Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 346 ggr
Throwaway
0

Få sjukvård som minderårig

Har i ungefär en månad haft problem som jag inte vill ta upp här. Pratat med mina föräldrar men får ingen hjälp. Fick skjuts av en kompis till en akutmottagning (2 timmar bort) för att kolla om jag kunde få hjälp med problemen, det gick inte. De sa att jag måste boka en tid på vårdcentralen. Hur gör jag det som minderårig? Kan jag (som minderårig) boka tid på en vårdcentral i ett annat län? Mina föräldrar hjälper inte till.

Sindri
2

Men jösses! Dina föräldrar är skyldiga att hjälpa dig om du har symptom på sjukdom. 
Om man befinner sig i ett annat län så kan man såklart få vård på en vårdcentral där, men då bör det vara akut. Jag skulle ringa 1177 och fråga dem. De kan hjälpa till att boka tid också. Jag förstår inte varför du inte kan gå till vårdcentralen där du bor?
Kan du inte prata med skolsköterskan annars? Det finns väl också en ungdomsmottagning där du bor. Du behvöer helt klart hjälp av vuxna och de finns säkert de som vill hjälpa dig, men för dem måste du nog berätta vad det handlar om.

Throwaway
0

#1 Jag ska resa bort om några dagar. Vill inte säga för mycket om min livssituation men jag åker ensam och kommer inte komma hem på en månad. Jag tror inte jag hinner få en tid på vårdcentralen i det länet jag bor i. Skolan har jag redan slutat och ungdomsmottagningen här är stängd tills vidare. Jag ska kolla med ungdomsmottagningen när jag kommer till mitt resmål. Tack för svaret.

Maria
0

#2 Är du/familjen listad på någon vårdcentral så kanske de har lättakutmottagning så att säga. Ett slags drop-in. Det brukar vara vanligt. Du kan ju ringa och fråga.

/Maria

Sindri
0

#3 av: Maria
Ja det har du rätt i, alla vårdcentraler jag varit i kontakt med har haft såna akuttider.

[ThinkingMe]
0

Om du är över 13 och har eget bank id så kan du själv logga in på 1177 och boka tid, samt kontakta mottagningar m.m. Annars är det bara att göra som andra här konstaterat, att ringa 1177 och se vad de tycker och kan hjälpa dig med.