Ni som bor på internat/i studentkorridor
Hur mycket står ni ut med innan ni säger ifrån?
Jag försöker att störa så lite som möjligt, och "vända den andra kinden till" när mina grannar är jobbiga, eftersom att alla gör vi något jobbigt någon gång, och då vill jag gärna att de gör de samma mot mig. (Inte för att de gör det.)
Men vars drar ni er gräns?
Jag bodde på internat fram tills nyligen och blev fly förbannad när det skreks, skrattades, ropades, smälldes och härjades tidig morgon eller efter tiden det ska vara tyst. Vi hade en jour att ringa/smsa när det var stökigt, oavsett tid. Att folk var rent utsagt förjävliga respektlösa snorungar är en stor anledning till att jag inte går i skolan längre.
Jag hoppade av gymnasiet efter en månad för att jag inte stod ut med att folk aldrig var tysta om nätterna.. Så det var ganska enkelt att nå min gräns. Jag älskade utbildningen.
Ja, för det är det jag känner mig så tveksam över - för oftast är det lugnt på nätterna (ska vara knäpptyst efter 23, och gärna lugnt till 22), men det skriks och härjas på kvällarna. Så tekniskt sett är det inte "olagligt" det är bara extremt irriterande och störande.
Har ni inga tider man ska vara tyst på eller jour? Ta upp med skolan!
#4 Jo, som sagt efter klockan 23 ska det vara knäpptyst, vilket det ofta är.
Det är på kvällarna (16-22) som det skriks och det är det som stör mig.
Enligt min internatföreståndare skulle det alltid vara lugnt på boendet och man kunde höra av sig till jouren om det inte var det, oavsett tid. Har du pratat med de som härjar? Jag vet av erfarenhet att det lär bli "Oooooj! *tyst 2 minuter innan det börjas igen*", men eftersom typiska snorungar lätt (alltid) glömmer att andra existerar kan en påminnelse vara bra. Och det är bra att säga till ansvarig att man försökt på egen hand först.