Körkort
Alltså vet att jag bara är 13 år men gillar att kolla upp min ekonomi lite då och då. Men då kollade jag ju på körkort vid körkortsbehörighet B och det skulle nästan gå på 20000kr… Men det var inte det jag var rädd för. Utan det var proven, för förut var jag så lugn och bara det är ju som alla andra prov jag har i skolan liksom. Att träna ganska mycket och sen så är man klar och får A+? Men jag blev verkligen LIVRÄDD här! Jag kommer ju aldrig klara av att få det! Och sen uppkörningen! Och att växla samtidigt sådant klarar väl ingen? Det kommer väl senare? Vet att pappa knappt kan växla på våran bil då man knappt hör något från motorn och att det blir svårare då eller nåt.
Är det verkligen så svårt?
Vad är svårast? Provet eller uppkörningen?
Är det svårt att växla?
Bör jag skaffa moped körkort innan?
//En orolig person som tänker att det inte kommer gå så bra…

Anmäl dig till körskola. Lär dig momenten där och träna hemma om du har möjlighet. Häng inte upp dig på vad din pappa kan eller gör. Det är inte svårt att växla. En del veteranbilar kan vara lite knepiga, men någon sådan lär du inte behöva köra vare sig på uppkörning eller körskola. Moderna bilar är lättkörda.
Teorin kan vara krånglig och det är många som misslyckas med den, men som allt annat så handlar det bara om att träna ordentligt. På vår körskola gick det att plugga online vilket var riktigt smidigt. Se till att göra alla övningsprov också. Proven är utformade lite annorlunda mot vad man oftast är van med. Du måste inte bara veta svaret utan också varför det är så. Svarsalternativen är nämligen ofta utformade som ”ja, därför att…” ”ja, därför att…” ”nej, därför att…” och ”nej, därför att…” så det räcker inte bara med att veta om det är rätt eller fel utan också varför. När det kommer till det praktiska så är det sjukt många som börjar köra hemma bara för att komma till körskolan och få höra att de gör mycket fel. Våra föräldrar kör väääldigt sällan som vi blir lärda idag, och det är inte många vuxna som skulle klara en uppkörning idag. Du kan säkert börja med att vänja dig med bilen hemma, att starta, växla och backa och sådant, men börja med körskolan rätt så tidigt är mitt tips. Sen är det jättebra om du kör hemma mellan lektionerna, men var noga med att du gör som du blivit lärd på körskolan då. Det tog mig 4 månader från det att jag satt bakom ratten första gången till att jag hade mitt körkort, och priset på allt landade på 14000. Se till att plugga ordentligt och var noggran med alla regler när du kör så kommer det nog gå super!
Och angående moppe innan tror jag inte att det gör någon större skillnad. Visst, jag hade koll på lite fler trafikregler och var mer van att vistas bland trafik än andra eftersom jag kört moppe innan, men det är något som går snabbt att lära sig ändå så jag tycker inte att det är något måste att skaffa moppekort bara för det :)
Lugna dig. Det är 3 år kvar tills du ens får börja övningsköra. Sen ytterligare 2 år tills du kan ta körkortet. Det är rätt svårt i början, men man lär sig ju mer man kör. Vill du förbereda dig kan du börja kolla på teorin. Vägskyltar och så.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
#2 det lät ju super billigt! Var fanns den bilskolan? Tänker så att jag tar det billigaste sedan.😂 Men tänker ju på att ifall pappa inte ens vet ibland när han har i kopplingen och inte och som kört i 40 år snart. Hur ska jag kunna ens vara i närheten utav att höra det där? haha. Men det är väl sant att jag bör lugna mig. Det är nog samma som att jag är livrädd för att få F i varje betyg i 9;an. Drömmer mardrömmar om det varje natt😭. Mitt självförtroende är väl inte det bästa tyvärr… Men ska iallafall försöka öva på vägskyltarna så att jag inte står där i chock. Vad är bäst enligt er? Intensivkurs eller vanlig kurs? Vad lär man sig bäst på och vad valde ni? Får jag som inte är 16 ens växla ifall pappa/mamma säger till eller hur är dom reglerna? Att han säger vilken växel jag ska ta ner/upp till.
Får bara hoppas och göra det bästa så får det gå som det går! Men lite nervös då min syssling/kusin gjorde sitt mopedprov/uppkörning för några månader och han fick ju inte godkänt och det blev väl lite dyrt för honom för det kostade ju visst att göra om sitt prov/uppkörning. Men man lär väl sig antar jag.
Det låter som du stressar orimligt mycket. Se upp så du inte går in i väggen. Du behöver nog lite hjälp att varva ner dina krav och din press på dig själv. Du går i 7:an (?), chilla med betygen. Det som spelar roll är vad du får i nians slutbetyg. Och du klarar dig garanterat in till det gymnasium du vill även om du inte har A i allt.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Jag tror de allra flesta väljer vanlig kurs på hemorten. Intensivkurser verkar mest vara för dem som av någon anledning inte kunnat ta körkort när de varit i gymnasieåldern. När man är äldre och jobbar så kan det bli svårt att kombinera jobbet med övningskörningen och man behöver ta ledigt vissa dagar för t ex teoriprov, uppkörning och halkbana. Väljer man en intensivkurs så tar man den på sin semester. Satsa på vanlig kurs i första hand. Är pappa jobbig, så fundera på om du kan köra med din mamma istället. Kvinnor kan vara lite lugnare och ha mindre "expertbeteende" bakom ratten. Tänk på att du lär dig grunderna på körskolan och tränar hemma och det behöver dina föräldrar förstå. När du blir ett par år äldre så kommer du att få tips från kompisar om olika körskolor. När man går på gymnasiet har man koll på det på ett annat sätt än vad man har när man går på högstadiet, eftersom det är många som övningskör eller har syskon eller äldre kompisar som övningskör.
