Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1825 ggr
[_Olivia_]
0

Inte nöjd med min kropp

Hej! Jag är en tjej på 12 år och jag är verkligen inte nöjd med min kropp. Jag är 152 cm och väger 58 kg. Jag äter inte så mycket godis, men har ändå gått upp i vikt. Det värsta är när jag ska byta om och duscha på gympan, för då är jag rädd att någon ska reta mig för att jag är tjock. Några tjejer på min förra skola retade mig för att jag hade en putande mage, så ibland brukar jag hålla in magen så att ingen ska se hur tjock jag är. Sen är jag inte nöjd med mina lår. Jag tycker dom är för tjocka och dom dallrar när jag går. Ibland om jag går förbi ett gäng killar på skolgården känns det som dom stirrar jätte mycket på mina lår. Sen är det jobbigt när jag ska handla kläder. Om jag typ hittar en fin tröja och provar den så är den ofta för tajt om magen. Men om jag provar en större storlek som inte är lika tajt om magen, ja då blir armarna i tröjan för långa och man får vika upp dom, och det är ju inte så snyggt. Tycker ni jag väger för mycket? Och vad ska jag göra för att bli nöjd med min kropp?  Skulle bli jätte glad om ni svarar.

Aleya
3

Jag tänker inte kommentera någons kropp. Var glad hur du ser ut. Du är ung och mycket kommer att hända med din kropp

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
6

Om du är orolig över din vikt så prata med skolsystern. Vi kan inte svara tyvärr.

Du är i en ålder då kroppen förändras mycket. Det är viktigt att komma ihåg.

Dimocarpus
1

Alla kroppar ser olika hos olika individer. Även hos syskon som kommer från samma föräldrar. 

När man är i början av sin tonårsperiod så är man i pubertet och det gör att det händer mycket i kroppen. Hormoner påverkar mycket, kost samt stor del av genetik också. Alltså från olika faktorer. Men din kropp är föränderlig också. 

Jag upplevde mig som rätt rund och uppblåst i början av min tonår. Sen var jag hungrig jämt. Men med tiden så blev jag längre, lärde mig mer och tog ansvar och man fick bättre kunskap inom kost och träning och kroppen blev lite smalare och jag växte mycket i längden. 

Träning i alla form är både bra för kropp och själ. När jag började styrketräning och dansade regelbundet vid 16- årsålder då växte även min aptit och jag blev mycket starkare och fått fastare kropp. Koncentration och humöret blev också stabilare så att jag orkade med uppgifter. 

Jag rekommendera dig att läsa boken "Hjärnstark - hur motion och träning stärker din hjärna" av forskare och överläkare i psykiatri. Hans mål är att påverka idrott och gymnastik i skollagen så att ungdomar och barn får röra sig mer på lektionstid för det gör verkligen nytta inte bara för barns fysiska hälsa utan främst den psykiska. 

Ett tips är att hittat ett eller flera intressen som gör dig lycklig och stimulera din hjärna. Kanske någon form av träning? Träna i lagom mängd och ät mat som du ska. Att promenera långt  regelbundet är en bra början om man inte vill börja som jag gjorde. 

Desto mer du fokuserar på din kropp negativt så kommer du utveckla en negativ spiral för dig själv så jag säger, STOPP. Gör inte som mina nära vänner, de utvecklade bulimi och anorexi pga. deras kroppsfixering och sårat hjärta från barndomen. Det tog lång tid innan de repade sig. 

Som sagt, hitta ett eller flera intressen som du utvecklas i, träna regelbundet (hitta det som funkar för dig) och ät så som du vill. Ha kul, fokusera på utveckla och stärka din självkänsla, din personlighet. Den kommer ta dig långt än en snygg kropp.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[134643]
1

Jag håller med om att vi inte kan svara på om du faktiskt väger för mycket på ett ohälsosamt sätt, men jag tycker att du ska prata med din skolsköterska om det. För även om jag tycker att man alltid ska vara nöjd med sin kropp, så är det inte bra att vara ohälsosam heller. Med det sagt så är du också i en tid där du växer mycket. Jag vägde lite för mycket när jag var yngre, och idag som 19 åring väger jag precis lika mycket som då, men är längre och min vikt passar mig nu. Den var lite tidig bara :) Eftersom du är så ung så kommer du växa åt alla möjliga håll och kanter, och vikten kommer säkert variera också. Men ännu viktigare än just vikt är ju faktiskt hur hälsosam man är. Att röra på sig ett par dagar i veckan är en jättebra sak att göra. Både för psykisk och fysisk hälsa. Men det allra viktigaste är faktiskt inte din vikt eller ditt utseende, utan hur du uppfattar dig själv. Självkänsla är en svår sak, men åh så viktig! Jag lovar dig att du kommer tacka dig själv när du är äldre om du redan nu börjar jobba med att tycka om dig själv. Det är svårt, men det går! Jag har själv gått från att hata mig själv och svälta mig till att älska hur jag ser ut, med putande mage och dallrande lår. Det finns andra saker hos mig som är viktigare, som mitt mod, min medkänsla och humor. Försök att acceptera dig själv och fokusera på det som är bra med dig själv. Och ta hjälp om du behöver det. Kram!

