Duscha varje dag???
Jag vet inte riktigt om man ska duscha varje dag? Såklart det bror på vilken hårtyp man har, men Dan efter jag har duschat det så blir det fetit igen. Jag började för inte så länge sen att duscha håret varje dag och längs upp på håret(kanske rötterna) blir det skit bra, men mina toppar blir helt förstörda. Jag mår skit över att mitt hår ser ut som det gör och så har jag fått så onödiga kommentarer som ”ska du
inte borsta ditt hår eller” eller ”oj har du sett ditt hår, du borde verkligen fixa det😂”. Alla kommentarer från min klass:/
*om man ska duscha håret varje dag*
Kan inte jätte mycket om just hår men precis som med ens ansikte så blir håret orent och fet för att kroppen försöker återfukta hårbotten och håret. Så att tvätta håret varje dag gör det bara värre då det är uttorkande, vilket leder till att kroppen producerar ännu mer av vilket ämne det nu är och håret blir fet igen. Ja olika hårtyper behöver tvätta olika ofta, men ingen typ behöver varje dag. Vet att vissa hår och skalp typer behöver olika typer av produkter, så kan vara så att du använder något eller behöver lägga till något för att just ditt hår ska trivas.
Om du vill höra med personer som verkligen kan hår så kika på hår i fokus! (https://har.ifokus.se/)
Sedan skulle jag även vilja tillägga att det inte är några trevliga kommentarer från klasskompisarna. Och om jag var du skulle jag försöka att inte ta åt mig och till och med säga till dem att det är något du jobbar på och som är känsligt för dig, så att de förstår och inte kommenterar på samma sätt i framtiden. Chansen finns även att de kanske säger det för att de bryr sig om dig och vill ge lite tips? Men att det framförs dåligt. Så kort sagt, prata med dem om det!
Jag duschar varje dag (mitt hår blir fettigt snabbt även om jag inte tvättar det mer än en gång i veckan) men använder inte alltif schampo. Idk funkar ganska så bra för mig. Annars så kan man sätta upp håret så syns de inte lika bra.
Nej det är inte bra för kroppen eller håret varje dag.
2 ggr/vecka räcker plus utöver vid verkligt behov
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag måste duscha varje dag för att mitt hår inte ska kännas ofräscht, men när jag har plattat håret försöker jag vänta med att tvätta det i två dagar. Jag har testat torrschampo men mitt hår känns bara ännu ofräschare med det. Jag har hört att man ska duscha en gång i veckan för att man inte ska få fattigt hår, men jag hade inte klarat vänta så länge.
I normala fall så duschar jag väl 3 ggr i veckan, när jag gick i skolan så var det nog 5-6 dagar i veckan. Men jag tvättar bara håret vid ett av tillfällena. Det fungerar för mig, men jag har o andra sidan aldrig haft problem med att mitt hår känns "fettigt".
Det bästa är att inte tvätta håret varje dag, men det fungerar inte för alla. Men framförallt så är du och flera andra här tonåringar. Hormonerna "löper amok" då och det är jättevanligt med fett hår, hur ofta eller sällan man än duschar. Det brukar kunna lugna ner sig med åldern.
Själv såg jag ut som ett smörpaket i huvudet, bara några timmar efter att jag tvättade håret som tonåring. Idag behöver jag bara tvätta det varannan till var fjärde vecka. Detta beror dels på lugnare hormoner (minskad fettproduktion), dels på att det har vant sig vid att tvättas mer sällan och dels för att jag tvättar det med snällare metoder än schampo.
Om du har problem med längderna så rekommenderar jag dig att skaffa en leave in, aloe vera gel eller liknande för att återfukta längderna efter och mellan tvättar. Jag använder aloe vera gel och olja mellan tvättarna för att hålla mina längder och toppar nöjda.
Du kan även testa "snällare" produkter vid tvätt som t ex ett sulfatfritt schampo, för att torka ut håret mindre.
Att sätta upp håret i t ex inbakade flätor är också bra för att dölja fett hår.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Ju oftare du tvättar håret desto mera kämpar hårbottnen för att få upp fettet som tvättas bort. Det är alltså inte sunt för din hårbotten.
Ett tips är att sätta upp håret efter att du har tvättat håret. Det hålls renare i en hårsvans eller i en fläta. Jag tvättar numera mitt hår var fjärde dag och förut var det varannan dag.
Nu på sommaren skulle det väl vara idealt att testa tvätta håret lite mer sällan. Det kan ta ett par veckor innan hårbottnen vänjer sig. Jag tror det tog ca 3-4 veckor för mig men det var så värt det i mitt fall.
Tvätta absolut inte håret varje dag! Du kan duscha kroppen dagligen om du känner att det behövs, men sätt då upp håret medan du duschar. Håret slits ju mer du tvättar det.
Om dina toppar är väldigt slitna skulle jag rekommendera att klippa bort det slitna och börja om på nytt. Köp sprayschampo (Batistes är den bästa jag testat) och använd i hårbotten om det blir fettigt, du kan även sätta upp det i en bulle eller tofs för att dölja att det inte är nytvättat.
Jag själv tvättar håret MAX varannan dag men ibland var tredje dag, och det är nästan för ofta egentligen. En grej jag brukar göra när jag väl tvättar håret är att BARA schamponera hårbotten och inte topparna!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Har fått lite info från en sida att det går bra att bara skölja med vatten. Duschar bara med vatten utan tvål o schampo . En test i England har genomförts med att en grupp har testats med att inte använda tvål/schampo på tre år och har haft både goda o onda bakterier. De som inte använde tvål o schampo hade inte nämnvärd sämre resultat. Tvål användes bara i skrevet o händerna. Själv använder jag inte tvål i ansiktet. Det är viktigt att inte det naturliga fettet som vi producerar försvinner. Jag är äldre nu men ser rätt ung ut, håret sköljer jag av med bara vatten, nu har jag ganska mycket järn i vattnet så det har blivit lite gulfärgat, jag är blond annars. Just nu har jag inte tvättat med schampo på 2 veckor o är nöjd med det.
Det feta verkar försvinna. Och lyssna inte på kompisar, hjärtat sitter där det skall sitta.
Ni yngre kanske har andra problem eftersom ni är unga, jag är gammal o kanske mina gener o annat har en betydelse. Men testa alltid.
Jag luktar….förlåt doftar lika gott efter…
Testa iallafall, var rädd om din egen fettproduktion.
Testa……bara vatten……..