Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 985 ggr
ostbollen
0

Vän med ätstörningar! Vad gör jag?

Hej alla! Jag har en kompis som har slutat äta… Hon äter lite bär kanske var 3:de dag och de spyr hon upp så fort hon ätit dem, vilket inte alls är bra!! Jag vet bara inte vad jag ska göra då hon vägrar prata med någon kurator, skolsköterska eller vuxen. Jag och en annan tjej i min klass som vet om detta tänkte gå till skolsköteskan imorgon och prata med henne om vad man kan göra men jag skulle ändå uppskatta att få hjälp ifrån er! Vad tycker ni att jag och min andra vän som vet ska göra?

[Toretto]
0

Det låter inte alls bra vet du hur hon har det hemma eller om hon mår extra dåligt just nu? Jag vet att du menar väl med att vilja gå till sjuksköterskan men det kan vara så att det slår tillbaka också och att hon inte kommer vilja prata med dig och din kompis igen om ni går bakom ryggen på henne. Jag tycker att du ska prata med henne först och säga till henne hur otroligt orolig du är och säga att du kommer gå till sjuksköterskan och pratat om det här om hon inte gör det själv. Har du erbjudit dig att följa med henne så hon inte behöver gå själv och prata med någon om det här ? Men skulle det ingen annan utväg så måste du självklart gå och prata ned någon om det här då det är ett väldigt destruktivt beteende

Linn Is The New
0

Var försiktig! Om ni två som är hennes kompisar går på henne för mycket kan det vara så att det faktiskt blir värre, av egna erfarenheter.  Det bästa man kan göra är att säga försiktigt "vi är oroliga för dig" försök inte att säga till henne hela tiden, det kan bli ett stress moment som kan göra henne ännu mer fokuserad på att gå ner i vikt. Vet hennes föräldrar om detta? Om dom vet det så är det nog bra om dom sköter detta med sjukvård och sådant. Jag vet själv att vänner förhållanden kan gå i kras om man blandar sig in för mycket i huvud personens problem. Lärare kommer nog få reda på detta, eftersom hon lever på en sådan snål diet att dom kommer ifrågasätta hur hon mår snart. Skär hon sig? Har hon haft problem förut? Socialen? Många frågor som kanske inte ni vet om. Kuratorerna jag har gått till på skolan brukar inte vara dom bästa, och sjuksköterskorna brukar knappt vara på skolan (detta är ju såklart olika, men vanligt.) Många som har ätstörningar kan känna sig stöttade på ett dåligt sett  om man manar på dom att äta och säger "bra jobbat" när dom har ätit mat. Men det jag blir orolig för är hennes diet, om den är som du beskriver så kommer hon förmodligen rasa i vikt och det är mycket farligt för både inre organ och syket. Hoppas verkligen detta löser sig, och om ni står henne nära så hoppas jag hon litar på er när ni säger till henne. Somsagt, har egna erfarenheter med det är otroligt individuellt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Toretto]
0

jag vill göra ett tillägg till mitt förra inlägg och skriva att du jätte gärna får pma mig om du vill prata om det här privat jag har väldigt stor erfarenhet inom det här området och kan nog hjälpa dig och svara på många frågor du har.

ostbollen
0

Tack så mycket för svaren! Jag tror inte hon tycker att vi går på henne för mycket då hon ofta vill prata om det och söker stöd/uppmärksamhet. Hon skär sig och mår inte speciellt bra i allmänhet. Hennes föräldrar vet inget och det låter på henne som att det inte är ett alternativ att berätta för dem. Jag har sagt till henne att jag kan följa med henne och träffa någon om det känns jobbigt, men hon tackade bara för att jag bryr mig och sa att det skulle vara omöjligt för henne att gå till skolsköteskan eller en psykolog… #1 #2

[Toretto]
2

Okej det här är en riktigt allvarlig situation känner du hennes föräldrar? Det här måste få ett stop fort innan det eskalerar ännu mer. Jag tycker du borde prata med en kurator på skolan eller om du har ett extra stort förtroende för en lärare som får prata om det här med hennes föräldrar och det här med att hon äter tre bär var tredje dag som hon kräks upp vet jag att hon inte kan leva på mer än någon vecka har hon rasat i vikt? För svälter hon sig så som du beskriver så måste hon in till sjukhus redan imorgon bitti om hon ska klara sig. Har du sätt några sår eller ärr på hennes kropp? Och som jag skrev tidigare så får du mer en gärna pma mig om du vill prata privat jag har väldigt stor erfarenhet inom det här området.

