Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 837 ggr
akvarium123
0

Finne

Hej!

Har nu fått en enorm mängd med finnar den senaste tiden… Inte så stor mängd kanske men kanske typ 5-10 st drygt. Men också pormaskar om man säger så. Tycker dom är gräsliga verkligen och har använt medicin mot det tidigare (receptfritt) men det gick inte bort så mycket som jag hade trott så nu har jag liksom gett upp hoppet (För kanske 3 månader sedan) och är nu tillbaka igen. Men den där Aco produkten som var blå vet jag och en grön hjälpte inte så bra. Har nu provat då igen men börjar bli trött på detta! Om jag nu bara redan gjort detta en gång. Hur ska jag kunna komma ihåg att göra det tills jag blir 20 iallafall.

Vad använder ni för salvor?

Och ja, Jag klämmer dom. Tyvärr men försöker på alla sätt som går att få bort dom och det kanske blir lite bättre iallafall tillfälligt. Sedan har jag ingen aning vad som händer sen.

Tips??

[134643]
1

Först och främst, se till att du har rätt produkter. En ansiktstvätt som är rätt för din hudtyp och en ansiktskräm. Att man har finnar innebär inte automatiskt att man har fet hy, och då kommer alltså produkter som säger sig vara just för ”oren hud” göra saken värre istället för bättre. Sen finns det vissa saker du kan testa, till exempel basiron eller ren utspädd tea tree olja (finns på the bodyshop t.ex). Hur bra det funkar är individuellt och det kan ta ett tag innan du hittar rätt. Men som sagt, först behöver du rätt grundprodukter. Vet du om vilken typ av hud du har i ansiktet? Vad använder du dig av idag?

akvarium123
0

#1 Jaha! Vi tog nog första bästa medel haha. Det var väl inte så att vi frågade om vilken vi skulle ta utan vi tog bara Aco för att vi har haft det Till andra saker. 

Hudtyp har jag ingen aning om vad jag har. Kan man få reda på det någonstans?

[VonSpace]
2

Har haft akne sen tonåren och har lärt mig att på senare dar så får jag utbrott av godis/choklad så borde låta bli, kan ju vara nåt liknande för dig, att det är något i din kost som triggar? Det som hjälper mig bäst när det är som värst är Basiron som tidigare person skrev.

[134643]
1

#2 Om du googlar ”vilken hudtyp har jag” får du upp information och test. Men i princip brukar man kunna säga att ifall du tvättar ansiktet och väntar en halvtimme så kan du sen känna vilken hudtyp du har. Har du torr hy känner du att det stramar, att huden känns ”för liten”. Trycker du en bit papper mot huden och det blir oljigt har du fet hud. Blir det oljigt i pannan och mitten av ansiktet bara kan du ha blandhy med fet t-zon till exempel. Jag har till exempel torr hur, det märks jättetydligt då ifall jag inte återfuktar ordentligt så stramar och fjällar min hud. Aco har mycket bra produkter, men även deras är uppdelade på torr hud, normal hud och fet/oren hud. Det är frestande att ta produkterna för oren hud men som sagt är det en dum idé om man har torr hud. Precis som #2 säger är också kost och vatten superviktigt för huden.

Nilliboi
1

Bioré deep pore charcoal cleanser funkar för mig.. denna är för oljig hud fast den finns nog för torr och blandhud också. Och Nivea Daily Essentials funkat också. Den har också för torr/normal och oljig hud (I vit tub med antingen grönt/mörkblå/ljusblå/rosa på sig) Använt de tub i kanske 6 månader och min hud har förbättrat sig. (Inte fullt ut men huden måste också läka bort akne ärr)(plus är tonåring finnar kommer då o då) även kallpressad kokosolja jämnar ut mina akneärr.

Novachan
2

Orkar inte läsa igenom allt men, gå till apoteket och prata med personalen där. Dom är kunniga och vet vilka produkter som är rätt för din hudtyp. Tror inte någon behandling ger resultat på direkten utan det kommer ta tid. Tyvärr så fungerar inte behandling heller alltid men det kan bli bättre av sig själv under tonåren eller efter - då hormonerna har kommit i mer balans