Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 462 ggr
[anonymtjej19]
2020-07-05 22:10
0

Lukt ..?

Hej! Jag duschade kroppen nu på kvällen men när jag kom ut från duschen var det en illaluktande doft som följde efter mig, så jag gick och duschade igen, men den försvinner inte. Jag tror det är mina bröst som luktar. Det luktar typ bajs eller sur mjölk. Vad kan det bero på? Känner mig sjukt ofräsch.. det är ingen stark lukt, men jag känner den då och då.

[anonymtjej19]
2020-07-05 22:22
1

TMI Mina bröstvårtor är väldigt styva, vilket de vanligtvis inte är. Jag kanske är dum nu men kan det ha med mjölk att göra? Ingen aning asså

Sindri
2020-07-05 22:57
0

Det låter mer som fukt och det är inte konstigt att det luktar fukt från duschen. Du bör kolla dock att det inte är någon fuktskada eller mögel någonstans i eller runt duschen.

Det kan knappast lukta sur mjölk från brösten, vare sig du skulle ha mjölk i dem eller inte.

[anonymtjej19]
2020-07-05 23:12
0

#2 har känt den här lukten för ca 1 år sedan, så en fuktskada i duschen är det inte.

Wizbot
2020-07-06 00:34
1

Om man lakterar så kan det lukta sur mjölk faktiskt, men sällan när man nyss tvättat sig utan snarare när det legat instängt i bh'n och läckt ett tag. Man kan få bröstmjölk av vissa mediciner som t.ex risperdal men även av hormonella förändringar i kroppen. Men om man klämmer lite på brösten och vårtorna brukar man då märka att det kommer ut något. Ibland är det mer genomskinligt än vad man brukar tänka sig att mjölken ska vara. Om det visar sig att du har mjölk i brösten så bör du prata med en läkare om det. Så får de undersöka om det beror på eventuellt medicin eller t.ex en knöl på en körtel. Är det inget sådant som luktar så kan det ibland vara svårt att få bort dålig lukt ur armhålorna ifall man har död hud där. Så ett tips är att göra en lätt skrubbninn av armhålor en gång i veckan med t.ex en skrubbhandske + tvål. Något annat i området som lätt kan lukta är naveln. Det kan lukta riktigt fruktansvärt och kan både bero på att man inte kommit åt att tvätta ordentligt eller att man istället använder för stark tvål. Jag har insett att intimtvål är det bästa att tvätta navel, ljumskar och stjärt med. Underlivet behöver däremot bara vatten och möjligtvis vegetabilisk olja. Skulle lukten i naveln inte går bort trots att man tvättar noggrant med mild tvål så kan man ha fått en svampinfektion där. Det är inget farligt men eftersom du är ung skulle jag råda dig att prata med läkare eller distriktssköterska om det. Om du inte har möjlighet till det finns det receptfria medel mot svamp. Både salva som är till för underlivet och ett puder som är till för fötterna. På områden som ska hållas torra som navel och ljumskar så tycker jag att pudret är bäst. Och sen kan man även få svamp under brösten ifall det blir fuktigt och instängt där. Men oftast blir det också rött och kliar då. Lycka till!

[anonymtjej19]
2020-07-06 11:25
0

#4 tack för svar! Det hjälpte! Luktar inget idag, så jag hoppas det bara var tillfälligt