För din egen skull. Lär dig avslappning och stresshantering, så du inte bryter ihop totalt. Ta tag i problemet när det uppstår är en bra regel. Du kan inte göra ett dugg åt övningskörning och körskolor i dagsläget och det är ingen brådska ens när du fyller 16 och får börja övningsköra.
Jag övningskörde ett år hemma med mamma och pappa innan jag började på körskola. Jag behövde bara ta 5 körlektioner innan jag kunde köra upp och jag klarade både uppkörningen och teorin på första försöket. Jag hade mopedkort sedan innan och jag tycker att det var bra för då hade jag redan koll på trafikregler och skyltar, men det går alldeles säkert bra även utan mopedkort. Att växla var jag också jätteorolig över i början, men det är mycket lättare än man tror. Många moderna bilar visar en liten symbol när man ska byta växel, men det är lätt att lära sig ändå. Om du är intresserad och lägger tid på att plugga teori och köra så kommer det nog inte vara några problem. Du har flera år kvar innan du får ta körkort, så det är inget du behöver oroa dig för nu. Det kommer att gå jättebra!
Jo jag är nog en sådan person som oroar mig och har koll på ganska mycket. Och ibland blir det nog lite för mycket för att det ska vara bra för min ålder tyvärr. Men får väl börja ta tag i problemen när det uppstår.
Att köra moppe får dig van vid trafiken vilken kan vara väldigt skönt. Jag kände som du och valde därför att bara köra på körskolan tills jag iprincip var klar. Första lektionen körde hon mig till ett villaområde där jag skulle träna på att köra iväg. Hade max i 3ans växel. Jag tyckte svårast var att växla ner. Sen när det satt började vi vara i stan och då är de rätt mycket växling men max typ 3an/4an. Körde somsagt bara på körskolan för att jag var rädd och tänlte att bästa sättet är ju att lära mig av dom där dom kan köra iväg oss om det skulle skita sig o.s.v. Teoriprovet var jag inte nervös över för tänkte att det värsta är väl att jag får plugga lite till men det gick. Dock kuggade jag på uppkörningen förmodligen för jag var så jäkla nervös. Första lektion på bilskolan hade jag i mars och blev klar i augusti. Tror det blev 16lektioner
#5 Jag tog 12 lektioner tror jag, sen riskettan + tvåan och en uppkörning och ett teoriprov. Jag skulle satsa på lektioner och inte intensivkurs, det är otroligt mycket teori att få in på en vecka eller två! Nu menar jag absolut inget illa, men din pappa är inte normen när det kommer till bilkörning om han inte ens vet när han har kopplingen nere. Antingen så är pedalen nertryckt eller inte liksom. Jag har haft mitt körkort i ett och ett halv år, och jag skulle kunna växla i sömnen. Det sitter så sjukt i ryggraden att jag inte behöver tänka det minsta för att göra det, det sker automatiskt. Så oroa dig inte. Majoriteten får ju faktiskt sitt körkort, även om det inte sker direkt och det är ju faktiskt inte hela världen. Häng i bara, och som de andra säger, jobba på att lära dig att slappna av! Det kommer göra bilkörningen lättare om något ;)
Tack för alla svar! Får bara lära mig att det går som det går helt enkelt och att det troliga är att man får sitt körkort.
Hej,
Målet för att kunna köra bil är inte att kunna växla mm. utan att kunna köra säkert i alla förhållanden. När jag gick i bilskola (det var många år sedan) sade bilskolläraren att det tar 7 år sedan man tagit körkort innan man kan vara en säker bilförare. Kanske något överdrivet men det ligger något i det. Jag vill inte göra dig missmodig men bara påpeka att bara för att man lyckats ta körkortet så kan man inte köra bil. Ta det mycket lugnt den första tiden, följ alla regler du lärt dig, kör inte på natten eller när det är snö eller ishalt på vägarna. Efterhand som man känner sig säkrare kan man utöka sitt körande. Lycka till!
Min systers körkort kostade totalt ca 7000 kr. Då övningskörde hon nästan bara hemma, och tog endast ett par lektioner mot slutet, och sen riskettan, risktvåan och själva provet samt uppkörningen såklart. Det gick jättebra för henne!
Jag har övningskört i över ett år nu och har vart på en lektion, mest för att kolla så att mina föräldrar inte lärt mig helt fel, men dem har rätt bra koll eftersom dem redan hade kört med min syster i två år innan jag började. Planerar, precis som min syster, att endast ta några lektioner för att kolla att jag kan det jag ska och lära mig lite vad körskolan tänker på när dom bedömer en.
Vi har båda moppekort sedan innan, vilket självklart gör det lite enklare i början, då man redan har koll på en del regler och är van att vara i trafiken - men det går oftast precis lika bra utan! Man kanske bara måste plugga lite regler innan man beger sig ut i bilen första gången! 🙂
Så mitt tips är att se till att övningsköra så mycket du kan! Med mycket mängdträning så lär man sig så att det sitter i ryggmärgen, man behöver inte tänka! Man märker stor skillnad på min syster, som övningsköde i 2 år, och hennes bästa vän, som endast gick en 2-veckors intensivkurs. Båda tog körtkortet på första försöket, men det märks tydligt hur mycket mer van min syster är vid att köra.
/ Angelica