"Ålders gräns"
Vi snackade om det (jag och min kompis idag) vi snackade då om vilka åldersgränser vi hade på killar (vi har inte så mycket annat att snacka om haha) och vi var ganska överens om att vi tyckte att han minst skulle vara född 05 (som oss). Men max var vi ganska oense om. Jag tyckte max födda 03, hon tyckte max 00 (5 år äldre?!) vi babblade på om detta och jag tänkte att det vore intressant att veta vad ni tyckte skulle vara max för en 13 åring och varför 🙂(inte så att vi kommer gå runt och leta efter folk i dom åldrarna nu utan mest nyfikna)
Jag tycker det beror på helt vilken typ av förhållande man har. Att ha en crush t:ex på någon som är fem år äldre i den åldern tycker jag är rätt rimligt. När jag var 13-14 hade jag en crush på en av brorsans vänner som var 5-6 år äldre än mig. Däremot tycker jag det hade varit extremt olämpligt att ha ett förhållande med någon så pass mycket äldre.
Det jag frågar mig också, är snarare vad får en kille som är 18 år ut av att vara tillsammans med ett barn på 13 år??? Att ha en slags vänskap är väl ok, men ett intimt förhållande nej. Är man i den åldern tycker jag man ska hålla det så nära sin egen ålder som möjligt, eftersom skillnaden i ålder är extremt mycket tydligare då än om man är vuxen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Håller med #1. Att ha en crush på någon som är rätt så mycket äldre än en själv i den åldern är helt normalt, men om den som är 5+ år äldre skulle ha känslor för någon som är 5 år yngre, eller mer, är oroväckande. Åldersskillnaden är stor när man är så pass ung och det märks både fysiskt och mentalt. Man mognar extremt mycket på den korta tiden (andra, inte alls) och skulle därför vara väldigt konstigt och obehagligt om någon som är runt 18 hade varit tillsammans med en 13-åring.
Som en 13åring hade jag känns att maxgränsen hade gått vid 15 för en kärleksrelation, sedan hade skillnaderna blivit alltför stora mognadsmässigt
När man är under 15 får man knappt göra något alls som en person på 18 får göra. Man kommer inte in på alla biografer, man kan inte gå ut och festa, dricka, ha samlag etc etc… Så förstår inte varför denne skulle bli intresserad av en så pass ung. Dessutom så skiljer sig nivåerna på hormoner och beteende oftast rätt rejält.
Däremot när personen är 16+ så anser jag att det är lugnt att träffa någon äldre- jag har ändå 10 år mellan mig och min pojkvän. Men jag är mentalt stabil, hormoner som ligger ner, kan ha samlag och får göra "vuxna" saker. Min partner och jag kan alltså göra allt tillsammans utan att det skiljer något specifikt förutom just siffrorna :)! Som 14 hade jag satt en gräns på MAX 16 för i den åldern är många ungdomar sexuellt nyfikna och en fjortonåring får ej ha samlag.
Mvh Linn
Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien
Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon
Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com
Since 2016
Tycker det som alla andra sagt beror på hur gammal man är just nu. Som vuxen spelar inte åldersskillnaderna så stor roll då man båda ser vuxna ut, att crusha på de som är äldre gör jag med haha, fanns en kille som var ett år äldre än mig på min skola som va sjukt snygg så han crushade jag halvt på. Kan dock inte tänka mig att bli tillsammans med någon än (är 15) då jag inte ser poängen i det riktigt, känns inte som om relationen skulle bli seriös, det är en annan sak om typ 2 år då jag är äldre o mognare. Min morbror och moster har en åldersskillnad på 10 år vilket inte märks alls typ, så det varierar väl beroende på hur gamla man är