Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 335 ggr
någonperson
0

Osäker på gymnasievalet

Hej! Jag kom in på mitt förstahandsval. Har precis den merit som behövs, alltså med ingen marginal alls. Tvekar lite på om jag ska tacka ja eller inte. Dels är det naturnatur, och sedan är det precis så jag kom in. Betyder det då att jag kommer ha lägst merit i klassen? Och en fråga till er som går/gått naturnatur, är det så jobbigt och stressigt som alla säger? Måste man sitta och plugga flera timmar per dag? Jag sänkte mig till B i matte sista terminen, men är allmänt trögtänkt och har svårt för matte innan jag förstår… så är lite tveksam eftersom alla säger att matten är extra svår i nana. Alla andra val består av naturinriktningar och en är naturbruk inr. djur… Har börjat bli lite osäker på mitt val på senaste tiden. Vet inte om det är för att jag varit väldigt skoltrött sista terminen i nian. Lyckades ändå få bra merit (drygt 310), men med lite ”tvångspluggande” lol. Ber om ursäkt för mitt flummiga inlägg, hoppas det finns någon där ute som vill svara i alla fall!

Ellen_
0

Hej, jag kan inte säga vad jag tycker att du ska göra men jag kan ge dig mina erfarenheter. Jag sökte gymnasie förra året och även om jag hade kommit in på natur (hade 317,5) så valde jag att söka Sam-beteende för att jag är väldigt intresserad av psykologi och själv gillar jag inte riktigt matte eller fysik. Och när det gällde skola så valde jag den skolan som alla ville komma in på. Grejen var att när jag sedan började så avskydde jag det. Det var inget fel på människorna i klassen eller något och lärarna berömde mig massor och sa att jag presterade på högsta nivå. Men i och med att jag kände mig annorlunda så slutade det tyvärr med att jag blev extremt utfryst och orkade inte stanna i skolan om dagarna. Och då har jag alltid varit någon som aldrig missar skolan men då kunde jag inte vara kvar på någon lektion utan sprang ut och bara grät. Jag vet ändå ihop men när höstterminen var slut valde jag att byta till Sam-Estet och det var det bästa som hänt mig. Började då på en mindre skola där det bara är omkring 20st i varje klass och bara 200-300 på skolan och jag har inte ångrat det en endast gång. Jag trivs så himla bra och har massor nya vänner och älskar inriktningen. Så det jag vill komma till är väll att man ska välja det man gillar. Det är ju en trend att se ner på esteter men om det inte vore för detta program så skulle jag troligtvis ha behövt hoppa av skolan (bup pratade också om det och att jag skulle vara sjukskriven osv). Har även flera kompisar som går natur och alla tycker olika. Det är ju mycket plugg men är man intresserad av det som sägs så är det superroligt. Vissa kände dock ett tvång att gå natur och de vantrivs numera. Och om det inte fungerar finns alltid möjligheten att byta😊

[ThinkingMe]
0

Hej! Välj det du gillar, annars kommer det inte vara värt tiden. Jag kom in på naturnatur med under 200 i merit, och hoppade av.  Jag har ingen aning om varför jag valde det egentligen. Det är inte i linje med mina intressen, så då undrar jag om du är intresserad utav den inriktningen egentligen? 

Sedan vill jag säga att ingen bryr sig om eller knappt ens pratar om sina betyg från grundskolan. Gymnasiet med studieförberedande inriktning är verkligen inte så annorlunda från grundskolan. Mitt tips är att tacka ja till din erbjudna plats, och testa i någon vecka. Om du inte gillar det kan du i efterhand ansöka om att få byta skola, om inte annat så kan du ju också hoppa av. Men om du tackar nej vet jag inte om du kan välja att göra en sen ansökan till andra gymnasieskolor. 

På min skola så var det nog rätt så mycket plugg involverat, btw.