Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 582 ggr
[Zingo.s]
0

Sen mens

Hej! Jag är 17 år och skulle fått mensen för tre dagar sedan enligt min app, men den har inte kommit. Jag har haft mensvärk i tre dagar och fått alla symptom på att jag ska få mens. Jag har ätit nyttigt de senaste veckorna och väldigt lite de senaste dagarna och det kanske är därför mensen inte kommit än (jag har ätit typ två mackor om dagen). Tidigare har jag haft mens en gång i månaden i ca 4-6 dagar, men de tre senaste månaderna får jag mens 2-3 gånger i månaden. Jag dejtar en kille och kan inte träffa honom eftersom jag är rädd att få mens samma dag. Vi träffades första gången i måndags och sen dess har han frågat varje dag om jag vill ses (torsdag idag), men jag säger att jag är upptagen. Jag vill inte ses när jag har mens för jag måste ta tåg 40 minuter och buss 30 minuter för att komma till hans stad. Det finns inga toaletter på tåget och jag vill inte behöva tänka på att jag har mens. Tänk om vi vill ligga, då måste jag säga att jag inte kan för jag har mens. Jag önskar att jag fick mens för tre dagar sen eller att jag inte får mens denna gång. Jag blir tokig!!! Mens begränsar mig som fan. Orkar inte

[Zingo.s]
0

Nu ska det vara varmt några dagar och då vill han dra o bada, men jag vill inte bada när mensen kan komma. Jag får väl helt enkelt vänta på att mensen kommer och till den tar slut. Fan, jag vill träffa honom nu nu nu.!!!! Önskar att jag träffade honom igår eftersom mensen inte kom, men det kunde ju inte jag veta.

[Zingo.s]
0

Har värsta jävla ångesten över att jag inte träffar honom. Han har frågat två gånger och jag säger nej varje gång. Han kommer tröttna…. pallar inte

Randomel93
0

Jag tror det bästa är att säga som det är eller liknande, jag har aldrig upplevt att killar reagerar negativt, mest att det är ett ämne som dom undviker att prata om men dom köper det som anledning till olika saker. Om du inte säger något så kommer han nog tolka det som att du inte är intresserad, det hade nog jag gjort :( det är bara mens, är han något att ha så dumpar han dig inte för det, då får han svårt i dejtandet 😂

[EM_L]
0

Säg till honom att du väntar på att din mens eller har mens. Och han ska kunna förstå det. Om du vill träffa honom då byt skydd direkt innan du går till tåget.

[Zingo.s]
0

Mensen har fortfarande inte kommit och vi har planerat att kvälls bada ikväll. Om mensen kommer idag är jag död…har en vit bikini också, fy fan om jag får mens idag. Jag har typ haft mensvärk hela morgonen och magen har hållit på som den ofta gör vid mens, men ingen mens. Jag har haft så här i fyra dagar så det hade varit världens otur om den kommer just idag.

silverfiisk
0

Säg som det är bara. Mens är naturligt och inget pinsamt. Tycker du att det är jobbigt så kanske du kan börja äta p-piller? Då kan du styra mensen lite själv och även hoppa över ibland om du vill det. Om du bestämmer dig för p-piller så läs på ordentligt först, finns både för- och nackdelar och det fungerar inte för alla.

[Zingo.s]
0

#6 Jag vill verkligen träffa honom idag för vi har bestämt och jag har redan sagt nej i två dagar när han frågat om att ses. Får jag mens innan jag ska åka så får jag säga att jag har mensvärk typ, annars får jag hoppas på att inte få mens idag. Jag vill göra någonting så jag slipper mensen för jag hatar den, den begränsar min vardag. Jag vet ingenting om p-piller. Kan inte ens svälja tabletter så…

[Malou04]
0

#7 Att svälja tabletter kan man öva… typ svälj ett riskorn eller en tictac… man får liksom inte tänka för mycket utan bara svälja 😂 Sen prata med dina föräldrar om det med mensen… tror att p-piller vore ett bra alternativ… framförallt ifall ni vill ligga så har är det ett extraskydd

[Zingo.s]
0

#8 Gör p-piller att mensen försvinner/minskar och ett skydd så man inte behöver använda tex kondom? Jag kan inte så mycket om p-piller som ni hör haha

[Malou04]
0

#9 Det finns olika varianter. Men man äter en om dagen och får på så sätt ingen mens eftersom ägglossningen typ försenas pågrund av hormoner. (Du bör läsa på eftersom jag inte är 100% säker) P-piller är iallafall ett hormonpreparat. Du behöver inte använda kondom, men kondom skyddar mot könssjukdomar. I början så bör ni använda kondom. Men man kan göra tester mot vissa sjukdomar o så (för det måste du också vara säker på att han bara ligger med dig) Om ingen av er har några så kan ni skippa kondom (ifall ni har andra preventivmedel som tex. p-piller) P-pillerna skyddar mot graviditet o du kan styra din mens med dom. Kondom är framförallt mot könssjukdomar och är inte lika säkert som p-piller när det gäller att skydda mot graviditet.

Randomel93
0

Boka en tid på ungdomsmottagning, där har dom massa information och ni kan komma fram till ett preventivmedel som hjälper just dig, men man kan behöva pröva sig fram :)

[Zingo.s]
0

#10 okej, tack! Får se hur jag gör.