Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1277 ggr
namnemma
0

Biter mig själv i läppen

hej! jag har bitit mig i läppen för någon dag sen,gjorde det jätte ofta förut men nu brukar jag inte göra det lika ofta, jag har iallafall sjukt ont! jag vet inte vad jag ska göra kan knappt äta.. allt svider!  nån som känner till nån mirakelkur mot sår i munnen eller om det finns nåt på apoteket som bedövar och läker eller vad som helst.. just nu är såret stort och vitt, från näst sista tanden i munnen längst bak fram till läppen… gör såå ont och känns ju som att det aldrig blir mindre eller läker.. har bara ätit en macka idag ingen matlust har jag heller..gör så oooont

Bill&Bull
2

Sår i munnen brukar läka relativt fort av sig själv men såklart jobbigt att du inte kan äta, du kanske kan äta typ yoghurt och liknande som du inte behöver tugga? :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Sindri
1

Du menar att du bitit dig i kindens insida?

Slemhinnor brukar ju läka väldigt fort, men eftersom du är svullen där nu så biter du dig oavsiktligt igen och igen. Det händer nog de flesta och det går över.

Det brukar vara skönt med nåt kallt och det kan även få ned svullnaden. Har du t ex några frysta bär eller så, kan du lägga några mot kinden och hålla emot med tungan.

Skulle du råka ha papaya i frysen är det extra bra. Om du gör det innan du äter så är det bra. Sedan gäller det att äta försiktigt och tugga sakta, försök att tugga mest på andra sidan munnen. Det går över om ett par dar, men det är väldigt irriterande när det pågår.

namnemma
0

tack så mycket! nej jag kan tyvärr inte äta nåt,har försök igår att äta fil men det sved så mycket :( är inte så jätte svullen men det gör så sånt, skaver nog mot min tand som ligger emot.

Majaa12
0

Xylocain funkar jättebra, eller ja, det bedövar helt. Det finns på tub på apoteket. Just den vet jag inte om den är till för att ha i munnen egentligen, utan det får du väl ha lite på egen risk 😇 Har dock inte hittat något om att det skulle vara farligt, bara att andra använt det. Men det är bra om man inte får det på andra ställen, som i halsen för då är det väldigt svårt att svälja. Xylocain är det enda jag använder till munsår. 

Innan du, eller någon annan använder det är det bäst att ringa och fråga apoteket eller andra som vet. För jag är inte säker på att man "får" använda det i munnen. Ring och fråga, tycker dom att det är okej så använd det, för det funkar verkligen jättebra! 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Sindri
0

Nej, Xylocain är för utvärtes bruk. Det bästa för att lugna ned en svullnad är kyla, som jag skrev tidigare.