Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 428 ggr
Corgitok
4

Straight men är rädd för män

Länge har jag gått och haft tankar som jag försökt förtränga. När jag funderar på varför blir min slutsats min pappa. Jag skriver till er här då jag inte vet är på grund av honom eller om det är pga mig själv?

Jag har ett intimitetsproblem. Jag är obekväm bland killar, särskilt vuxna. När jag går ut oroar jag mig över hur män ser på mig. Jag är rädd för att sexualiseras. Verkligen rädd. Jag känner mig smutsig när andra ser på mig sexuellt. Och jag vet att det finns män som vill tjejer illa. Jag får höra och se om det i massmedia varje dag.

Jag har former som jag försöker dölja i mina kläder. När jag går ner för trappan för att äta frukost har jag alltid en filt eller en fliströja på mig, och jag har helst mjukis. Det är för att jag har har runda former, och jag är rädd för vad min pappa kommer tänka.

Han pratar om att jag och mina systrar ska vara bruna, smala och fina. Det bryr jag mig inte om, det enda jag bryr mig om är att han vill att vi ska se ut som något som passar honom. Det får mig att känna mig äcklig.

Har hört honom kommentera tjejers rumpor och skämta om tjejers kroppar, har sett bilder på nakna tjejer i hans kamerarulle.. Det är säkert normalt, men för mig är det lite traumatiserade då det är min pappa. 

Jag har svårt för att lita på människor, speciellt män, vilket lett till att jag är självständig och inte hör av mig så mycket.

När jag var 12 fick jag reda på att min farfar inte var min riktiga farfar.

När jag var 14 fick jag reda på att jag hade en vuxen storasyster som bor i Australien. 

Jag vet inte hur jag ska jobba med detta och hur jag ska ta mig tillväga? Är världen en opålitlig plats eller är allt bara i mitt huvud?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[ThinkingMe]
2

Världen är till viss del en opålitlig plats, men det betyder inte att man inte ska få känna sig säker.  Jag har själv problem med min far, men inga problem med män generellt. Att din far kommenterar på hur ni ska se ut tycker jag låter obekvämt (även om det inte är menat sexuellt). 

Men ditt intimitetsproblem tror jag kan vara en kombination av många olika saker. Just detta med att sexualiseras kan jag inte kommentera kring, då jag inte relaterar. Däremot så har jag har själv intimitetsproblem, fast inte fysiska. Jag har problem med att vara känslomässigt intim. Det är från min uppväxt, då min far inte borde ha varit med och uppfostrat ett barn.  Alltså så är min tanke att alla version av närhetsproblem (både fysiska, sexuella och känslomässiga) handlar om erfarenheter som oftast skett i barndomen, eller senare i livet. 

Det behöver inte vara några egentligen dåliga erfarenheter heller, men alla präglas av sin uppväxt. Allt är inte i ditt huvud, och allt är inte i världen. Det handlar om att hitta en trygghet i sig själv - tror jag i alla fall.

Corgitok
0

#1 Tack för ditt svar <3

Sindri
4

För mig är din fars beteende oacceptabelt och självklart blir du påverkad av det.

Hur mår dina systrar av hans beteende? Har ni någonsin pratat om det sinsemellan? Även om de inte uppfattar det och reagerar som du gör är det inget fel på ditt sätt att känna. Ditt sätt är sunt och självständigt.
Jag blir väldigt upprörd när jag läser om att en far uppför sig så mot sina barn och har åsikter om hur de skall se ut och vara.
Att uppfostra barn till ärliga, stolta personer är en annan sak än att lägga sig i hur de skall se ut.
Jag tycker du och dina systrar borde konfrontera er far och säga att ni inte vill umgås med honom om han inte ändrar stil.

Det är ju svårt att veta varför han har nakna tjejer på foto, men om det är flera olika känns det inte så bra. Han verkar ha en unken kvinnosyn och det är verkligen inte något du skall ta till dig och låta påverka dig. 
Kanske är det bra för dig att du känner igen typen, du kan förhoppningsvis akta dig för sådana i livet.

Det finns väldigt många killar och män (och kvinnor och tjejer med förresten) som har en unken och förlegad kvinnosyn, men låt inte dem definiera vem du är eller inte är.

Det finns så många starka, tuffa kvinnor och det finns så många män och killar som inte lever i forntiden. Det finns också män och killar som inte riktigt har tänkt efter vad de ger utryck för, de härmar sådant de själva växt upp med. Ibland kan ett samtal och ett påpekande få dem att tänka efter.

Stå stark, sök dig till självständiga människor som kan tänak själva och vågar vara de de är. Så småningom kommer du att få ett större sjävlförtroende och en starkare självkänsla och då kommer antagligen dina närhetsproblem att försvinna.  Det finns inget osm säger att du måste var intim med killar innan du verklgein känner för det. Ta allt i din egen takt, det har du allt att vinna på.

Corgitok
1

#3 Tack så mycket för dina tankar.  Det betyder jättemycket, ska ta med mig det🌺

[Henry Norrström]
1

Det var inte bra. Jag håller med om tidigare inlägg. Skall bara säga det att det är inga bra förebilder du har av män. Tror du är stark att övervinna dem.

Stå på dig du har rätt i alla lägen.