ostbollen
0

Nej jag känner inte hennes föräldrar… Grejen är att jag märker ingen skillnad på henne så jag börjar fundera om hon verkligen äter så lite som hon säger. Hon har inte rasat i vikt, hon är inte mycket mer trött än vanligt osv. Men det känns som att jag inte kan ta något för givet. När jag ser så äter hon aldrig något. Ett glas vatten per dag MAX. Men jag vet ju inte om hon gör det för att hon vill ha uppmärksamhet och att hon kanske visst äter hemma… Vad tycker ni att jag ska göra? Prata med någon ändå eller vänta och se? #5

[Toretto]
1

Om hon hade slutat äta hade hon rasat i vikt varit på hemskt humör, svimmat och varit väldigt svag och trött osv så äter gör hon definitivt. Det värkar vara mycket möjligt att hon hon säger det här för att få uppmärksamhet i vanliga fal säger man aldrig till någon att man gör illa sig själv eller säger så detaljerat vad man äter och att man har en ätstörning och söker så mycket uppmärksamhet utan man brukar tvärt om dra sig undan. folk brukar märka det på andra sätt jag vill inte skriva dom dock för att inte uppmana andra till såna beteenden men det är samtidigt viktigt att ta sånt här på allvar. Jag tycker ändå att du borde prata med en vuxen om det här så någon får prata med hennes föräldrar då det här beteendet inte är okej och hon värkar ändå må dåligt och om det är så att hon faktiskt gör illa sig själv så måste hon få hjälp fort så jag tycker att du borde prata med en kurator eller en lärare imorgon i skolan och berätta det hon har sagt till dig så personen kan kontakta hennes föräldrar. Brukar hon gå i lång ärmade tröjor och byxor eller har du sätt något som kan tyda på att hon göra illa sig själv?

Linn Is The New
0

Inte så att hon har bulimi då? Kan vara mycket möjligt att hon hets äter hemma för att sedan spy upp maten. Folk som har bulimi går inte ner i vikt alls snabbt, om dom äter mycket hemma eftersom det är sällan man kan spy upp allt man har ätit. Om hon endast hade druckit ett glas vatten varje dag så hade ni sett betydlig skillnad på hennes kropp samt att hon förmodligen skulle må pyton och knappt kunna gå. Men om hon använder detta som en slags uppmärksamhet metod kan det vara något annat som är fel, då det är ett varningstecken på att en person mår väldigt dåligt. Precis som du har skrivit skär hon sig och mår väldigt dåligt. Det är inte ert ansvar att ta kontakt med lärare, och andra hjälpmedel. Det bästa är att ni träffar föräldrarna och säger hur läget ligger till. Det är värt ett försök, för föräldrar har ändå så mycket kontroll att dom skulle kunna ta henne till socialen/bup för att få henne "kollad". Säger inte att det är något fel på eran kompis så, men om hon fortsätter så kan det bli mycket värre och innehålla allt från rökning till droger som kan lätta på trycket hos huvudpersonen. Mina egna tips, är erfaren efter som jag har levt ihop med 2 stycken som har haft sådana problem som din kompis (tro mig, ni vill inte veta hur det kan gå om hjälpen inte kommer fort…)

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Since 2016

ostbollen
0

Okej tack så mycket för hjälpen! Jag ska prata med någon vuxen på skolan imorgon. Hon har ofta långärmat dagen efter att hon har skrivit till mig att hon skärt sig. Hon går ofta och drar i tröjärmarna när man kollar som också kan vara ett tecken på att hon endast vill ha uppmärksamhet. När hon sedan har råkat ta av sig sin tjocktröja utan att tänka så har jag inte sätt några ärr… men jag ska prata med en vuxen ändå eftersom något antagligen är fel. tack igen! :)

[Toretto]
2

Det gör du rätt i! Jag tycker inte du ska prata med hennes föräldrar då dom kan skyldlägga dig och din kompis isåfall för att ljuga osv då du inte känner dom. Jag hoppas allt går bra i skolan imorgon och du ska veta att du är stark och modig som gör det här! Du får gärna uppdatera sen och skriva hur det gick.

Linn Is The New
1

Du ska verkligen prata med föräldrarna! Säg som det är, och att ni är oroliga. Om man blir så orolig för något sådant här stort, är det inte bra att hålla det ifrån föräldrarna till barnet! Säg till den vuxna personen på skolan, så kommer säkert föräldrarna få reda på det.

