Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1031 ggr
[eliinmeyer]
0

Sommarjobba

Hej, är det någon här som ska sommarjobba i sommar, med vad i så fall? Jag sökte jobb på 4 olika ställen och har än så länge fått ett svar: Hej Blir inget sommarjobb i år Ha de bra *personens namn* Man bah jaha. Vill ha pengar i år och skaffa meriter osv, men aja, får väl gå

Katarina97
3

Hur gammal är du? Ett tips är att söka massor av jobb och inte bara jobb som ut annonseras. Lämna ut cvn och personliga brev, det bästa är om du vågar gå dit och presentera dig när du gör det men annars funkar det att mejla in. Om du t.ex söker café jobb så räcker det ju typ med att skriva ett personligt brev och skicka ut till alla caféer i närheten. Sen kan du ju skriva ett personligt brev för mataffär t.ex och skicka ut det till alla mataffärer i närheten du kommer på o.s.v. Det är tyvärr jätte svårt att få jobb och bästa chansen har du om du söker massor av jobb. 

Själv ska jag jobba på ett sjukhus.

taylor__lambert
1

För att få ett sommarjobb måste du ligga i, varje dag. Jag söker sommarjobb nästan varje dag. Ca 5-7st/dag. Utöver det går jag till butiker och ber om att få tala med personal ansvarig, frågar om de har några lediga tjänster, har dom inte det går jag vidare, har dom det ja då ger jag mitt CV och personligt brev direkt på plats.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vendelay
1

Bra tips här över men jag vill ge ytterligare ett: praktisera/volontärarbeta. Du får inga pengar men det är bra att ha på CV:et och du kommer lära dig massor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

taylor__lambert
0

#3 måste inte skolan stå bakom för det mesta när man ska göra praktik( om det inte gäller att de finns möjlighet till fortsatt anställning)? Men jag håller med, praktik och volontärarbete ger jätte mycket och väger mycket i ett CV när man sen söker jobb 🙂

vendelay
0

Jag vet inte hur reglerna är idag men jag senast jag praktiserade (som servitris) var jag kanske 16 år tror jag (alltså ca år 2011-2012), och jag har aldrig haft såna problem. Jag gick bara dit och frågade om jag fick jobba, det kunde de inte erbjuda, så jag frågade om jag fick praktisera (jobba gratis) och då sa de ja 😃

taylor__lambert
0

#5 hahah såklart de säger ja till gratis arbetskraft 😃

vendelay
0

#6 Ja, precis! 😂 Men i utbyte får en ju något att skriva på CV:et!

taylor__lambert
0

#7 sant, OCH erfarenhet får man ju med 🙂

[eliinmeyer]
0

#1 jag är 15, jag skrev ett personligt mail/CV vad man nu vill kalla det, lite om mig och min aerfarenheter typ och skickade till de ställen som jag visste sökte personal. 4 st olika tror jag att jag sökte.

vendelay
2

#9 Har du bett någon kolla på ditt CV/personliga brev? Kanske en förälder eller lärare, som har erfarenhet av att söka jobb?

4 jobb räcker tyvärr inte att söka, många söker flera hundra jobb innan de ens får komma på intervju. Har du dessutom lite erfarenhet och är så ung blir det ännu svårare. 

När sökte du dessa jobb? De flesta bestämmer sig ju för sina sommarjobbare i typ februari - mars.

Aleya
0

Sommarjobb måste man tyvärr börja söka redan i början av året. Så det är lite sent nu. Så tänk på det till nästa år. Börja tidigt och gå gärna runt och möt chefen personligen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[eliinmeyer]
0

#10 japp min mamma kolla på det och tyckte de va bra Asså det är inget riktigt jobb, utan sommarjobb, på typ Ica Jag vet inte men jag tror jag sökte i typ mars, kanske lite sent?

taylor__lambert
0

#12 ica anställer ingen , rättare sagt bemannica för det är dom som sköter de, som innan inte jobbat på Ica eller har någorlunda erfarenhet av att jobba i butik. Det vet jag då jag försökt i år och nu äntligen för första året någonsin ville dom ta in nya men tyvärr platsade inte jag då jag inte hade tillräckligt med erfarenhet.

[Littlepig]
1

Ja jag ska sommarjobba. Jag är (bara) 14 år så jag går endast i sjuan men jag ska sommarjobba som medhjälpare/kolloledare under ett läger i sommar. Behövdes inget cv/personligt brev osv. Och sedan jobbar jag redan nu varje helg så det kan väl också räknas som ett sommarjobb :) Men kommunen har alltid sommarjobb att erbjuda (de prioriterar de som aldrig jobbat där förut), sista anmälningsdatum har dock gått ut men det kan vara något att tänka på nästa år. Tror de tar in folk från nian. Lycka till!

Alvirpo
0

Har tur och bor i Leksand, där vi har Leksand resort (Sommarland + camping + resturangkedja) som varje sommar behöver hundratals nya sommarjobbare. Så är ändå relativt enkelt att få jobb, bara man är en hyfsad person liksom. Själv är jag ännu för ung, (åldersgräns på 16 år, jag är 15) så kan inte söka i år. Men min storasyster jobbar där nu för tredje året i rad :)

taylor__lambert
0

#15 lyxigt :) Och om man är mellan 16-19 kan man alltid kolla via komunen (ska göras innan mars). De har alltid jobb. Iaf i sthlm stad. Övriga kommuner kan jag inte svara på :p men som ett tips senare i livet.

felle-j
0

Jag sökte två annonserade jobb och lämnade in mitt CV till ett företag. Fick ett av de annonserade jobben. Ibland har man tur haha.  De andra två ansökningarna fick jag inget svar från.

Tidigare år har jag aldrig haft ett sommarjobb, även om jag har legat i mer än vad jag gjorde i år. Har aldrig heller fått svar av något företag. Dumt av mig att söka så få jobb då det bara ökar ens chanser att få jobb om man söker flera, men egentligen siktade jag inte alls på att få ett jobb i sommar. Skadar dock inte att tjäna lite pengar så jag tog chansen.

Elsaharr
0

Jag ska vara ledare för ett friidrottsläger i en vecka, och har ev sommarjobb på en nöjespark också.

Zingo ;D

vendelay
0

#17 Men grattis, bra jobbat! 😃🌺

Har oftast sökt många jobb innan jag fått något tills jag skaffade mig erfarenhet via volontärarbeta och helt plötsligt fick jag 3 jobberbjudanden inom loppet av en vecka 😃 Det är verkligen att rekommendera att praktisera eller volontärarbeta.

smellcaramell
0

jag har totalt sökt 3 jobb i mitt liv, och har jobbat på 6 (två gånger på samma ställe så totalt 7 gånger eller vad man ska säga) ställen, blir 7 i sommar. Jag har oftast fått jobb via syskon och mina föräldrar, moster osv. Men det finns några yrken som jag märkt varit i stor behov av arbetskraft men som inte annonserat ut det - vård och omsorg, äldrevården och förskolor! Jobbade ett pass på en förskola och två dagar senare ringde de o fråga om de fick ge mitt nummer till två andra förskolor som också behövde vikarier, så där är det en otrolig brist på vikarier, iallafall här omkring. Har även fått tacka nej till jobb i sommar då man bara får jobba ett visst antal timmar för varje arbetsgivare och jag ska jobba inom vård och omsorg med dygnspass på heltid så hinner jag jobba extra där i mellan men då jag fick erbjudande från äldrevården inom kommunen så gick inte det. Däremot kan jag jobba extra hos alla arbetsgivare som inte är kommunen de dagar jag är ledig från mitt "ordinarie" sommarjobb.