Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 616 ggr
akvarium123
2020-05-05 21:36
1

Coronaspår?

Tror detta är rätt kategori, iallafall samhälle men kanske religion också??🤔 Vet faktiskt inte! 

Men det var inte därför jag skapade denna tråden utan det var för att fråga hur eran vardag har påverkats av coronaviruset? Gör ni något särskilt i skolan/hemmet/fritiden som ni inte brukar göra men som ni nu lagt till i er nya vardag?

Hur är era känslor kring coronaviruset?

Christos1974
2020-05-05 21:58
5

Första veckorna ,jag gick själv i karantän i nästan 1 månad. Sen gick jag tillbaka till jobbet och bestämde mig att fortsätta leva som innan covid 19. Mår relativ bra, och umgås mycket med dottern. Började med nya hobby. Modellbygge. Jag har inte varit smittat eller sjuk än. Tror jag i alla fall. Det enda jag blivit bättre på är hygien oavsett om jag är hemma eller på jobbet. En sak vet jag ……sen jag har slutat läsa o höra om Corona mår mentalt mycket bra.

[EmoGirl]
2020-05-05 23:17
0

Har homeschool. Undervisningen är uppdelad i 2Faser. Fas A och fas B (har tretton ämnen, fas A har 7 fas B 6). Varje fas har vi i två veckors tid. Detta kommer fortsätta minst 3 veckor till. Får flera uppgifter och har 2-3 calls per dag. Pga corona så har jag börjat med skateboarding, odla saker och prata mer med vänner. Ig det vore typ allt…

akvarium123
2020-05-06 21:27
0

#1 Efter att du skrev detta om att du slutat läsa och höra om corona så mår du mentalt bättre så bestämde jag mig faktiskt för att göra detsamma! Så idag har jag tagit bort alla nyhetssidor med coronanyheter! Jag tror ju inte det märks direkt att man mår bättre av att man för bara några timmar sedan tog bort alla nyheter om corona. Men i längden tror jag det blir mer hållbart för mig att sluta läsa eller lyssna om coronauppdateringen! Även hygienen har blivit bättre för mig! Handsprit och tvål och vatten används dagligen och ofta. Har aldrig använt så mycket handsprit som jag gör nu. Och har aldrig tvättat händerna så ofta och så länge som jag gör. 

#2 Skulle önskat att jag hade distansundervisning. Nu har jag inte det men har fått göra allt i min makt för att känna mig tryggare! Smart att ha 2 faser av skolarbete!

Min känsla just nu är bara att jag hoppas detta går över om några veckor och att samhället blir sig lite likt det som det var tidigare. För jag orkar inte ha en sådan här vardag längre. Jag är så nervös och orolig hela dagarna så jag vet inte vad jag ska göra. Samtidigt som jag känner en enorm sorg. Sorg över att inte kunna krama vem jag vill och träffa vem jag vill. Saknar verkligen vissa som just nu sitter i karantän… Och detklart att vara ledsen, orolig och nervös hela dagarna i skolan, det gör inte att dagarna går bättre direkt😕

Sunshine00
2020-05-09 10:20
0

Jag har mått ganska bra! Gymnasiet är lite jobbigt för mig rent socialt, och jag sover och äter bättre också. Det kan ju bli lite tråkigt, men jag har jättelätt att glömma bort hur dåligt jag mått vissa tider i skolan så vet att jag har det bättre nu + att jag har ansträngt mig för att träffa gamla kompisar och hoppas jag får sommarjobb.

akvarium123
2020-05-09 13:48
0

#4 Härligt att vardagen blivit till det bättre i det mesta för dig🙂

Sunshine00
2020-05-09 19:14
0

#5 Tack så mycket! Hm, jobbigt att du påverkas så negativt av Corona :( Känns som att det varierar väldigt mycket för olika personer.

akvarium123
2020-05-11 14:57
1

#6 Ja men så tror jag det är också! Alla har ju olika liv och jag har inte påverkas så mycket med aktiviteter (handboll, fotboll, tennis, hehe dom jag kan) som blivit inställda då jag inte går i sporter exempelvis. Men blivit påverkad på andra sätt. 

Jag har nu slutat med att kolla på coronanyheterna i 5 dagar. Och jag kan nästan säga redan nu att jag mår mycket bättre utan nyheterna som aldrig verkar ta slut känns det som😂

Calcifer
2020-05-16 02:48
1

Jo det fungerar ju väldigt bra att inte låtsas om corona och leva som om det inte existerar tills man som jag får viruset och har åkt ambulans två gånger pga det. Jag har inte fått det för att JAG varit oförsiktig utan för att folk här inte bryr sig och lever precis som vanligt = smittan sprids.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

akvarium123
2020-05-16 19:12
0

#8 Synd att du fått åka ambulans för coronaviruset och hoppas att du mår bättre nu! Även jag fick coronaviruset men jag behövde aldrig åka in till sjukhuset som tur var🙂 Fast att det en gång var nära. Jag förstår inte, men hur kan så många ha viruset utan att bli så sjuka och inte känna några symtom? Själv kunde jag knappt lämna sängen för att gå på toa.  Jag var inte i någon riskgrupp och ändå blev jag så sjuk. Läskigt med detta viruset hur olika det är mellan olika personer.

Calcifer
2020-05-16 23:37
1

#9 Det är just därför det sprids så fort. Folk känner inte att de är sjuka, beter sig som vanligt, sprider smittan. Även de som känner sig friska ska ju vara försiktiga, undvika publika platser om de kan, och kontakt med andra. Men de flesta gör inte det utan lever sitt liv som vanligt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Christos1974
2020-05-17 00:35
1

Jag tycker att om vi bodde har tagit åtgärde om Corona så bodde vi faktisk göra det i januari . Eftersom staten bestämde sig att vi ska sikta till flockimmunitets lösning så det bästa man kan göra är att inte läsa 24/7 om negativa nyheter ,för då mår man bara dåligt av det. Hoppas att vi är nära slutet av detta eländet och att allt detta kommer verkligen vara nåt som inte vi människor utvecklat med flytt.

[MelliOO]
2020-05-21 15:00
1

Till en början tyckte jag att det var lite spännande när det hände något annorlunda i livet, men sedan när det började spridas mer och mer så kändes det inte lika kul längre. Har nästan hela tiden haft någon sorts symptom så jag har inte alltid kunnat vara med vänner och åka dit jag vill. Nu känner jag bara att det gärna kan få ta slut.. För några dagar sedan testades en i min familj positivt för corona och risken är väldigt stor nu att bli smittad… Vill helst inte tvingas gå i karantän men inser att jag nog snart kommer behöva det.. Har börjat känna mig nere men jag försöker hålla humöret uppe så gott det går!☀️ Har börjat styrketräna en del hemma vilket jag tycker är riktigt kul, det är ju alltid något man kan göra när man blir tvungen att isolera sig😄🌷