Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 709 ggr
Corgitok
0

Hur avslutar jag uppgifter?

Har alltid saker jag måste göra. Skola och annat viktigt. Saken är den att jag har ingen struktur eller någonting! Jag kan inte göra klart någonting om saken inte är till dagen efter (gör det under press).

HUR ska jag göra? Jag vill verkligen förbättra mig.

Jag skriver upp allt som behövs göras men tänker alltid "äsch det gör jag imorgon" (händer inte) eller typ "jaja, jag dör inte så skit i".

Har super svårt att tvinga mig själv att göra saker för känner mig pressad och kollar hellre på youtube eller läser om hundar om dagarna.. Detta börjar bli dåligt i längden och kommer bara bli värre…😭

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Fridaaaa
0

Känner igen det där!
Det är hopplöst för mig emellanåt, så blir det halvbra arbete = måste göra om/komplettera = byggs på :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Turast
0

Jag skriver check-listor! Typ "detta måste göras idag" och sen checkar jag av allt eftersom :) Men börja "snällt" så du känner att du lyckas! Ibland har jag som "belöningar" för vissa av punkterna när de är avklarade ^^

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Corgitok
0

#2 Jag brukar göra det, men kollar bara på de å gör de lättaste i några minuter sedan ger jag upp.. :/

JuliaMG
1

Jag var och är fortfarande till viss mån exakt likadan! Det är verkligen jättejobbigt och blir jättetufft ju längre tiden går, så mitt tips är att du försöker ordna upp det på något sätt.

Jag har gjort upp ett schema där jag varje söndag skriver upp vad som jag har i läxa och vad jag behöver plugga till samt hur mycket tid jag ska sitta vid datorn och när jag behöver göra andra saker som tex gå ut med hunden, fotografera, städa, tvätta m.m. Förra måndagen tex hade jag skrivit efter skolan: 16:00 Gå ut med hunden. 17:30 Ät middag. 18:00-20:00 Skriv Geografi uppsatsen. 20:00-22:00 Fritid. Nu har jag blivit tillsagd av en arbetsterapeut att vara såhär super specifik, det vet jag inte om du behöver vara. På tisdagen hade jag skrivit in 30 min musikläxa och 30 min plugg till kemiprovet. Jag måste bara -väldigt motstridigt för egentligen så hatar jag att behöva schemalägga- tillägga att det hjälper något enormt. Jag skriver liksom upp allt som behöver göras och fördelar arbetet med schyssta och inte allt för hemska pluggtider. Du kan ju sätta ett alarm eller nått som säger till när du har pluggat en viss tid, eller sätta ihop en spellista på telefonen med låtar som spelar i kanske en halvtimme eller liknande. Det blir inte lika mycket sista-minuten grejer, för allt är liksom redan planerat, strukturerat och organiserat, som min arbetsterapuet skulle säga.😉

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Corgitok
0

#4 Vilken bra ide, ska testa det denna veckan!🙂

Har bara ett problem, blir stressad  av bestämda saker om jag inte gillar det (gillar att vara fri). Men jag ska som sagt testa så får vi se för det kan inte fortsätta som det är. 

Gjorde en lista, hoppas jag följer den nu!😊

Turast
0

#4 så gör jag också! Jag är ett riktigt schemafreak hah 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Rheen
0

Hjälp! Jag är exakt likadan #5! Att behöva gå och grubbla på något man måste göra, men som inte lockar, är fruktansvärt, haha! Har också problem med att avsluta uppgifter och sånt, men jag brukar göra en checklista som #2. Skoluppgifter brukar dessvärre sparas till dagen före *suck*. Måste skärpa mig med det.

~ Rheen.

Corgitok
0

Skulle plugga kl tre, den e 6 nu… 😮

JuliaMG
0

#6 Skönt att veta att det finns någon annan som jag därute haha!😂

#8 Så brukar det låta för mig också. Idag har jag lyckats hålla mig till schemat iallafall. (undviker att nämna att jag fastnade på iFokus när jag gick från matten till datorn för att egentligen skriva på SO uppsatsen)😃 Alltså, nu brukar jag oxå kunna slarva med schemat ibland så jag kanske inte är rätt person att säga det här, men jag tror det mest handlar om att sätta rutin på det. Om du vänjer dig vid att använda schemat och försöker tänka positivt till det och säger åt dig själv att du måste följa det så tror jag att det funkar efter ett tag. Jag hoppas det iallafall. Nu när jag kom hem slog jag inte ens upp datorn för jag vet att det är en risk att jag fastnar där om jag gör det (som nu tillexempel). Ta undan alla distraktioner och fokusera på en sak i taget. Det försöker jag att lära mig att göra.🙂

Corgitok
0

#9 Slarvat också på schemat men har iallafall gjort nästan hälften av vad jag ville göra. Framsteg xD

SO är så sjukt tråkigt! Bryr mig inte ett skit. Ska ta bort youtube men händer alltid att klockan stör. Om kl e 19.58 så måste jag börja plugga kl 20.00 men är klockan plötsligt 20.03 måste jag vänta till 20.20 sen 20.30 osv… gaahhH!!!! NU ska jag göra klart denna skiten annars orkar jag inte med mig själv! 🤓🤪

Corgitok
0

Yay pluggat SO 

Nay får inte in något i hjärnan

JuliaMG
0

#10 Haha exakt så där är jag också! Man kan inte börja plugga 20:28, det måste vara 20:30! 🤪😂Lycka till btw! 👍