Rädd för att gå upp ännumer
När jag gick i 4:an så vägde jag runt 40 kg. Folk sa att jag var tjock så jag slutade gå till matsalen i skolan. Jag sa till mamma att jag hade ätit mat hoss en kompis så jag slapp äta hemma. Jag gick ner 10 kg på en kort tid. Jag har nu i 7:an vägt runt 38 kg. Jag vill verkligen inte gå upp mer. Jg ställer mig på vågen varje morgon och idag hade jag kommit upp i 40…. Jag vet inte ifall det är mycket men när jag vägde 40 kg sa ju folk att Jg VR tjock och det vill jag inte att dom kallar mig…. nu har Jg ju jullov så slipper träffa mina vänner och så men ifall Jg inte hunnit gå ner i vikt vd gör jag då? Är 40 kg mycket för en tjej som är 160 cm?
Nej, det är inte alls mycket! Så du behöver absolut inte vara orolig att du är tjock. Vet inte vem eller vilka som kallade dig tjock, men de har väldigt fel. Allas kroppar är bekväma vid olika storlekar och så länge man inte är allt för under eller överviktig så ska man inte tänka på det allt för mycket. Vissas kroppar är bekväma som lite tunnare och andra med lite mer hull på sig :) Du behöver inte alls vara orolig att du behöver gå ner, för tjock är de absolut inte. Skulle snarare säga att du kan gå upp ~10 kg utan problem. Så börja ät som vanligt igen, för du behöver verkligen inte banta. Att hoppa över måltider är inte heller bästa sättet att banta på i vilket fall som helst, då man måste få i sig ett vist antal kalorier per dag för att må bra. Så bästa sättet att dels ta hand om sig själv när man är i en bra vikt och om man vill banta, är att äta 3 välbalanserade mål mat per dag som inte allt för mycket överskrider hur många kalorier man behöver varje dag och sedan träna eller röra på sig. Man måste alltså balanser upp allt så att man får i sig lika många kalorier som man bränner upp, varken mycket mer eller mindre. Om man inte är allt för vältränad (då muskler väger en hel del) kan man använda sig av BMI för att lätt kolla upp vart man ligger ungefär. Den ska så klart inte tas till punkt och pricka, men ger en generell bild på vad de optimala vikterna för ens längd är :)
Du växer och utvecklas fortfarande och kommer göra det i flera år till. När du vuxit färdigt så kommer du att ha en högre vikt än du har nu. Jag har själv varit lite i samma tankesätt och inte velat gå över en viss vikt. För mig var det 45 kg som jag fastnade på och jag ville absolut inte väga mer. Som tur var blev jag klokare med tiden och släppte det där och gick efter hur min kropp känns och hur jag ser ut istället för siffran på vågen. 40 kg är inte mycket för din längd, oavsett vilken kroppsbyggnad du har och medan din kropp utvecklas mer så kommer du att behöva gå upp mer i vikt.
Hoppa inte över måltider och oroa dig inte för din vikt. Och även om det är svårt, försök att inte bry dig om negativa saker som andra säger. Vissa personer säger elaka saker bara för att vara elaka, inte för att det finns någon sanning i det dom säger. Svälter du dig i tonåren så kommer det att påverka dig långt framöver och i värsta fall utvecklar du en ätstörning och där vill du garanterat inte hamna.
Jag vägde som du vid samma längd och jag var underviktig, hade behövt några kilo mer på kroppen. Så försök inte gå ner i vikt för det behöver du verkligen inte. Sluta väga dig så mycket, det är inte ett hälsosamt beteende och jag vet att det är väldigt triggande att se siffrorna öka när man har en fix idé om att man ska stanna på en specifik vikt. Men du är inte färdigväxt och din vikt behöver öka tills du växt färdigt och tjejers kroppar är inte helt utvecklade förrän man är 18-20 år.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Men det är så att bland mina kompisar så pratas det väldigt mycket om vad man väger och vad man äter. Tar man mat i skolan så tittar alla på en och viskar. Det är som om det är fel att äta. Mina kompisar frågar hela tiden om vad jag väger och säger vad dom väger.. jag kan inte sluta väga mig för ifall jag gör det har jag ingen koll på hur mycket jag väger.
#3 Det låter ganska precis som det var när jag gick i högstadiet. Det är alldeles för mycket vikthets i alldeles för låga åldrar. Du behöver inte dela med dig av din vikt, säg att du inte vet eller be dom sluta fråga. Det finns så mycket roligare och hälsosammare samtalsämnen än siffror på en våg. Vågen säger inget om hur du mår eller ser ut, om du är hälsosam eller inte. Har du svårt att sluta fokusera på din vikt så kan du gå och prata med skolsyster eller skolkuratorn för att få hjälp så du slipper utveckla en ätstörning.
Jag har ingen våg hemma alls numera för att det triggar mig så mycket och jag börjar väga mig oftare och oftare. Det är den enda lösningen för mig.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Som alla andra säger är 40kg en normal vikt om du är 160 cm, kanske tom för lite. Jag själv ligger i undre snittet för vad som är normalt, eller kanske lite underviktig. Vet inte riktigt, var ett tag sen jag mätte mig, men är runt 165 cm och väger ngnstans under 45 kg. I alla fall så vill jag bara säga att du borde äta som normalt och inte oroa dig över det. Bry dig inte om om någon säger något, det är ju ändå det normala att äta. Om du oroar dig kan det vara bra att prata med nån du liter på (typ förälder, skolsköterskan) så att de kan stötta dig så att du inte utvecklar någon ätstörning, för det är så sjukt jobbigt att bli av med sen. Hoppas du mår bättre snart <33