Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 506 ggr
tmickis
2016-08-29 19:31
0

Studieteknik

Vad är ditt bästa pluggtips, behöver tips! 🙂

nadilda
2016-08-30 13:04
4

Att vara jätte aktiv under lektionerna, man tjänar så mycket tid på det! Anteckna, ställa frågor och se till att man verkligen fattar. Lärarna är där för att man ska utnyttja dem . Annars så tycker jag det är jätte bra att plugga tillsammans med någon, diskutera muntligt och försöka förklara för varandra.

Hoseok
2016-08-30 17:38
0

Läste någonstans (Har alltså ingen källa) att du lär dig mer genom att prata högt istället för att bara läsa, så det kan vara ett tips.

[134643]
2016-08-31 19:19
1

Det beror lite på vad jag ska plugga, om det är en halv bok som ska pluggas in, eller glosor, eller vad det nu kan vara.

För mig så fungerar det överlag allra bäst att skriva. Så om du ska läsa en text och lära dig något, skriv ner en sammanfattning av det. Skriv ner viktiga årtal, namn, händelser. Gör stödord. För mig funkar det bäst i punktform. Om du ska lära dig flera saker samtidigt, som du ska skilja på, använda gärna olika färger. Förra terminen skulle jag plugga in litteraturhistoria, så då var romantiken röd, realismen blå och upplysningen grön. Bara för att jag inte skulle blanda ihop allt. 

Anteckna under lektioner och föreläsningar också! Gör kladdiga anteckningar, som du senare skriver rent. Läraren tar ofta upp det som är viktigast, så då slipper du sortera ut det själv. När du sen skriver rent anteckningarna så pluggar du ju in allt samtidigt. 

Det är också jättebra att gå igenom det med en kompis, ställ frågor till varandra, på så sätt lär ni er båda två samtidigt. Jag satt i timtals med en kompis när vi skulle plugga in över 100 sidor om människokroppens fysiologi, något som hade känts helt övermäktigt att memorera genom läsning, och alldeles för mycket för att skriva ner allting riktigt bra. Så vi ställde frågor, gjorde små anteckningar för minnets skull, och vi båda två skrev över 5 A4 sidor på provet och fick alla rätt 😎

För glosor när jag hade spanska brukade jag göra lappar, det svenska ordet på ena sidan och spanska på den andra. Gå igenom dem, lägg dem du kan i en hög och dem du inte kan i en annan och fokusera på dem. Högen du inte kan kommer bli mindre och mindre :)