P-piller
Hejsan, jag funderade på en sak angående P-piller. Det finns ju biverkningar och jag undrar om illamående är inkluderat? Alltså så att det blir så hemskt att man spyr. Jag lider av emetofobi och vill absolut inte ta något läkemedel med sådana biverkningar. Har dock inte börjat tänka på och skaffa det men är allmänt nyfiken inför framtiden.
Det kan vara en biverkning i början. Själv har jag aldrig haft det.
Men mitt råd är att använda p ringar istället. Det påverkar kroppen jämnare och ger oftast få biverkningar.
Bäst är att berätta för den som skriver ut att du har denna fobi.
Aldrig haft problem med illamående. Däremot passade inte p-piller med östrogen mig då jag fick kramper i benen, och myrornas krig för ögonen. Bytte till piller utan östrogen och inte haft några problem.
#1 Enligt mina barnmorskor som jag mött har jag fått informationen att man måste prova ut p-piller 3 månader innan man kan få stav eller ring.
#2 Struntsnack.
Du menar nog spiral och stav. P ring är inget märkligt. Och något som många får som första preventivmedel.
#3 Min barnmorska sa samma sak, P-piller innan p-ring.
#4 Det finns ingen anledning till det. Tvärt om är det dumt att inte rekommendera ring först eftersom dom ofta ger mindre bieffekter än piller.
Råkar man ut för det ska man ifrågasätta och kräva ring om det är det man vill ha. Vilken anledning har ni fått?
#5 Nej, hon sa bara att man var tvungen att äta p-piller först, men eftersom jag redan gjort det var det inga problem
#2 Jag fick p-stav utan att behöva testa p-piller innan.
Tack för svar :) kommer den som skriver ut tabletterna kunna påverka något om illamående? eller är det bara bra för de och veta om det?
Alla reagerar olika på olika tabletter, så man måste först prova innan man vet om man blir illamående av de…tyvärr.
Så de som skriver ut tabletterna kommer nog inte kunna göra så mycket, förutom att byta sort åt dig om det inte funkar
Pring mådde jag riktigt illa av
Alla reagerar inte på ppiller, men man vet inte förrän man testat precis som med alla pmede
Har samma fobi
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sedan kan man må illa för att man är rädd för det också.
#11 Ja kan man också göra. Mitt vara garanterat inte det
Till diskutionen om P-ring som är lite OT.
Det är lite svårt att få p-ring som första när ungdomsmottagningen menar att man måste äta p-piller först för att kontrollera hur man mår på hormonerna osv.
Så vad ska man göra när man sitter där? Det är nicka och le eller skita i det.
Hade p-piller ett långt tag från att jag var 13 och när jag började med dessa så fick jag höra detta. Slutade med dem ett tag och började igen. Trots att jag haft p-piller innan fick jag höra att ring inte var att tänka på pga man måste starta med p-piller. Samma sak med stav etc.
Till Topic då. Ja. Som alla andra säger. Alla är olika och alla reagerar olika. Huruvida du mår dåligt eller inte beror på hur din kropp är, hur den reagerar med hormonerna och vilka p-piller du använder.
Som jag sa har jag aldrig mått illa, men jag fick flimmer för ögonen och kramper i benen. Du kan få det med, eller så mår du illa och spyr eller så klarar du dig helt fint.
Jag håller även med om att du kan börja må illa om du hela tiden oroar dig för det eller känner efter och letar efter det. Lite hyprokondri.
Med andra ord vet du inte tills du testat. Det finns inget direkt svar hur du kommer må. Det märker du själv när du testat.
#13 Jag fick pring trots att jag inte mådde bra på hormonerna från ppiller dock. Men de sa att man kan reagera annorlunda eftersom pringen kommer det lite hela tiden, ppiller blir mer "Koncentrerat" eller vad man ska säga.
När jag började fler flera år sedan nu med pmedel så gav de olika alternativ direkt, inget måste med ppiller direkt då, måste de ändrat på eller olika mellan mottagningarna.
#13 Det stämmer ju inte. Det finns ingen som helst anledning att se hur man mår på p piller innan. Dels får man mindre hormoner med p ringar. Dels släpper dom ifrån sig hormonerna jämt över dygnet så du slipper toppar och dalar som med p piller och dels är det bara att ta ut ringen om du mår dåligt.
Jag undrar fortfarande om ni verkligen menar p ring eftersom den inte på något vis påverkar kroppen sämre än piller och eftersom den sätts in och tas ut av en själv.
#15 Jag menar verkligen p-ring haha, har det nu så jag skulle bli väldigt förvånad om det var något annat ;) Jag kan bara svara på vad min barnmorska sa.
#16 Var finns denna barnmorska? Vill skriva till henne.
#17 UM i Västerås
Och namn?
#19 Ingen aning
Ni behöver ej hacka på mig. Det är inte jag som säger detta. Vart på både väst och centrum i Göteborg. Ingen aning. Lena kanske??? Var så god och ring.
#21 Ingen har hackat på dig.
Väst och centrum säger mig ingenting.
#23 Nehe. Det är där jag varit och det är där jag fått höra det.
#24 Så klinikerna heter bara väst och centrum menar du?
#25 Ja. Precis. Umo Väst & Umo Centrum.
http://www.umo.se/Ungdomsmottagningar/Ungdomsmottagningen-Vaster/
http://www.umo.se/Ungdomsmottagningar/Ungdomsmottagningen-centrum/
Tack :)