommer in lite sent nu men jag är emot köttindustrin.

1, vad ger oss människor rätten att döda någon som inte vill dö. Inte en smak i världen är värd lidande tortyr och död. Om hundar som slaktas i kina är fel, varför är inte grisar som slaktas i Sverige fel? Grisar är dessutom mer intelligenta än hundar.

2, Om alla skulle sluta att kött och istället äta den soja (som finns i det mesta veganska och vegatariska ersättninges köttet) som odlas till djurfoder så skulle det stoppa världshunger. (orkar inte fördjupa mig men skriv om jag ska förklara)

3, Miljön. nötkreaturs industrin står för 51% av all koldioxid utsläpp i världen. 

4, Vi kan inte fortsätta äta kött i den mängd vi gör just nu. Vi överlever inte. 

5,Människor är frugivorer vilket innebär att vi igentligen inte ska äta kött. Visst, vi KAN smälta det men det är inte särskilt bra för oss. Tror inte någon här har missat "rött kött ger oss canser" nyheten.

ManU77
2015-12-14 22:00
4

#37 Ditt inlägg är så fullt med felaktigheter att jag inte ens orkar gå igenom det. Dessutom har jag lärt mig vid det här laget att försöka övertyga människor som redan är indoktrinerade i sitt sätt att tänka inte är lönt. Hade du lämnat en liten dörr av nyfikenhet på glänt kanske jag hade bemödat mig, men nu tror jag det är lika hopplöst som att övertyga påven om att Gud inte finns.

Vilken tur då att alla får göra sina egna val i livet.

Lycka till!

[klarabastin]
2015-12-14 22:06
2

#38 kan du nämna ett fel? Kanske skett ett missförstånd;)

[klarabastin]
2015-12-14 22:10
4

#33 80% av spannmålet som odlas i världen ges till djur som djur foder. Om alla skulle börja äta sojan istället för att ge det till djur som folk sen äter så hade vi till och med haft mark över att odla på. Ingen skövling av regnskog alltså:)

ManU77
2015-12-14 22:27
4

#39 Världshungern beror t ex inte på att ca 70 % av all odlad soja och spannmål går till annat än människoföda. En stor del av det går till djurfoder, men en del av det går till att producera biobränsle också. Det produceras mer än tillräckligt med mat för att föda jordens befolkning. Problemet är att mycket av maten kastas. Ca 1/3 av alla grödor som produceras avsett för människoföda kasseras innan det ens lämnat bonden. En del av det kasseras endast av kosmetiska skäl. T ex att gurkan inte var riktigt rak. Ca 1/3 kastas i butikerna för att det blir "dåligt". Väldigt lite av grödorna blir egentligen dåligt, det är bara det att vi bortskämda västerlänningar inte står ut med en liten brun fläck på ett äpple. Endast den sista 1/3 blir tillslut mat till människor.

Som jag beskrivit och försökt förklara i tidigare inlägg i denna tråd så är produktionssättet helt avgörande för huruvida köttproduktion kommer vara en belastning för miljön, eller rent av en tillgång. Det industriella sättet, med feedlots och annat skit, är såklart ett grovt övergrepp på miljön, men det finns andra sätt att producera kött som inte belastar, utan istället restaurerar, miljön. Detta har jag försökt förklara tidigare så du kan ta en titt i mina tidigare kommentarer och fråga om något känns tveksamt eller oklart.

Siffran 51 % är grovt överdriven. Detta kan jag motivera, men då måste jag fräscha upp minnet först, vilket jag inte tänkt göra ikväll. Det är väl sent för sådana ansträngande övningar just nu. 🙂

Vi kan fortsätta äta den mängd kött vi gör just nu. Vi kan till och med öka mängden. Dock krävs det en enorm omställning från det industriella till den mer hållbara variant jag tidigare pratat om. Denna omställning behöver vi hur som helst göra om klimatet på denna fantastiska jord överhuvudtaget ska ha en chans, så jag är hoppfull. Kanske kommer det inte ske under min livstid, men det måste ske…

Jag är helt övertygad (här är det närmast jag som är religiös i min övertygelse) om att människan är mer än väl lämpad att äta kött. Allt man vet om människans evolution lutar åt det faktum att vi utvecklats med kött som en stapelvara i vår kost. Nyheten att rött kött ger cancer pratade om processat rött kött. Det är inte konstigt alls att rött kött som även innehåller kända cancerframkallande ämnen även ökar risken att drabbas av cancer för de som äter den. Det borde man ju inte ens behöva forska om för att förstå. 🙂 Däremot finns inga som helst tecken på att riktigt rött kött, utan en massa konstiga tillsatser och producerat på bästa tänkbara sätt, skulle vara ens lite ohälsosamt att äta.

