Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 494 ggr
[Linn18]
0

18 år

Vad ska man göra på sin 18 års dag? Har inga vänner så kommer inte kunna gå ut eller hitta på nåt kul. Har familjen och släkten att fira med, men hur kul är det..? Känns som att alla firar sina 18 års dagar med kompisar och går ut o har kul, men jag kommer sitta och gråta för jag känner mig så ensam. Är rädd att släkten och familjen ska tycka synd om mig för jag inte ska göra någonting på min 18 års dag. Fyller år i Juli, så det är ett tag kvar, men har haft ångest över detta i snart 1 år… Känns också jobbigt att behöva ljuga för killar jag skriver med att jag är med kompisar och är på stan, när jag egentligen sitter hemma ensam hela dagarna. Känner mig så sjukt ensam och har ångest över det varje dag.. vet inte hur man skaffar vänner. Pluggar inte just nu så kan inte skaffa vänner genom skolan.

silverfiisk
1

Börja med någon fritidsaktivitet om du vill och har möjlighet! Då lär du känna nya personer och hittar kanske någon vän. Annars kan jag tipsa om en app som heter Go Frendly. Där kan tjejer skapa en profil, och så kan du kontakta dom du tycker verkar trevliga, och andra kan ta kontakt med dig. Jag tycker också att det är jobbigt och svårt att hitta nya vänner, men jag har träffat flera genom den appen:)

[Linn18]
0

#1 Jag har börjat skriva med tjejer genom den appen men ingen jag klickat med, så har inte träffa någon därifrån. Tycker det är väldigt svårt att prata med nya människor, så vet inte riktigt vad man ska prata om när man ses på en fika tex.

silverfiisk
0

#2 Tyvärr är det svårt att skaffa nya vänner om man inte pratar med dom. Men jag förstår dig, jag kände likadant när jag var yngre. Mitt råd är att du fortsätter skriva med folk, tids nog hittar du någon du klickar med. Har man skrivit med varandra ett tag så går det kanske lättare att prata i verkligheten sen, än om man bara har skrivit någon enstaka gång. Lycka till!

powerade
0

Jag är tyvärr likadan. Umgås aldrig med någon på fritiden och har inte gjort senaste året. Har haft kanske 2 kompisar sen har man varit med deras kompisar men jag blir inte kompis med dom för det. Nu jobbar jag 100% Och har egen häst så får aldrig tid att kunna vara med någon det känns bättre att inte ens ha tid med det.

[Linn18]
0

#4 Vad skönt att jag inte är ensam om det, men tråkigt för dig. <3

[Linn18]
0

I går frågade min storasyster och andra i släkten hur jag ska fira min 18års dag, om det blir en stor fest eller ett stort firande, men eftersom jag inte har några kompisar (vilket dom inte vet om) så sa jag bara ”jag vet inte, inget bestämt”. Jag vet att jag bara kommer bjuda några i släkten och sen fira med mina föräldrar, men jag måste ju ljuga om att jag ska träffa kompisar senare på dagen så dom inte tycker synd om mig som inte har någon att fira min födelsedag med. Sjukt jobbigt..

[Linn18]
0

Det jobbigaste är att jag fyller 18 år om 1,5 månader och inte gått ut grundskolan än. Mitt liv känns ganska hopplöst när det gäller framtiden.

[ThinkingMe]
0

Jag kan förstå att du har svårt att hitta vänner bland de i skolan, tack vare åldersskillnaden. Men i och med att du ändå går ut till sommaren, så tror jag att du kommer uppleva det lättare att finna sällskap på din nästa plats (t.ex. gymnasium, jobb, folkhögskola).

Äppelsnäckan
0

Känner igen mig…

Enligt mig är det lättast att träffa folk naturligt, genom bekantas bekanta. Tycker det är grovt jobbigt att stämma träff, usch. Det är dock min åsikt och jag har social ångest. De enda nya kontakter som kan kallas bekanta/"vänner" har kommit genom vänners vänner. 

Du kan inte följa med nån av dina föräldrar hem till deras kompisar och kanske bara sitta med och se ifall de har något barn i din ålder?

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat