Gay!!!
Hej är gay men blir retad pga det. Mår dåligt och undrar om det är ok att reta Ng pga att man är ihop med Ng med samma kön. Börjar undra åxo om det är okay att vara gay. Jag har stöt på många som säger " var dig själv" och några av dom retar mig nu för Att jag är mig själv. Snälla hjälp mig. Orkar inte mer snart.😔
Nej, det är både homofobiskt och idiotiskt. Naturligtvis är det okej att vara homosexuell. Eller heterosexuell, eller bisexuell, eller vad man nu kan tänkas vara. Om du redan är dig själv så skulle jag försöka ignorera dem, eller faktiskt säga till någon lärare om detta. Det är inte okej på någon nivå att reta någon pga deras sexuella läggning.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack för ditt stöd. Men det är inte så enkelt som du tror. Dom är på mig 24/7 och lärarna hör på utan att reagera. Jag vågat inte bärätta för mina föräldrar för att dom har för mycket att tänka på. Och jag vågar inte heller bäräta för min gf. Och dom som är på mig ska Altid lägga sig i. Får damp snart
Jag vet inte riktigt hur gammal du är, eller på vilket sätt de retas. Men kan det vara så att lärarna mer skyller på ålder och att det då inte är så "allvarligt"? (Jag minns att när jag var liten, för typ 20 år sen, så sa ju folk bög och cp till varandra på skoj utan att någon ens fattade varför det absolut inte är okej och lärarna sa väl mest "men svär inte" eller nåt.)
Jag blir 13 i sommar. Går i 6:an
Då kan det väl tyvärr vara så att dina lärare och kamrater inte förstår allvaret i att hålla på sådär. Vad exakt är det de säger? Kan du ge 1-2 exempel?
Ex 1. Håll dig borta från mig j##la lesbian. Ex 2. Hon är ju en f### ing lesbian. Ex 3 j#vla bög.
Så håller dom på. Fast dom menar elakt. Ser det på dom och hör det på hur dom säger det
Kan du prata med er kurator om det? Förklara att det sårar dig på riktigt, även om dina klasskompisar kanske inte förstår allvaret i vad de säger (när man är yngre är det ju tyvärr lätt att man inte förstår att vad man säger verkligen kan såra). Och fungerar inte det, kanske gå direkt till rektorn?
Jag vill bara säga att det är så himla bra att du har hittat vem du själv är! Den viktigaste att ”komma ut” för är sig själv. Jag själv går gymnasiet nu och kom ut i somras. Var först livrädd för vad folk skulle säga men helt ärligt har ingen sagt något dumt. Troligen är de som säger sånt osäkra själva. Det absolut bästa du kan göra även om det är superjobbigt är att inte ge dem någon reaktion när de håller på och sedan ta upp det med en vuxen. Mobbare vill åt reaktionen och får dem inte den plus att en lärare pratar allvar med de så lovar jag att de kommer lägga av. Håll ut och välkommen till att gilla tjejer! Det är lätt det bästa som hänt mig
tack för orden Ellen_ jag blev lite rörd av orden. men det är sant till 100%. och Calcifer mina föräldrar har pratat med rekton och kuraton innan. fast med andra saker. det hände ingenting. ville bara säga det (=
#10 Ja, det brukar ju tyvärr i många fall inte leda till så mycket. Tror du att du kan be dina föräldrar att prata med rektorn och kanske föreslå att alla lärare, typ första lektionen en dag, bara tar 5 minuter att förklara för samtliga klasser varför det är olämpligt att använda vissa uttryck? Behöver ju inte bara vara ord kring sexualitet, utan även typ "cp" och "efterbliven" (ber om ursäkt för att jag skrivit orden, det tar faktiskt emot att göra det). Så kan läraren kanske förklara varför man inte ska använda de orden etc. Då är det inte heller tydligt VEM som ligger bakom förslaget, så du behöver inte oroa dig för att alla ska peka på dig och att det ska bli värre.
Det är ju tyvärr otroligt vanligt att folk använder alla möjliga slags ord för att trycka ner andra oavsett om det stämmer eller inte.
hej. jag har inte testat det. men lärana har gjort ng liknande. men det hände ingenting. mer änn att lärana fick skit
Hej! Jag är 13 år och på min skola har vi en jämnställdighets grupp som är frivillig efter skolan vi är 1000 pers men vara ca 15 där vilket är dåligt. Jag tror att folk beter sig taskigt för att dom inte har kunskaper!! Innan jag gick där så hade jag inte så mkt åsikter men har fått lära mig att vissa tycker att det är skillnad på människor och människa vilket jag tycker är fel!! Stå på dig och låt Ingen trycka ner dig! ❤️
tack för alla tips och så. jag känner mig skyldig något till er bara för att ni har ställt upp för mig. jag kommer stå till tjänst om det är något ni vill ha hjälp med. ta hand om er. Mvh / Jonna 😃
#14 Du är inte skyldig oss ett dugg. Vi hjälper gärna. Vi tar hand om varandra här inne på tonåringar så mycket vi bara kan.
men känner mig ändå mig skyldig ng
#16 Det behöver du inte. :)
Men jag gör det och jag vet inte vrf
Det är helt naturligt att vara gay. Fortsätt vara dig själv fina du! ❤️
Att vara gay kanske är något de inte hört om så ofta, och därför beter sig som de gör. Det är fel av dem, och verkligen inte okej.
Glöm aldrig hur bra du är, och fortsätt vara äkta med dig själv ❤️
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Har du sett filmen Skicka vidare? Den handlar om att godheten i ett samhälle kan öka om alla som blir vänligt bemötta och hjälpta av någon "skickar vídare" en god handling, ett leende, sn vänlig gest. Det räcker så. Om du bemöter andra på samma hjälpsamma sätt som du tycker du blivit bemött här, så skapar det i sin tur ringar på vattnet och världen blir lite bättre. Och det kommer att påverka oss all som läser här. Bra va?!