Första punkten… den att man inte ska ta sig rätten att döda någon eller något som inte vill dö… är rätt svår för mig att förstå mig på. Även en vegan behöver förlika sig med tanken att något måste dö för att denne ska få leva. Det är naturens ordning och inget att göra något åt. Ett sojafält eller spannmålsfält kan inte finnas utan att en massa liv gått till spillo.

[klarabastin]
2015-12-14 22:39
4

Men varför allt detta tjat när alla kan gå över till en vegansk livstil. Så slipper vi att döda oskyldiga djur…

ManU77
2015-12-14 22:50
3

#42 Därför att det inte är möjligt. Dels för att det snabbt skulle innebära ännu mer utarmade jordar (spannmåls- och sojaodling är som sagt bland det mest tärande man kan tänka sig för markerna) och dels för att det om något skulle innebära att människor svälter ihjäl. Dessutom tror inte jag alls att det skulle vara bra för hälsan. Och du undkommer inte dödande genom att bli vegan. Dessa odlingar du pratar om bygger på att man utrotar liv innan det går att odla. Dessutom måste utrotningen fortsätta om inte odlingarna ska förstöras av skadedjur och oönskade växter.

Om du nu anser att det är jag som tjatar kan du ju kolla igenom kommentarerna igen så ska du se att veganargumenten även de är rätt tjatiga. Men som jag sa tidigare… indoktrinerade tankemönster går inte att ändra på med logik och fakta, vilket nu blev än mer uppenbart.

Vi kan, misstänker jag, enas om att det industriella sättet att föda upp köttdjur på är helt förkastligt. Kanske borde vi nöja oss där och inte i onödan söka efter punkter där våra uppfattningar skiljer sig åt.

[klarabastin]
2015-12-14 23:05
3

Låt oss enas om att vara oense.

Halvdansken
2015-12-15 13:23
0

Soja är en av de mest genmanipulerade gröderna som finns. Dessutom innhåller soja ett ämne som är väldigt likt östrogen, det kvinnliga könshormonet. Det är därför inte alls bra att äta för mycket soja.

Saaara
2015-12-18 01:25
0

Det som många veganer/vegetarianer inte verkar inse är att vi måste döda djur inte bara för att vi människor ska få mat, utan även för att våra köttätande husdjur ska få mat. Är man egoistisk då? Skulle vi människor sluta slakta skulle ju våra katter & hundar svälta ihjäl. Är man en djurvän då?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[klarabastin]
2015-12-18 02:59
3

Hundar kan man ge 100% vegansk mat eftersom att hundar är omnivorer (allätare)😃

Har man en katt (Som inte ska äta veganskt för att den är köttätare) så kan man ge den den bästa maten man kan. Men om folk slutar köpa djur som man måste köpa animaliska produkter till så minskar ju den animaliska djurfoder industrin drastiskt

Och om folk slutar att efterfråga köttätande husdjur så kommer folk även sluta föda upp dem.

obs, Det är inget fel med att ha katt eller andra djur som äter kött. Men tänk efter på vad du stödjer innan du väljer att köpa ett sådant djur.

[134643]
2015-12-18 10:55
3

#46 Vissa vegnaer anser att husdjur inte är rätt då vi utnjyttjar djuren. För mig personligen är det helt okej att ha djur som katt t.ex som behöver kött, och då ska de såklart få det. Du får det att låta som om det inte går att alla ska bli veganer/vegetarianer för då får ju inte katterna någon mat, men det kanske inte är det viktigaste att fokusera på just nu. Vi har en lång väg att gå innan vi ens kommer i närheten av att det blir ett problem att föda våra husdjur 😐