Fläckig av solen
Hej! I somras när jag var utomlands så fick jag små ljusa fläckar i mitt ansikte när jag blev brunare av solen. Fläckarna hade alltså mindre pigment. Vet någon vad detta är då jag inte vill få samma sak denna sommaren?
Gå till en hudläkare och kolla upp att det inte är vitiligo. Kan tyvärr drabba den som solar mycket.
#1 Vitiligo är en autoimmun sjukdom och inget man får av att sola. Däremot syns det tydligare när man har solat eftersom den friska huden blir mörkare medan de ljusa fläckarna behåller samma nyans. TS, om du har fläckar utan pigment så kommer det att bli samma sak varje gång du solar. Finns det inga pigment så kan huden inte bli mörkare. Är du orolig eller bara vill veta vad det beror på så kan du till att börja med kontakta din hälsocentral eller en hudläkare. Skulle det vara vitiligo så är det inget farligt.
En bekant som fått det påstod att läkaren hade sagt det! ?
Även om det inte är farligt så är det inget roligt när det syns.
Är det en autoimmun sjukdom borde den vara behandlingsbar.
#3 Hm, vad konstigt. Kanske blev ett missförstånd? Eller så vad läkaren inte så kunnig. Som sagt så gör solning att det syns mer, men du får inte sjukdomen av att sola. Den är ärftlig och många som drabbas har även diabetes eller problem med sköldkörteln. Den går inte att bota, men man kan behandla den så att de vita hudpartierna inte sprider sig i samma utsträckning som utan medicinering. Håller med om att det inte är kul när det syns. Det man kan göra är att undvika solen i den mån det går, samt vara noga med att använda solskyddsfaktor. Kontrasten mellan den friska och ”sjuka” huden blir ju mindre när man inte är solbränd. Har även hört att det finns någon speciell kräm som ska göra så att de ljusa partierna inte syns, men jag vet inte vad den heter.
Hoppas TS hittar bra hjälp.