Venkateter
Jag vet inte riktigt om det är namnet, men jag är skit rädd för en venkateter. Jag tror att det är namnet. En sådär man sätter på kroppen så att man inte behöver ta flera sprutor. Det är därför jag aldrig åker till sjukhuset. Det är ju som att ha en nål i sig hela tiden. Såklart jag häldre tar fler sprutor för de sitter iallafall inte fast hela tiden. Asså fy! Jag kan inte äms titta på en bild med en sån utan att få rysningar.
Men det är ingen nål i katetern när den sitter i armen, det är bara en kort, tunn slang. Be att få titta på en någon gång! Dessutom är det långt ifrån alltid som man får en, det beror på varför man är där.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0 När den sitter på plats så känns den knappt.
Känns absolut inte som att ha en nål i armen hela tiden. 🙂
// Harley
Jag var väldigt liten första gången jag fick en sådan liten "plupp", inget farligt alls egentligen! Snarare en stor bekvämlighet om man kommer behöva få många saker. Men var inte rädd för sjukhuset på grund av den, det är inte så att man får den på ett vardagligt besök.
Hittar de venen lätt, och sen får den på plats utan problem, så känner man sedan ingenting. Det är knappt att det känns när de sätter in den. Det gör mycket ondare om de ska t:ex dra blod och måste sticka dig flera gånger. Plus att jag fått blodprov tagna maaaaassor med gånger och de fyller i 9 fall av 10 alla rör på en gång. Dvs de sätter i katetern i venen, tar det blod de behöver, sedan tas den ut. Om det inte är något allvarligare än vanliga blodprov då. Men som sagt, det skulle göra betydligt mer ont och vara mycket mer omständigt att behöva sätta ny kateter varje gång de vill ta blodprov än att lämna den första på plats tills de är färdiga. De tejpar dessutom dit den ordentligt, så det är väldigt liten risk för att man själv ska råka slita till i den så det gör ont.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"