Jag hatar min syster
För det första, det är inte så att jag bara säger att jag hatar henne för att jag är arg eller så. Jag HATAR henne, på riktigt, även fast hon är min syster. Jag har två systrar, en som är två år yngre än mig, och en som är fyra år yngre än mig. Den äldre av dem är orsaken till nästan allt som jag mår dåligt över. Det började för ett år sedan. Min familj hade bott i Uppsala i ett år efter att ha flyttat från Växjö. En tjej i min klass fick på något sätt alla mina kompisar att ogilla mig. De fryste ut mig, och jag mådde väldigt dåligt. Ungefär då började jag hetsäta. Jag var så arg på mig själv för att jag gjorde, men kunde inte sluta. Inte förrän jag laddade ner en kaloriräknarapp på min mobil. Och ni som känner till någon med en ätstörning, kan nog gissa hur det gick. Jag började utveckla en ätstörning. Men det var inte bara på grund av kaloriräknarappen, utan det var också på grund av min syster. Hon började nämligen gå ner i vikt, och påpeka att hon var smalare än mig. Och därefter hatade jag mig själv. Jag hade inga vänner, och ingen i min familj visste någonting. Hon låtsades, och låtsas fortfarande att hon kan allt, och är bättre än alla. (Även fast hon säger det så ingen riktig förstår att det är det hon menar). Hon låter mig inte kunna någonting som inte hon kan. T.ex, jag läser böcker på engelska, och det har hon också börjat göra, jag har gått i riktkurs, nu vill hon också det, men värst av allt, jag och min yngsta syster har lekt tillsammans (och hon har typ varit den ända som gillar mig), men nu leker min äldsta syster med henne istället. Min syster är en sådan person som alltid vill ha det så bra för sig själv som möjligt. Hon blir arg om någonting är "orättvist", så om jag gjort någonting åt min yngsta syster, (mest för att jag velat eller för att hon gjort något för mig tillbaks) så måste jag göra något minst lika bra för min äldsta syster. Så jag har suttit uppe flera nätter till klockan 04.30 på morgonen, för att fixa något åt min syster, och det ända hon gör är att klaga. Jag orkar verkligen inte mer nu. Jag har inga vänner, jag är alltid trött för jag får aldrig sova och jag äter typ inget, och jag är arg på mig själv för att jag inte kan göra något som hon inte kan. Det känns som att jag har skäl till att hata henne. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag orkar inte mer!
Det är tråkigt det du skriver. Men för det första måste du få hjälp med din ätstörning. För det gör inte saken bättre. Och du kan väl visst göra samma saker som henne. Jag tror inte hon gör dessa saker för att göra dig arg. Utan för att hon vill vara som dig, att hon ser upp till dig. Och därför har hon börja göra samma saker som dig. Jag hoppas det löser sig.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag känner bara att som lillasyster ser man upp till sin storasyster när man växer upp och man vill testa på saker som hon testar på. Det behöver inte alls vara så att hon försöker vara bättre än du - och om det nu är så, så beror det förmodligen på att man ALLTID blir jämförd med sin storasyster och måste leva upp till allt hon åstadkommit. Sen om hon inte vet om hur du mår eller vad du går igenom är det ju klart att hon beter sig illa ibland (så blir det ju bland syskon). När ni blir äldre blir det säkert bättre. Min storasyster och jag bråkade extremt mycket under en period i tonåren men nu är hon min bästa vän. 🌺
Sen vill jag klämma in att det kan vara extra tufft att vara mellanbarn också, så det kan vara lite av det som avspeglas i hennes beteende. :)
Hon är avundsjuk för att du är äldre, och vill förmodligen vara lika stor som du. Men du skrev att du inte hade berättat för familjen? Gör det! Det måste vara sjukt jobbigt att ha en lillasyster som är vid hälarna hela tiden, och tjatar. Men du ska inte behöva vara uppe hela nätter! Har du sagt detta åt systern?
Mvh Linn
Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien
Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon
Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com
Since 2016