Ångest
Hej. På måndag har jag redovisning och det är då sista dagen innan betygen sätts. Vi ska redovisa i halvklass och läraren har sagt att om någon inte vill kan prata med henne men då kände jag att "ja, men jag klarar det och det går bra" åsså. Men nu känner jag att jag VERKLIGEN inte vill, vet inte varför jag fått den känslan bara just nu men jag har fått ångest och mått jättedåligt hela dagen idag bara att börja tänka på redovisningen. (jag har alltid hatad att redovisa, rösten skakar, blir jättenervös osv.) Nu vet jag inte eftersom jag har inte pratat om det med henne tidigare i veckan eftersom jag kände att jag skulle klara det.. Men på måndag är det dagen innan betygen sätts, så jag vet inte om jag ska gå till lärarrummet och prata med henne om det? (finns ingen annan stans jag kan få tag på henne då). För jag vill verkligen inte, jag får så grov ångest, det känns som att jag kommer bryta ihop om jag ska redovisa…
Prata absolut med henne, det är okej att ångra sig! Jag hoppas dock att du kan redovisa ändå, kanske bara framför din lärare? Det är jättebra övning! Jag brukade vara livrädd för att redovisa jag också, sen på gymnasiet fick jag för mig att ge fan i det och började föreläsa inför högstadieklasser för att tvinga bort ångesten. Det går att bli lugnare :)
Ja, ska försöka prata med henne och fråga om man kan redovisa för henne (:
Det är jättebra om du kan redovisa för läraren och kanske några av dina vänner. Om du absolut inte vill så ska du såklart inte göra det, du ska inte behöva må dåligt. Jag kände likadant när jag gick i skolan, men sen i gymnasiet så gav jag mig bara f*n på att jag skulle klara det, så jag började med att bara redovisa inför kanske 2-3 personer, sedan fler och fler. Tillslut kunde jag stå där inför hela klassen och idag har jag inga problem alls med att redovisa inför en större grupp. Det jag vill få fram är att även om det känns superjobbigt och nervöst så kan det vara bra att utsätta sig för det ibland, för ju fler gånger du gör det desto lättare kommer det att bli. Det kanske även kan hjälpa lite att tänka på att de flesta andra är nog precis lika nervösa som dig, och ingen kommer att håna dig om det blir fel. Lycka till, hur det än blir :)