Mvh Linn 

Since 2016

[Toretto]
2

#11 Ts känner inte hennes föräldrar och har ingen aning om hur föräldrarna kommer reagera eller hur hennes situation hemma ser ut och föräldrana vet inte kanske ens vem ts är. Det skulle kunna sätta ts i en dålig situation om ts går till hennes föräldrar själv och pratar med dom det rekommendera jag inte! Jag tycker du ska gå till en kurator eller lärare imorgon som jag skrev till dig innan som du sa att du skulle göra det vore det allra bästa just nu jag hoppas det går bra imorgon!

kae
1

Även om hon ljuger om hur mycket hon äter beror det på något, förmodligen uppmärksamhet. Om hon vill ha bekräftelse ligger nog något större bakom. Om hon nu äter såhär lite är det inte konstigt att du inte märker någon skillnad. Kroppen går in i svältläge. Jag har/haft själv en ätstörning och vet hur grym man blir på att dölja hur man mår. Även om jag mådde mycket sämre och var tusen gånger tröttare när jag hade min ÄS sa jag inte ett ord om det, men nu klagar jag konstant på trötthet/huvudvärk etc. Du behöver kontakta någon vuxen.

Vixxen
0

Viktigt att ni tar tag i detta! Lycka till imorgon! ☀️

ostbollen
1

Hej igen alla! Tänkte att ni kanske ville ha en liten uppdatering om vad som hänt? Vi pratade med kuraton på våran skola igår. Hon berättade lite hur vi skulle betee oss runt hon som inte äter osv. De skulle även kalla henne till ett hälsobesök som alla elever måste gå på 1 gång per år. Hon ska dit på fredag och då ska det helt enkelt försöka fråga lite och se om hon är villig att prata om det. Om inte, så kommer kuraton prata med oss igen och så kommer vi bestäma oss för hur vi ska göra. Kanske borde vi berätta för föräldrarna isåfall? Hon äter fortfarande inte men vi tror att vi måste fokusera på själva problemet BAKOM att hon inte äter då det endast är ett "symptom" på något annat som får henne att må dåligt. Så det är väl där vi är nu… Tack alla ni som hjälpt mig! :). #14 , #13 , #12 ,#11

Vixxen
0

Bra att ni tagit tag i det!

[Toretto]
1

Tack för uppdateringen! Tror du fortfarande att är så att hon säger att hon inte äter för uppmärksamhet eller misstänker du att Hon äter mindre isåfall hade du garanterat märkt det på hennes vikt. Först och främst tycker jag inte att du borde ta det här med henne föräldrar med tanke på att man inte vet hur dom reagerar men gör inte skolan något alls så kanske det är värt det då hon klart mår dåligtoch behöver hjälp.. Har det hänt något nytt med henne beteende?

ostbollen
0

Jag kan fortfarande inte märka något på hennes vikt men hon säger fortfarande att hon inte äter och jag ser henne aldrig äta i skolan… Vi börjar med att se vad skolan gör åt problemet och så tar vi det där ifrån. Jag kan inte se någon skillnad i beteendet… Hon var dock hemma från skolan idag fast än att hon inte är sjuk. Kanske behöver hon bara tid att få allt på plats. Det känns som att hon själv måste vilja ändra på situationen innan vi kam hjälpa henne…. #17

[Toretto]
3

Att hon äter är det ingen frågan hade hon åtminstone dragit ner på maten hade hon börjat gå ner i vikt så hon måste äta som vanligt. Det är många som inte äter i skolan men som lagar mat så fort dom kommer hem istället. Att hon går till dig och din vän och säger att hon svälter sig på ett sätt som man faktiskt dör av inom någon vecka och säger att hon skär sig är väldigt allvarligt! Och om jag har förstått dig rätt så värkar faktiskt inte något av det sant? Det är absolut inte din uppgift att ta hand om det här och jag är väldigt förvånad över att skolan inte tar det här mer allvarligt än vad dom gör. Din kompis värkar klart må dåligt men värkar även ljuga en del och skulle hon säga det här till fel person som också mår dåligt kan den personen ta efter men faktiskt göra det och det är väldigt allvarligt också så det vore allra bäst att få henne att sluta och ge henne den hjälpen hon behöver för att hon mår dåligt är det ingen frågan om men samtidigt är det inte bra att hon går till andra och pratar om ett sånt destruktivt beteende heller.