Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 1075 ggr
ThildeKanin14
2016-01-14 21:04
0

Rökning

Vet inte om jag är rätt, men jag har ett problem… de va så att jag testade att röka och shit för några veckor sen… ångrar mig… för att sen dess har det bara blivit värre… tro mig… jag vill sluta… men det är som att jag verkligen måste för annars blir jag sur och irriterad… Jag vet inte men jag förändras… Snälla skriv inte att jag inte borde… för jag vet själv… är 14 btw. När jag precis började jag med att ta upp fimpar och så… gör det ibland fortfarande… asså tro mig… vet att det är mitt eget fel, men vet inte vad jag ska göra för att sluta liksom… vet ni något kanske?  tacksam för svar :)

Magrat
2016-01-14 21:43
8

Jag tror inte på att du är beroende på riktigt. Möjligtvis psykologiskt vilket kan vara ett rent helvete det också, men då gäller det att vara stark och säga ifrån till sig själv. Beroende av nikotin blir du inte på så kort tid som några veckor, speciellt inte om du inte röker flera cigaretter dagligen. Sluta upp nu, innan du får ett äkta beroende för det är inte kul. Är själv rökare och vet hur det tär på både hälsan och ekonomin.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[rumelle]
2016-01-14 22:00
3

Klart att du kan sluta. Bara låt bli. Tugga tuggummi istället.

kae
2016-01-14 22:30
0

Ta hjälp av en läkare, och tänk på hur fruktansvärt vidrigt det är att plocka upp fimpar….

Pytteliten
2016-01-14 22:36
0

Om det inte är ditt fel, vems fel är det då?

kae
2016-01-14 22:37
1

#4, hon skrev ju att hon vet att det är hennes eget fel?

Pytteliten
2016-01-14 22:45
1

#5 Sorry läste fel! Men TS, du har gjort ett misstag och vet om det. Det är absolut inte för sent att rätta till det. Du är, som andra redan skrivit, inte fysiskt beroende ännu, så det är som sagt "bara" att sluta. Därmed inte sagt att det är plättlätt, men det är definitivt lättare nu än senare!

kae
2016-01-14 22:47
0

Någon av er som har statistik eller belägg för att TS inte kan vara fysiskt beroende? Säger inte emot er, men känns aningen förminskande att påstå det och inte hänvisa till några källor.

Magrat
2016-01-14 23:53
3

#7 Jag talar av egen erfarenhet och av vänners. Vi blev inte beroende för att vi rökte sporadiskt i några veckor. Det var först efter några månader då man plötsligt började röka dagligen och röka mer och mer.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Devya]
2016-01-15 10:32
8

Jag har också svårt att förstå hur man kan bli beroende av cigaretter efter endast ett par veckor, speciellt om man inte röker konstant varannan timme eller dylikt. Det är inte så det har fungerar för mina nära och kära åtminstone, men eftersom alla är annorlunda så finns väl möjligheten.

Det kan ju också vara hjärnspöken och då gäller det bara att sluta kallt. Jag personligen har aldrig förstått mig på de som har ens börjat röka, att gå omkring och lukta som ett askfat låter ju inte särskilt lockande. Jag hoppas att ts får ordning på det här asap. Inte kul att vara beroende av något!

Hoseok
2016-01-15 10:49
6

Man blir inte beroende efter några veckor, mer än psykiskt för att man "vill göra något". Ja, det kan vara jobbigt också, men det är långt ifrån samma beroende som någon som rökt i 10-40 år känner. 

Om min pojkvän som rökt i 10 år inte röker på 5 timmar så blir han kallsvettig, grinig, gråtfärdig och mår så illa att han nästan spyr.

Om jag som rökt i 2 år inte röker på 3 timmar så blir jag varm och svettas jättemycket, jag har svårt att sitta still och jag kan bli gnällig. 

Vad du än gör, börja inte tugga nikotintuggummin eller liknande: Det kommer bara göra dig mer beroende eftersom du knappast är så beroende av nikotin nu. 

När mina vänner som varit beroende på riktigt efter några års rökning slutat röka, så gjorde de så att de helt enkelt satte upp scheman över sitt liv och såg till att rökning inte fick plats någonstans.

ThildeKanin14
2016-01-15 19:27
1

tack för alla svar! :) känns bättre… ska verkligen sluta… har kollat på videos osv…. tack igen! :)

17453daystoheaven
2016-01-15 20:31
5

Att röka är smart, det ger lungcancer, är beroendeframkallande och förpestar din omgivning.

/ ^\ Q /^ \