Dimocarpus
0

Men jag förstår att det är svårt att sluta jämföra och dina skolkompisar påverkar mycket. Det hjälper inte heller att sociala medier och reklam påverkar en hel del. Som jag sa, ditt framtida jag kommer tacka dig om du redan nu, jobba med stärka din självkänsla, se till att ha vänner som påverkar dig positivt, ta stöd av familjen.  Tiden springer iväg som vuxen, medan du kan ha kul och dina bekymmer kommer säkert ändra riktning och glöm inte, vi vuxna har också många problem. Men mitt motto är att det finns lösningar och fokusera på det positiva både hos en själv och andra. 

Du har alltid att forma dig själv och det gör man hela livet. Ha kul och var rädd om dig! =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

shia
4

Jag har varit i din sits. Inte i samma men liknande. Men jag ber dig så mycket, att du lär älska din kropp ist för hata den. Jag skrev precis som du å många andra frågor om si å så men tog inte till mig av kommentarerna å det ångrar jag grymt idag. Man växer på bredden på längden man dras ut å in å hit å dit. Jag vill att du tar dig en funderaee på vad som faktiskt blir skillnad om man är tjock eller smal eller vetefan. Förändras din insida av din utsida? Nej. Blir du mer eller mindre attraktiv? Nej. Blir du nöjdare/mindre nöjd med dig själv? Nej. Blir du lyckligare/mindre lyckligare nejnejnej! Ens utseende ska ej påverka ens insida. Dagens samhällskrav är orealistiska! Hur fasiken ska evolutionen gå till så man endast ska ha fett på brösten, å baken, inget på mage eller lår? Vart går realistiken att alla ska vara uppbyggda så? Jag, du alla dömmer inte en person från utsidan utan om hur den är. Siffrorna på vågen är just bara siffror och siffror ger dig ingen energi såsom bra mat gör. Det ger siffror tar. Glöm aldrig att du är underbar å jag stöttar dig å alla andra<3

powerade
0

Alla ser ju såklart olika ut. Och alla väger olika mycket och alla är olika långa. Men jag tycker verkligen inte du ska vara missnöjd. Man blir oftast aldrig nöjd vad man än gör. Det viktigaste är att se till att kroppen mår bra. Att man äter bra mat och motionerar lagom då spelar det ingen roll hur man ser ut:)

Äppelsnäckan
1

Det är snyggt att väga 58 kg, det är snyggt att väga 50, det är snyggt att väga 80, det är snyggt att väga 45. DU ÄR FIN. Du är det, jag lovar dig, även om det låter som bullshit när en främling skriver det.

Jag har mått skit över min vikt för. Det är förjävla jobbigt att hela tiden tänka negativt om sig själv. Men sen stötte jag på bra förebilder som visade att "finheten" inte sitter i vikten eller fettet. Dessa förebilder har gett mig en helt annan bild av kroppars utseende, och istället för att se ner på t.ex. mitt fett på låren idag så ser jag neutralt på det, och oftast även uppskattar det! Nu för tiden vill jag hellre ha lite mer fett än lite mindre fett, rent personligen. Jag tycker det är snyggt bara! 

Förebilderna som förändrade min syn och har gjort skillnad för mitt självförtroende är främst Tova Helgesson, för hon visar att hon inte bryr sig om att hon har fett på magen t.ex, utan bara gillar det, och hon visar att man är bra som man är. Svårt att förklara. Stina Wollter, Linnea Claeson och RosceRamone har också hjälpt mig.

Alla tycker olika men tro mig, att älska sig själv är så jävla mycket viktigare än andras åsikter. Det DU känner om dig själv är det viktiga. Vi lär oss att ogilla våra kroppar i dagens samhälle. Antingen är vi för smala, för tjocka, har för lite former, har för mycket former, för mycket av det, för lite av det, bla bla bla. Det är bara bullshit.

Sen är det ju inte bra för den fysiska hälsan att väga för mycket. Du kanske kan gå till skolsköterskan och prata om hur du känner? 

FÖRLÅT för ett jättelångt inlägg, men kunde verkligen inte utelämna något!

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat