Kuratorn?
Jag är rädd för att gå till skolan. Eller snarare nervös. Jag vet inte hur jag kommer bli bemött av mina s.k kompisar. Jag mår inte bra, har kommit underfund med det nu. Jag hatar skolan, vill helst av allt byta till en annan. Men det är så sent inpå terminen så det är försent. Funderar på att gå till kuratorn. Men är osäker. Förra året skulle vi ha hälsokontroll med skolsystern. Jag kryssade i en 6a på hur glad jag var, när jag egentligen ville svara 4 eller något sådant. Hon verkade skeptisk och frågade om det hänt något. Jag ljög och sa nej. Frågan är: Har ni någon gång kontaktat en kurator eller går ni dit regelbundet? Berätta allt ni vill berätta. Vill gärna ha så mycket info som möjligt. Och en till: Hur kontaktar man ens hen? Vill inte direkt knacka dörr eller haffa i korridoren..
Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med kuratorn, ju fortare du får hjälp, desto fortare kommer du att må bättre. 🙂
Jag hade aldrig kontakt med skolans kurator, vilket jag kan ångra idag.
Vill/kan du gå till skolsyster och säga att du vill ha kontakt med kuratorn?
På min skola vill jag minnas att det fanns en tant inne på lärarexpeditionen som man kunde fråga om diverse saker, tex när man behövde ha tag i en viss lärare, kan du ha en sån på din skola som du kan fråga?
Eller så kanske du kan skriva en lapp och lägga i kuratorns postfack om du vet vad hen heter? Eller lite modernare och skicka ett mail/sms om du får tag i mail/mob.nr?
Skickar ett gäng styrkekramar! 🤗
// Harley
Aldrig försent att byta skola om du känner att du behöver! :)
Blev påtvingad skolans kurator några gånger för ett par år sedan. Har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av det, fick ingen hjälp alls. Korta samtal på 5 min som i princip bara bestod av att hon sa att det nog löste sig. Kom sedan fram att hon inte hade någon utbildning för yrket överhuvudtaget. Tror man kan säga till sin mentor att man vill träffa kuratorn så fixar hen en tid åt dig.
Jag tycker du bör pröva att kontakta kuratorn på skolan och berätta om hur du mår. Om hen inte kan hjälpa dig så kan du gå och prata med någon på ungdomsmottagningen. Där kan man få regelbundna samtal med kurator/ psykolog om man vill. De kan även hjälpa dig att avgöra om du behöver mer hjälp, och då tillsammans med dig ta kontakt med annan psykolog eller bup.
Medarbetare på Jättekanin.
När jag gick i nian mejlade jag skolkuratorn. Då fanns mejladresser till alla personal på skolan på skolans hemsida. Skrev bara att jag ville boka en tid och frågade om det gick över mejl. Hon svarade att det gick utmärkt och gav mig förslag på tid, där över mejl. Jag gick dit och hon var väldigt professionell och började fråga om saker i mitt liv allmänt och hon var väldigt snäll. Jag gick dit under hela året.
Jag tror att fler än du tror av eleverna i din skola har eller haft kontakt med kuratorn eller skolpsykologen eller liknande. Jag tycker absolut du ska skicka iväg ett mejl, det skadar aldrig att testa! Lycka till
Aa jag hade jätte bra kontakt med vår kurator på skolan och hon hjälpte mig jätte bra c: Hon gav mig bättre självförtroende och jag såg henne 1 gång i veckan och jag fick välja tid själv c: Tycker verkligen du borde gå dit bara gå till kuratorn och knacka på om det är stängt (Om hon inte öppnar så har hon antingen en där eller så är hon inte där). Säg typ bara "Hej jag skulle vilja ha en tid att prata med dig någon gång" eller något liknande c: Första samtalet när jag prata med henne grät jag jätte mycket och pratade verkligen ut mig och det samtalet varade i en timme ungefär. Men sen efteråt så pratade jag kanske i 40 min och sedan 20 min c: För mig hjälpte det men det var nog för att jag öppnade upp mig. Det kommer inte hjälpa om man inte vågar berätta om hur man känner sig eller om man tror man har en anledning till varför man mår dåligt eller om man har en c: Var inte rädd för att säga som det är! ❤️