Vill inte bo hemma
Hej! Jag är 18 år och bor hemma. Problemet är att vi bor ganska långt utanför stan (tar ca 30 min med buss) och jag är trött på att inte kunna komma snabbt in till stan. Min dröm är att bo inne i stan, eller i Stockholm, men jag har inget jobb och kommer inte få ett då jag måste plugga. Jag vill inte bo i studentlägenhet eller nåt sånt. Vad ska jag göra? Tråkigt att komma hem och behöva åka så långt när jag ska träffa någon.
Varför vill du inte bo i studenlägenhet eller "korridor"?
/Maria
Förr eller senare så måste du ju skaffa ett jobb så att du kan försörja dig. Har du provat att söka jobb eller tror du bara att du inte kan få ett? Det finns företag som anställer även om du inte har utbildning/betyg. Det kanske är svårare, men inte omöjligt. Är du trött på att åka buss så kanske körkort kan vara en bra idé? Jag vet inte varför du inte går i skolan eller jobbar, men om du kan så är det jättebra att skaffa sig en utbildning.
Vad du ska göra? Ja det är ju antingen att utbilda dig eller jobba. Finns inga genvägar.

Tyvärr är det nog en reality check som gäller här… För att kunna få en lägenhet är det bostadskö som gäller, så länge som du inte går en utbildning och har riktig tur att få en studentlägenhet. För att få en hyresrätt i Stockholm, eller någonstans för den delen, måste man ha en inkomst. Inget bostadsbolag godkänner hyresgäster utan inkomst. Och även om du har inkomst är bostadskön för en hyresrätt i centrala Stockholm tiotals år lång. Bostadsrätter är ju enklare att få, förutsatt att man har pengar… Och inkomst, återigen. Att flytta hemifrån är en stor grej som man drömmer om, men för att klara det måste du först och främst få ordning på ditt liv och komma fram till hur du ska försörja dig. Jag har kompisar som jag gick i skolan med, är 30 idag, som fortfarande bor hos sina föräldrar för att dom inte har jobb eller pluggar. Jag har bott i både centrala Göteborg och 10 minuter från centrum i Stockholm, men jag har kunnat köpa mina lägenheter. Annars hade jag inte haft en chans. Det är en riktig milstolpe att flytta hemifrån och kunna klara sig själv, men vuxenliv är inte bara latjo, det är hyra som ska betalas, mat som ska inhandlas, försäkringar, räkningar… Börja med att resa ut hur du ska lösa det, ställ dig sedan i bostadskö om du inte redan gjort det.
Säger inte att jag måste flytta hemifrån, men vill inte bo så långt utanför stan. Men det är ju svårt att få sina föräldrar flytta till hus närmare stan haha
#5 Har du tänkt att bo kvar hos dina föräldrar hela livet?
Har du ingen längtan efter ett eget liv?
/Maria
#5 Antingen skaffar du ett jobb så att du kan flytta hemifrån, eller så bor du hos dina föräldrar där dom vill bo. Är det jobbigt att åka buss så får du väl ta körkort? Du kan ju inte kräva att dina föräldrar ska flytta för att du vill bo mer centralt. Oavsett om du ska flytta hemifrån eller inte så är det bra att ha en utbildning och/eller jobb så att du kan försörja dig. Du är vuxen nu och kan inte bo hemma hela livet. Även om du ska bo hemma några år till så är det bra att jobba ihop lite pengar så att du klarar dig när du bor själv och måste stå för alla kostnader.
Du har blivit just nu 18 år, varför har du så bråttom. Plugga, plugga det är vad som gäller. Du ska inte o ha bråttom o råka ut för att din kille ska försörja dig om du inte skaffar dig en utbildning. Du är ung o skall alltid tänka dig "var är du om 10 år" du har ingen aning om det. Om du bor hemma o pluggar så har du större möjligheter att få det du önskar. Ha hellre en önskan att få en kille som du älskar, Stockholm ? eller storstad vad är det emot att träffa en man älskar.
Först utbildning sen möjligheterna att göra något åt det, du kanske hamnar i Umeå, för han fanns ju där. Ta det lugnt…..skola först…nöje sen. Du har hela livet på dig.
Så tråkigt är inte ditt liv, ta bussen en stund sen kan du ta Taxi i Sthlm, om du får en bostad där.
#8 Ska man låta bli att göra saker för att man ska skaffa ett förhållande? Vill hon flytta till Stockholm så tycker jag att hon ska spara ihop pengar och göra det, eller börja studera i Stockholm. Man kan ju inte låta bli att följa sina drömmar för att man måste hitta en partner. Alla vill inte ens ha en partner. Varför ska hon inte kunna flytta till Stockholm om det är vad hon vill? Hon kan ju hitta någon att dela livet med där också om hon nu skulle vilja det. TS, vill du bo i stan eller Stockholm så se till att det blir så. Du kanske får kämpa lite men är det din dröm så kommer det ju att vara värt det.
Är sthlmare o bott vid Norra bantorget 5 min till T-centralen. Hitta en lägenhet är "jättelätt" . Studera i Sthlm, Lund, Malmö jo det är bara att flytta in ? Kolla läget ! Mitt råd är att skaffa en utbildning som är attraktiv i Sthlm så brukar företaget ordna bostad till den sökande. Solna eller Sundbyberg eller något i närheten. Får HEN jobbet så ordnar det sig. Har man ingen utbildning o träffar någon i Sthlm så får man finna sig i att killen betalar ett tag framöver, o det känns inte bra.
Nej studera o få en frihet så kan du välja själv.
Bor i Skåne nu.
Kul… silverfisk, det har jag en hel del här hemma men inte hittat dig än, är snälla emot dom. Älskar alla djur.
Henry