Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: hobby-och-fritid
Läst 1233 ggr
Prenova
1

Vad gör ni för att slappna av?

Som titeln lyder, vad gör ni för att slappna av i den ibland stressiga vardagen? :)

Calcifer
1

Allt möjligt. En promenad med bra musik, lite slöspelande i Sims, läser en bok, tar ett bad, ligger rakt upp och ner i sängen och stirrar upp i taket. Det beror lite på om jag vill fly från tankar eller om jag vill släppa fram dem. Vill jag fly från dem så koncentrerar jag mig på musik eller en bok, vill jag kunna fokusera på dem bättre så blir det ett bad eller liknande.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
0

Går till biblioteket, läser en bok, ser en film/ett serieavsnitt, tränar, går promenader, lägger mig och blundar under täcket även om jag inte är trött eller har för avsikt att sova, kelar/leker/tar hand om mina katter. 

Jag tror att det är viktigt att hitta något som verkligen "är" du, något du verkligen gillar att göra som du kan göra bara för din egen skull eller hur jag ska förklara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jojaton
0

Sminkar mig, tittar på film, serier eller Youtube, umgås med vänner eller familjen.

Johanna - Instagram

Scorpio97
0

Läser en bok, kollar film/serier, tar en lång dusch, umgås med familjen.

Men det som fungerar absolut bäst för mig är simningen. Så länge jag har ett lugnt tempo och det inte är för mycket folk så kan jag simma på "autopilot", jag behöver inte tänka på vad jag gör. Jag kan därför stänga av alla tankar och bara tänka på hur många längder jag simmat, och fokusera på att komma från den ena kanten till den andra. Samtidigt kan jag även använda tiden till att tänka, gå igenom något, göra upp planer för skolarbetet eller bara fundera på något helt random. Upplever att båda varianterna är bra för att minska stress, beroende på om jag just då vill fly från allting eller behöver tiden för att fokusera. 

Sen är jag nog i regel ganska bra på att stänga av. När jag är ledig ligger jag gärna kvar en timme eller två i sängen och bara stirrar upp i taget, utan att göra något. Bara låta tankarna vandra helt enkelt, men utan att tänka på något jag måste göra eller liknande.

//Jessie

Tuttifrutt
1

spelar geometry dash och kollar på svenska youtubers som t.ex. misslisibell. folk skrattar åt mig men det är ångestdämpande och stressdämpade för mig

JuliaMG
1

När jag är riktigt uppstressad, ledsen eller liknande mår jag bäst av att vara ensam eller tillsammans med någon som känner sig bekväm med att sitta i tystnad tills jag slappnat av och lugnat mig. Ofta sätter jag igång en serie eller något filmklipp på youtube, eller så lyssnar jag på musik och antingen läser en bok eller skriver. Oftast skriver jag, för det är sällan jag kan fokusera tillräckligt för att läsa en bok när jag är upprörd. Om det är lugnt och inte så mycket folk ute kan jag ta ut min hund på promenad och bara gå och gå tills jag tappat bort mig i området eller hittar någon lugn hörna att andas ut på. Det bästa som finns är nog att gå ut en kylig och stjärnklar kväll och bara omslutas av natten liksom. Det är så fridfullt på något sätt. Om jag däremot är arg eller helt enkelt bara har en massa överskottsenergi i kroppen drar jag ut och springer. Jag har en dålig vana av att vilja fly från tankarna när är ledsen eller liknande, men om jag verkligen vill släppa fram dem och möta dem så tar jag antingen ett bad eller en dusch, eller så går jag till kyrkan. Jag är inte troende, men det är något speciellt med att sitta där på bänken antingen utanför kyrkan eller inuti, och bara tänka. Det bästa med kyrkan är nog vår präst ändå. Han är verkligen jättesnäll och det går att prata med honom om allt. Han är som min terapeut eller psykolog fast bättre, för jag kan prata med honom varje dag om jag så skulle vilja. Det känns som om jag kom av ämnet lite, men men… sorry. ^^

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Carrosh
0

Gosar med katten, läser böcker, ser på serier, promenerar, simmar, bara är helt enkelt. Blivit mycket att sitta med målarböcker på sistone.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Clifford5sos]
1

Gå en promenad med country musik i öronen gör mig lugn. Även att lägga sig ner i soffan och slå på en random film. Eller att bara sitta på altanen och sola. Eller att baka bullar :-)

[Horse24]
0

Oftast så tar jag en promenad eller ridtur i skogen, med någon lugn musik i öronen. Det är nog det bästa jag vet. Annars vet jag inte riktigt… Att baka brukar i för sig också få mig att slappna av. Det beror på vilket humör jag är på egentligen.

Helst av allt vill jag vara ute på landet och rida i skogen eller över någon stor äng, det är nog det som gör mig allra mest avslappnad. Då kan jag vara ensam och framförallt vara mig själv.

panini
0

Det enda som fungerar för mig är att ta en lååång promenad med hundarna i skogen. Om jag vet att jag har saker jag måste göra och bara sitter vid datorn eller läser en bok så kommer ångesten direkt.

Senapssås
0

Lyssnar på lilla al fadji

Turast
0

Målar med vattenfärg, det är sjukt avslappnande faktiskt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Rheen
1

Sätter mig ner, pluggar i hörlurarna, lyssnar på gameplay på Youtube/Twitch medan jag slösurfar, ritar, eller bara tittar på videon i fråga.

~ Rheen.

nadilda
0

Att träna brukar fungera väldigt bra för mig! Under riktigt stressiga perioder tycker jag också att det är underbart att sova någon timme när jag kommer hem från skolan.

lövsångare
0

Lyssna på musik, träna, ta itu med det jag är stressad över (äsch, who am I kidding? Det är inte så det funkar), promenerar, kolla youtubevideor osvosv

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

Elsaharr
0

Tar en lång promenad vid strandkanten.

Zingo ;D

Whippet
0

Sätter i mina hörlurar och lägger mig ner och lyssnar på hypnoze på youtube, hela huvudet töms och det känns så behagligt.

I'm out Vilar huvudet i handen

Eawysims
0

Spelar sims 3 eller 4, kollar på serier (typ greys, the 100 eller bones), kollar yt, spelar sudoku eller något annat mobilspel.

http://eawysims.blogg.se/ - Min simsblogg (nyheter, historier, cas m.m.)