Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 645 ggr
Girl123
0

Argumenterande text

hej ska skriva en argumenterande text och skulle behöva tips på hur jag kan förbättra den, måste verkligen få bra betyg Här är den: Gratis sl kort till skolelever! Att åka kollektivt borde vara gratis för alla skolungdomar, i alla fall för dem i grundskolan med skolplikt. Varför ska man behöva betala för att ta sig till skolan som man dessutom tvingas gå till? För det första är det väldigt dyrt med sl kort och alla har inte råd med det. En biljett kostar ca 25kr så för att ta sig till och hem från skolan kostar det ca 50kr vilket blir väldigt mycket pengar per år, har man dessutom fler barn blir det ännu dyrare. Skolan ska vara gratis och det ska även vägen dit vara. För det andra så är det många ungdomar som stannar hemma istället för att göra olika aktivitet pga att dem inte kan ta sig dit själva. Det leder till att dem bara sitter hemma och inte gör något, vilket är väldigt dåligt för hälsan. Till sist är det inte heller bra för miljön eftersom dem utan sl kort väljer att ta bilen istället och tänk vad dåligt för miljön om alla skulle sitta och åka i varsin bil istället för att ta bussen. Många kanske tycker att ungdomar rör på sig för lite och att det därför är bra att gå till skolan istället för att ta bussen och det kan jag förstå. På sommaren kan det vara skönt att promenera men på vintern kan man bli sjuk av kylan och då kan man inte gå till skolan alls. Dessutom har inte alla gång avstånd till skolan och måste därför ha tillgång till sl kort. Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att alla skolungdomar ska få gratis sl kort eftersom det är både dyrt, dåligt för miljön och hindrar ungdomar för att gå på aktiviteter.

Cireea
0

"En biljett kostar ca 25kr så för att ta sig till och hem från skolan kostar det ca 50kr vilket blir väldigt mycket pengar per år"

Samla ihop det där till något kraftigare i stil med: För att ta sig till och från skolan kostar det ca 50kr per dag. Använder man sig av kollektivt varje dag skulle det resultera i 1000kr per månad, det blir 12 000kr per år. För ett enda barn. 
(Borde väl dock finnas ett månadskort av något slag? Kolla upp det)

"…på vintern kan man bli sjuk av kylan och då kan man inte gå till skolan alls." 

Det där stämmer inte, man blir inte sjuk av kylan i sig. 

Jag hade nog slopat den här delen helt: "På sommaren kan det vara skönt att promenera men på vintern kan man bli sjuk av kylan och då kan man inte gå till skolan alls. " och istället satsat på det här med gångavstånd och möjligheten att faktiskt gå till skolan.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sindri
1

1) Ändra dem till de. (Dem är en passiv form och kan inte göra något själva. Dem kan alltså inte välja något själva, men andra kan välja åt dem. )

2) "istället för att göra olika aktiviteter"

3) Du skall argumentera för att skolungdomar skall få gratis SL-kort, så då är det inte relevant att blanda in bilägare. Inga elever i grundskolan har körkort. Du kanske menar att föräldrarna skjutsar sina barn till skolan? I så fall måste du förtydliga det. Det blir också en väldigt farlig miljö vid skolan för de barn som går dit, med alla bilar som kommer och åker. Det är ett bra argument.

4) "hindrar ungdomar från att gå på aktiviteter"

5) Om man behöver åka med SL till skolan så betalar man inte per resa, utan man köper terminskort, så 50 kronor per dag blir det inte. Däremot är ett terminskort onödigt dyrt eftersom det berättigar till resor inom hela Stockholms län, vilket inte precis är relevant för en låg- eller mellanstadieelev. Du kan enkelt g in på SLs hemsida och se hur mycket ett terminskort kostar.

Annars blir det nog bra. Jättebra att ni får träna på sånt i skolan. Lycka till!

vendelay
3

Jag vet inte om det spelar någon som helst roll för ämnet, men ifall någon skulle argumentera emot din text så kan det ju vara relevant, SL-kort är väl gratis om en har typ 4km till skolan (barn och ungdomar med funktionsvariationer som gör att de inte kan gå får väl alltid SL-kort eller betald färdtjänst?)?

Som sagt, inte alls relevant om ni inte ska ha en argumentation, men ville ändå säga det ifall att :)

Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ThatPie
1

#3 precis det jag skulle säga. Man får SL kort av skolan om man bor längre bort än 4 eller 5 km (mina ej exakt). Vilket kan vara, precis som vedelay säger, värt att nämna och ge motargument för. Typ att de bör ändras till varje elev och inte bara de som bor långt borta.

Calcifer
1

Ja, man bör i så fall kunna argumentera kring varför det är ett problem för de som bor nära skolan att promenera eller cykla eller liknande.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"