Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 389 ggr
Ellen_
2

(X) Hur vågar man be om hjälp

Jag har i flera år haft riktigt stora problem med självskadebeteende och har försökt ta livet av mig förra våren och åkt in för att sys osv. Har gått till bup i princip varje vecka sedan det att jag försökte ta livet av mig. Har provat två olika anti-depp och ingen utav de fungerar och har även två ångestnedsättande vilket inte heller fungerar. Grejen är att jag skulle behöva stöd från mina vänner omkring mig men jag vågar inte be de om hjälp för att jag inte vill vara för mycket eller liknande. Tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av att prata med mamma och pappa om just självskadandet osv så det kommer nog tyvärr aldrig hända. Har dock en kompis från stallet som är 25 år och tänkte kanske prata med henne om hur jag ska försöka sluta skada mig. Har även en flickvän som jag tänkte fråga om hon skulle kunna hjälpa på något sätt. Men jag vill ju inte sätta någon i en situation som kan skada de heller. För det jag funderar på är om jag kan höra om jag skulle kunna få ringa de vid jobbiga tillfällen och att de bara pratar med mig. Skulle ni säga att det är att lägga för mycket press på någon? För jag vill verkligen inte skada någon men bup hjälper verkligen inte och mamma och pappa gråter och är arga över att jag inte kan sluta skada mig. (Går även känsloreglerings terapi men det fungerar inte det heller). Vad har ni för åsikter om vad man kan be folk i sin omgivning att göra. Är det rätt eller fel?

silverfiisk
2

Självklart kan du be folk i din omgivning om stöd. Ja, det kan säkert vara jobbigt för dom att veta att du skadar dig och inte mår bra, men min åsikt är att en riktig vän ställer upp och gör allt man kan för att hjälpa. Prata med dom och berätta hur du känner, att du vill ha någon att prata med när du inte mår bra. Jag tror inte att någon säger nej, och personligen tycker jag inte att det är för mycket att be om. Om du känner att du vill skriva av dig så är du välkommen att skicka ett meddelande till mig, när som helst.

Calcifer
2

Var försiktig så du inte lutar dig för mycket på dina vänner, bara. Det är lätt hänt att man går från att bara kunna prata av sig ibland till att mer eller mindre behandla dem som sin personliga psykolog.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"